Vodiči vyhrali! EÚ vráti od 1. januára 2026 do kabín tlačidlá

Európska únia (EÚ) reaguje na nárast nehôd – fyzické ovládače v nových autách sa stávajú povinnou výbavou pre maximálne hodnotenie bezpečnosti.

Vydané  Text: 

Čím viac funkcií vám auto ponúka, tým viac času strávite ich hľadaním. A čím viac sa pozeráte do stredovej obrazovky, tým menej sledujete cestu pred sebou. Znie to ako banálna pripomienka z autoškoly, no v praxi sa z nej stáva čoraz vážnejší bezpečnostný problém. Moderné autá sú plné veľkých lesklých dotykových obrazoviek. Vypadajú moderne, ponúkajú nekonečné možnosti, no vodič v nich často hľadá obyčajné tlačidlo ventilácie ako ihlu v kope menu. Nie každý má chuť – alebo odvahu – nastavovať klimatizáciu cez päť dotykov na diaľnici v daždi. Európska únia (EÚ) preto reaguje. Od 1. januára 2026 bude platiť nové pravidlo: všetky nové autá, ktoré chcú získať maximálne hodnotenie bezpečnosti od Euro NCAP, budú musieť mať fyzické tlačidlá pre základné funkcie. Ide najmä o výstražné svetlá, stierače, klaksón a klimatizáciu.

Prečo? Lebo sekundy rozhodujú

Ak sa auto rúti 100 km/h, za jednu sekundu prejde takmer 28 metrov. V praxi to znamená, že aj niekoľkosekundový pohľad mimo vozovku môže rozhodnúť o tom, či dôjde k nehode. A práve dotykové rozhrania zaberajú vodičovi pozornosť na nebezpečne dlhý čas. Podľa údajov Euro NCAP môžu niektoré úkony trvať aj viac než 40 sekúnd, ak ich treba riešiť cez dotykovú obrazovku. To je viac ako jeden kilometer jazdy – bez plnej pozornosti vodiča.

Nejde o domnienky. Švédsky magazín Vi Bilägare porovnal jedenásť nových áut s dotykovým ovládaním a jedno klasické Volvo V70 z roku 2005. Výsledok? Staré Volvo zvládlo základné úkony za 10 sekúnd, moderné autá v priemere za 24,7 sekundy. V prípade MG Marvel R to bolo dokonca takmer 45 sekúnd.

Inzercia

Inzercia

Automobilky cúvajú – a dobre robia

Zdá sa, že návrat k fyzickým tlačidlám nie je len nostalgické gesto. Aj samotní výrobcovia priznávajú, že to s dotykovými rozhraniami prehnali. Dizajnový šéf Hyundaiu Sangyup Lee otvorene povedal, že ponechanie tlačidiel je zámerné – kvôli bezpečnosti. A Volkswagen už stihol do nového Tiguanu vrátiť ovládače, ktoré z volantu predtým odstránil. Dokonca aj Tesla, kráľ digitalizácie, začína ustupovať. Firma síce oficiálne nič nemení, no vznikajú doplnky tretích strán ako Ctrl-Bar, ktoré prinášajú späť manuálne ovládanie klimatizácie.

Technológie nie sú vždy výhra

To, čo sa spočiatku zdalo ako veľký skok vpred, sa ukazuje byť aj zdrojom frustrácie. Najnovší výskum agentúry JD Power hovorí jasne – počet sťažností na nové autá je najvyšší v histórii. A dôvod? Zlyhávajúce asistenčné systémy, komplikované pripojenia cez Apple CarPlay a Android Auto, neintuitívne rozhrania a nefunkčné bezdrôtové nabíjačky. Dokonca sa objavili prípady, kedy dizajn interiéru komplikoval zásah záchranárov. Hoci odporúčania Euro NCAP nie sú právne záväzné, v praxi ich automobilky berú ako dogmu. Päťhviezdičkové hodnotenie je totiž vizitkou dôveryhodnosti – a máloktorá značka si môže dovoliť ho nemať.


Inzercia