AKTUALITA
Porsche má nový patent, ktorý môže zachrániť spaľovacie motory. Stane sa bežnou realitou?
Porsche pred pár dňami zapísalo patent, ktorý môže zachrániť budúcnosť spaľovacích motorov.
Vydané Text: Peter Piar
Automobilovým priemyslom už dlhšiu dobu otriasajú veľké zmeny týkajúce sa elektrifikácie. Väčšina automobiliek ju víta s otvorenou náručou a postupne svoje modely obohacujú čiastočnou alebo úplnou elektrifikáciou. Medzí tým sú tu zvučné mená, ktoré neustále bojujú o záchranu spaľovacích motorov. Porsche pred pár dňami zapísalo patent, ktorý môže všetko zachrániť.
Všetky veľké objavy zneli šialene
Porsche aj napriek neustálemu napredovaniu v oblasti elektrifikácie verí, že spaľovacie motory majú v poháňaní nášho sveta svoje právoplatné miesto. Potenciálnym riešením by mohla byť ich nová koncepcia, ktorá stavia na overených základoch spaľovacieho motora, no prináša zmeny, ktoré môžu priniesť pokrok v oblasti jeho účinnosti a dopadu na životné prostredie.
Automobilka, známa svojou nikdy nekončiacou snahou o posúvanie hraníc, si do svojho zoznamu zaradila patent na spaľovací motor s pracovným cyklom pozostávajúcim zo šiestich dôb (taktov). Pracovný cyklus známy zo 4-taktných motorov (nasávanie – kompresia – expanzia – výfuk) tak obohatili o ďalšie 2 takty (nasávanie – kompresia – expanzia – kompresia – expanzia – výfuk), pričom sa nevyužitý potenciál výfukových plynov z prvého spaľovania opätovne využije pri druhom spaľovaní.
Poukazuje tak na stále neobjavený potenciál „spaľovákov“, ktorý môže zamiešať kartami pri riešení otázky ich budúcnosti. Veria, že tu s nami spaľovacie motory zostanú o niečo dlhšie, a budú tak riešením pre oblasti, kde je infraštruktúra pre elektrické vozidla zatiaľ nedostatočne rozvinutá. Zároveň sú radi, že môžu potešiť automobilových nadšencov, ktorých boj proti obľúbeným spaľovacím motorom zasahuje najviac.
V čom má navrch?
Porsche tvrdí, že ich 6-taktný motor má oproti bežným spaľovacím motorom výhodu vo viacerých oblastiach. Tým, že motor vytvára hnaciu silu každé tri takty namiesto štyroch, vie priniesť vyšší a súvislejší výkon.
Taktiež poukazujú aj na šetrnosť voči životnému prostrediu. Opätovné spaľovanie výfukových plynov využíva ich zvyšný potenciál, následkom čoho motor produkuje menej emisií. Zároveň sa predbežne odhaduje, že teplotná účinnosť 6-taktného motoru je až úctyhodných 50%, čo je o 20% viac oproti 4-taktným motorom.
Ako funguje 6-taktný motor od Porsche?
Podľa správy Porsche treba pracovný cyklus 6-taktného motora chápať ako dva-krát-tri-takty. Každý piest palivovú zmes stlačí a spáli počas jedného pracovné cyklu dvakrát. Ak by sme ho chceli porovnať s dobre známym 4-taktným motorom, môžeme povedať, že medzi dobami nasávania a výfuku sa kompresia a expanzia udejú striedavo v dvojnásobnom množstve.
Pri prvom pohľade na výkresy 6-taktného spaľovacieho motoru je viac než zrejmé, že inžinieri stavali na rokmi osvedčenej koncepcii. Zásadných zmien si však môžeme všimnúť hlavne v oblasti kľukového hriadeľu. Tu sa nachádza pevný prstencový prevod, po ktorom neustále krúži planétový prevod spojený s kľukovým hriadeľom. Os tohto prevodu spolu s kľukovým hriadeľom pri rotácii opisujú perfektnú kružnicu. Ojničné čapy kľukového hriadeľa sú však vyhotovené tak, že os veľkej hlavy ojnice nie je zhodná s osou kľukového hriadeľa. Kvôli tomu veľká hlava ojnice opisuje hypocyklickú krivku.
Toto riešenie má na svedomí, že piest počas pracovného cyklu dosahuje dve horné a dve dolné úvrate, každú na inej úrovni. Každý valec má medzi úrovňami dvoch spodných úvratí prepúšťacie kanáliky, ktoré piest odhalí počas prvej expanzie. Nimi sa do valca dostane ďalšia dávka vzduchu. Počas toho sa otvorí výfukový ventil, cez ktorý uniknú vzniknuté výfukové plyny. Dobou prvej expanzie sa tak začne pripravovať nová zmes paliva a vzduchu. Ďalej nastáva druhá kompresia a expanzia, zakončená šiestym taktom – výfukom.
Jazda rýchlosťou cez 200 km/h skončila pre vodiča Audi RS5 fatálne. Kamión ho nevidel