AKTUALITA

Niektoré automobilky sú proti zákazu predaja vozidiel so spaľovacími motormi. Bijú na poplach

Ľudia sa momentálne delia na dva veľké tábory. Sú tu tí, ktorí chcú zelenú mobilitu za každú cenu a tí, ktorým to príde ako zlý nápad a chcú si ponechať k dispozícii aj vozidlá so spaľovacími motormi.

Niektoré automobilky sú proti, iné si už odvrátenie zákazu nedokážu predstaviť.
Investície firiem do tohto typu do presahujú miliardy.
Vydané  Text: 

Je dobre známe, že od roku 2035 má v Európskej únii začať platiť zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi. Na tomto sa dohodli vrcholní predstavitelia únie už pred pár rokmi, čo vyvolalo vlnu kritiky hneď z niekoľkých strán. Niektoré automobilky sa ale teraz výrazne postavili proti zákazu a majú naň svoj názor.

Linka na výrobu batérií v Mladej Boleslavi - Škoda Storyboard

Ľudia sa momentálne delia na dva veľké tábory. Sú tu tí, ktorí chcú zelenú mobilitu za každú cenu a tí, ktorým to príde ako zlý nápad a chcú si ponechať k dispozícii aj vozidlá so spaľovacími motormi. Nikdy sa nedá vyhovieť všetkým, aj preto má teraz EÚ plné ruky práce s tým, ako nastoliť poriadok.

Inzercia

Inzercia

„Cieľ pre autá s nulovými emisiami do roku 2035 je najpriamejšou európskou priemyselnou stratégiou pre elektromobily, ktorá európskym spoločnostiam prináša životne dôležité investície.“

Platforma pre elektromobilitu (Renault Group, Uber, Volvo, Ford a Tesla)

Táto koalícia bojuje za to, aby tento zákaz od roku 2035 nadobudol svoju účinnosť tak, ako bolo stanovené už v minulosti. Práve oni sú na strane spektra, ktorá preferuje bezemisnú dopravu. Argumentujú tým, že ak by sa zákaz zrušil, prípadne posúval, znamenalo by to veľké škody.

Zmontované batérie mieria na dôkladné testovanie - Škoda Storyboard

Zákaz spochybňuje aj BMW

Podľa nich by boli ohrozené pracovné pozície ľudí, ktorí pracujú napríklad na vývoji elektromobilov v jednotlivých automobilkách, prípadne tých, čo pracujú v továrňach na batérie, na špecializované súčiastky a podobne. Taktiež by to mohlo ohroziť aj automobilky, ktoré do batériových vozidiel investovali nemalé peniaze a niektoré z nich už dokonca začínajú vidieť výsledky svojej práce.

Inzercia

Na druhej strane ale stoja automobilky, ktoré sa stále nechcú vzdať svojich vozidiel fungujúcich na klasické typy paliva. Predsedníčkou Európskej komisie sa stala aj tentokrát Ursula von der Leyen, o ktorej sa hovorí, že chce spustiť revíziu cieľa. Rokovať sa má tento týždeň, čiže čoskoro zistíme výsledky sedení. Proti zákazu predaja je napríklad aj generálny riaditeľ BMW, Oliver Zipse, ktorý ho označil za naivný.

„Dupnúť teraz na brzdu by tiež výrazne penalizovalo všetkých priemyselných aktérov vrátane mnohých našich členov, ktorí už do tohto prechodu investovali, či už ide o automobilový priemysel, výrobcov batérií či nabíjačiek.“

Platforma pre elektromobilitu (Renault Group, Uber, Volvo, Ford a Tesla)

Zdroj: Euractiv