Aktualita
EÚ zvýši clá na čínske elektromobily! O sadzbe rozhodne ochota výrobcu spolupracovať s úradmi
Osem mesiacov po zahájení anti-subvenčného vyšetrovania Európskej únie (EÚ), o ktorom sme písali v predchádzajúcom článku, prišlo k veľkému pokroku. Tento týždeň EÚ oznámila rozhodnutie o zvýšení dovozných ciel na čínske automobily. Jedným dychom treba dodať, že zatiaľ ide o provizórne riešenie. Ak „by diskusie s čínskymi úradmi neviedli k efektívnemu riešeniu, nové sadzby by predbežne nadobudli účinnosť od 4. júla tohto roku“, uviedla komisia v tlačovej správe. Doterajšie 10-percentné clo uplatňované na cenníkovú cenu a náklady na dopravu sa významne zvyšujú na 17,4 až 38,1 %. Prečo tento rozsah? EÚ oficiálne uviedla, že je to na základe spolupráce niektorých čínskych automobiliek s vyšetrovacou komisiou. Odstupňovanie preto bude variabilné a posudzované individuálne.
To, aké búrlivé diskusie vyvolá toto rozhodnutie, si netrúfame odhadnúť. Mali by sme ale dodať, že EÚ si nebrala príklad zo Spojených štátov amerických, ktoré rozhodli o uvalení 100-percentného cla na všetky čínske automobilky, ktoré začne platiť od 1. augusta tohto roku. Nové tarifné rozpätie sa dotkne aj Tesly. Ide síce o americkú automobilku, ale niektoré modely pre Európu aj Slovensko vyrába a vyváža zo šanghajskej továrne. EÚ oznámila, že jej pozíciu bude posudzovať individuálne a dostane samostatnú tarifu.
MG dopadlo najhoršie
EÚ vo svojej správe uviedla aj príklady taríf na jednotlivé značky. Napríklad koncern SAIC, ktorý na Slovensku predáva automobily značky MG, dostal najvyššiu sadzbu 38,1 % Rovnaké sadzbu dostanú aj tie čínske automobilky, ktoré nespolupracovali s európskymi úradmi pri vyšetrovaní. Naopak BYD dopadol najlepšie. Komisia EÚ stanovila pre túto firmu clo vo výške 17,4 % Koncern Geely, ktorý zastrešuje automobilky Volvo, Polestar, Lotus bude platiť 20-percentné clo na svoje produkty.
„Nás nevyženiete“
Takýmito slovami by sa dali stručne opísať reakcie niektorých čínskych automobiliek nové clo. Je celkom logické, že sa toto opatrenie nepáči ani čínskej vláde, ktorá sa už nechala počuť, že jasne odmieta zvyšovanie ciel ako strategického nástroja proti celosvetovému obchodu s elektromobilmi.
Hovorca čínskeho ministerstva zahraničných vecí Lin Jian na brífingu odsúdil vyšetrovanie EÚ ako „typický protekcionizmus“ a povedal, že „Peking prijme všetky opatrenia potrebné na ochranu legitímnych práv a záujmov“. Čo sa tým myslel, nie je jasné. Môžeme len špekulovať, čo bude nasledovať. Jedno je ale isté. Čínske automobilky to len tak nevzdajú. Ako sme už v predchádzajúcich článkoch spomínali, automobilka Chery chystá výrobu v Španielsku, spoločnosť BYD okrem Maďarska zvažuje aj druhú európsku krajinu, kde by mohla postaviť ďalší výrobný závod a Stellantis so značkou Leapmotor chystajú produkciu v Poľsku.
V tejto chvíli je pomerne náročné odhadnúť, ako začínajúca „obchodná vojna“ skonči. Či bolo rozhodnutie EÚ správne, ukáže až čas. V tejto chvíli je ale na ťahu Čína.

Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk