Zaujímavosť

Ikona menom BMW M3 oslavuje 38 rokov: Od milovaného kupé, až po bizarný pick-up

Meno BMW M3 pobúri u mnohých nadšencov nával emócií. Ako sa za tieto roky zmenilo a aké prinieslo inovácie?

Legendárny športový model značky BMW, ktorý začal ako homologačný špeciál skupiny A v šampionáte cestných automobiloch, stále pokračuje ako supersedan prekračujúci limity v oblasti ovládania a jazdnej dynamiky.
Pozrime sa hlbšie na históriu jedného z najikonickejších športových áut našej doby.
Vydané  Text: 

Bohaté začiatky – BMW M3 E30 (1986-1991)

Keď BMW v roku 1985 ukázalo na autosalóne IAA vo Frankfurte svoju prvú M3, vznikla veľká vlna pozitívnych ohlasov. Aby sa BMW mohlo zúčastňovať oficiálnych pretekárskych podujatí ETCC (European Touring Car Championship),  muselo vzniknúť najmenej 5 000 exemplárov, ktoré by mohli ísť legálne do premávky. Čo znamená, že za cenu 58 000 nemeckých mariek (v prepočte približne 30-tisíc eur) ste dostali homologačný špeciál prispôsobený na normálnu cestu. Lákavé, nie?

M3 sa oproti nižším E30 variantom diametrálne líšilo: rozšírené prahy, BMW “Style 5“ disky, tvrdší podvozok, a to najpodstatnejšie – vysokootáčkový radový štvorvalec s obsahom 2,302 cm3 s výkonom 143 kW (192 k) pri 6 750 ot./min. Neskorší facelift priniesol zvýšenie výkonu na 160 kW (215 k). Vznikli aj špeciálne edície ako M3 Evolution, Evolution II a Sport Evolution. Slúžili ako vývojové štádia pre pravidlá skupiny A pre sériu DTM.  Sport Evolution bola najostrejšia verzia, ktorá zvýšila objem motora z 2,302 na 2,467 cm3, sedí o 1 centimeter nižšie, a oproti štandardným 143 kW disponuje výkonom až 175 kW (235 k).

Inzercia

Inzercia

Svoje si tiež zažil aj bizarný M3 Pick-up, ktorý slúžil v Mníchovskej linke na prevážanie náhradných dielov po závode. Produkcia „M3ky“ generácie E30 sa zastavila v roku 1991, keď posledné pofaceliftové autá zišli z domácich liniek. Vzniklo 17 970 kusov, z čoho 786 bolo raritných kabrioletov.

Trochu iná káva – M3 E36 (1992-1999)

Dva roky po predstavení najnovšej generácie BMW 3 (E36) prišla na trh aj úplne nová M3 – milovaný športiak prešiel mnohými zmenami. Už sa neradil pod kategóriu homologačných špeciálov, čo znamená, že M3 sa stala dostupnejšou pre verejnosť. Po novom na scénu okrem klasického kupé a kabrioletu zavítal nový štvordverový sedan.

Inzercia

Inzercia

Najväčšia zmena avšak nastala pod kapotou: oproti originálnej M3 s malým vysokootáčkovým štvorvalcom nasadilo BMW do novej M3 väčší a silnejší 3,0-litrový  šesťvalcový agregát s výkonom 210 kW (286 k), o pár rokov nahradený 3,2-litrovým agregátom s výkonom 239 kW (321 k).

Avšak verzia pre americký trh nemala tento luxus kvôli šetreniu na emisiách a financiách. Šesťvalec disponoval 179 kW (240 k) a “M3ka“ si musela vystačiť s 5-stupňovým manuálom namiesto 6-kvaltu v európskej verzii. Automat ostal 5-stupňový.

Inzercia

Inzercia

Špeciálne edície

M3 GT bola špeciálna edícia pre Európu, ktorá vznikla pri ukončení produkcie 3,0-litrového agregátu. Slúžila ako homologačný špeciál pre seriál FIA GT II a IMSA GT. Bola zameraná najmä na zlepšenie celkového potenciálu auta, výkon bol zvýšený z 210 kW na 220 kW (295 k) a bola ponúkaná iba vo farbe British Racing Green. Vzniklo 356 kusov. Model Lightweight (LTW) bol exkluzívny pre americký trh, a slúžil ako kompenzácia  za „nepodarenú“ M3. Zmeny pozostávali z odľahčujúcich prvkov, veľkého prítlačného krídla a farby Alpinweiss.

Keď sa všetko podarí – M3 E46 (2000-2006)

Po úspešnej, ale skeptickej E36, stavalo BMW na šesťvalcovej platforme ďalšiu generáciu modelu M3. V tomto prípade ale vyšlo všetko, čo mohlo. Pritvrdené šasi, modernizovaný interiér, nový dizajn svedčiaci generácii E46, a nový atmosférický 3,3-litrový radový šesťvalec s výkonom 248 kW (333 k), ktorý točil astronomických 8,000 ot/min. Taktiež vedľa klasického 6-stupňového manuálu prišla nová BMW „SMG“ prevodovka so sekvenčným radením. V prípade generácie E46 odpadol sedan a na výber ostalo klasické kupé alebo kabriolet.

Špeciálne edície

Taktiež vznikla veľmi žiadaná špeciálna edícia M3 CSL so zvýšeným výkonom, tvrdším podvozkom a zníženou hmotnosťou a novými 19 palcovými diskami. Aby toho nebolo málo, vzniklo 10 homologačných áut M3 GTR Strassenversion (cestná verzia) kvôli prihláseniu pretekárskeho špeciálu M3 GTR na kategóriu FIA GT. Oproti pôvodnému agregátu bol nasadený pretekársky vidlicový 8-valec s objemom 4,0-litra a výkonom 330 kW (460 k) a z pôvodnej M3 ostalo naozaj málo. Nový bodykit a krídlo boli čerešničkou na torte.

Mníchovský „Muscle car“: M3 E9X (2007-2013)

S príchodom kompletne prepracovanej generácie E9X modelu 3 prišla v roku 2007 aj nová M3, ktorá nám ukázala, že limity sa dajú posunúť ešte ďalej. Najradikálnejšia zmena bola výmena šesťvalcu za mohutný, vysokootáčkový 4,0-litrový V8 agregát s výkonom 313 kW (420 k). Zastaraná SMG prevodovka bola taktiež nahradená novým „M“ DCT, a ostal aj tradičný 6-stupňový manuál. Aj napriek zvýšenej hmotnosti až na 1 655 kg pri kupé si M3 zachovalo svoju hravosť. E9X prišlo v 3 karosárskych verziách – sedan (E90), kupé (E92) a kabriolet (E93).

Osemvalcová M3 sa zlepšila oproti svojim predchodcom takmer v každom aspekte – auto bolo na cestách komfortnejšie, avšak stále si zachovalo pretekársku DNA s veľmi presným ovládaním. Toto spravilo M3 použiteľnou na každodenné jazdenie.

Špeciálne edície a kuriózny koncept

BMW M3 E92 GTS bola priostrená verzia so zvýšeným objemom na 4,4 litra naladeným na 331 kW (444 k), zníženou hmotnosťou o 75 kg, vnútornou klietkou, prítlačným krídlom a špeciálnou farbou Fire Orange. Vzniklo iba 138 kusov.

Následne vznikla rarita menom M3 CRT (Carbon Racing Technology).  Jej prednosťou je nízka hmotnosť a jazdné vlastnosti, ktoré dosahuje vďaka uhlíkovým vláknam v karosérii. Poháňaná ju rovnaký V8 agregát, aký nájdete vo verzii GTS. Faktom je, že táto limitka so 67 kusmi vznikla iba ako sedan E90.

Aby toho nebolo málo, v roku 2011 BMW postavilo koncept M3 Pick-up ako odkaz na E30 M3 Pick-up z 80. rokov. Základ bol kabriolet E93, ale namiesto systému elektrickej sklápacej strechy sa dozadu umiestnil úložný priestor s kapacitou 450 kg.

Návrat šesťvalca – M3 a M4 F8X (2014-2020)

V roku 2014 značil príchod novej generácie radu 3 a nové kupé radu 4 aj príchod ostrých modelov „M“. M3 sa predávalo ako 4-dverový sedan, zatiaľ čo M4 ako kupé a kabriolet. Toto je prvýkrát, kedy meno „M3“ bolo použité iba pri 4-dverovom sedane.

Model sa vrátil späť ku koreňom. V8 agregát nahradil po prvýkrát preplňovaný radový 3,0-litrový šesťvalec s výkonom 430 koní. Napohľad minimálny nárast výkonu a absencia vysokootáčkovej symfónie trochu odradili nadšencov, ale faktom zostáva, že F80 s manuálom je o 85 kg ľahšia ako ekvivalent E90 M3. Znížená hmotnosť a moderné technológie zaručili to, že M3 bola oveľa schopnejšia na okruhu aj na bežných cestách. F80 sa stalo perfektným každodenným BMW.

Ďalšie varianty

Neskôr prišli ostré verzie Competition so zvýšeným výkonom na 331 kW (450 k) a limitovaná edícia CS, ktorá mala zvýšený výkon na 338 kW (460 k), strechu a kapotu z uhlíkových vlákien a nové zavesenie.

V roku 2016 uviedli na trh model M4 GTS, rovnako ako pri predchádzajúcej generácii. Exteriérovo ju spoznáte vďaka oranžovým doplnkom a veľkému prítlačnému krídlu. S využitím upraveného radového šesťvalca a vodného vstrekovania na dodatočné chladenie motora dosahuje výkon až 368 kW (500 k). Vzniklo len 600 kusov.

Nová éra s BMW M3 G8X a M4 G8X: Evolúcia pokračuje (2020)

V roku 2020 uviedlo BMW na trh generáciu G8X M3 a G8X M4, ktoré priniesli drastickú zmenu v dizajne. Charakteristickým znakom sú veľké obličky na prednej maske, ktoré vyvolali rozporuplné reakcie, ale zároveň posilnili agresívny vzhľad modelu. G81 je taktiež úplne prvé sériové M3 Kombi. Nová M3 G80 pokračuje v odkaze minulých generácií, pričom prináša množstvo technických inovácií a moderných prvkov, ktoré posúvajú hranice jazdného zážitku.

Pod kapotou sa nachádza preplňovaný radový šesťvalec s objemom 3,0-litra, ktorý v základnej verzii poskytuje 353 kW (480 k) a vo verzii Competition dokonca 375 kW (510 k). G80 a G82 majú po novom pohon xDrive s možnosťou prepínania na zadnú nápravu. Prvýkrát sa tak M3 ponúka s pohonom všetkých kolies, čím zaručuje lepšie zvládanie výkonu na náročných cestách.

Špeciálne edície

Jednou z najvýraznejších je BMW M4 CSL (G82), ktorá bola predstavená v roku 2022. M4 CSL je najostrejšia verzia s výrazným znížením hmotnosti o 100 kg vďaka použitiu komponentov z uhlíkových vlákien. Motor ponúka zvýšený výkon až 404 kW (550 k). Ďalšou špeciálnou edíciou je BMW M3 CS (G80), čo je odľahčená verzia M3 s vylepšenými dynamickými vlastnosťami a jedinečnými prvkami exteriéru. M3 CS využíva rovnaký šesťvalec ako M3 Competition, no výkon je zvýšený na približne 402 kW (540 k).

BMW 3.0 CSL, inšpirované ikonickým modelom zo 70. rokov, sa vrátilo v podobe limitovanej edície na základe G82 M4. Tento exkluzívny model je oslavou histórie BMW a je vyrobený  50 kusoch na počesť 50. výročia divízie BMW M. 3.0 CSL má upravený radový šesťvalec – dosahuje výkon 412 kW (560 k). Na prenášanie výkonu slúži 6-stupňový manuál, aby mal vodič maximálny pôžitok z jazdy, rovnako ako v origináli. Dizajn odkazuje na pôvodný vzhľad 3.0 CSL s typickým krídlom. V interiéri sú minimalistické športové prvky a použité kvalitné materiály ako Alcantara a uhlíkové vlákna.