Moderné vs. staré: Musíte studený motor nechať naozaj bežať? 3 zásady, ktoré by ste mali dodržať
V zime sa opakuje tá istá dilema – nechať studený motor po štarte chvíľu bežať, alebo jednoducho vyraziť a zohriať ho jazdou? Oba názory znejú logicky, lenže každý patrí do inej éry automobilovej techniky. To, čo bolo bežné v 90. rokoch, dnes už nemusí platiť, a naopak. Základ však zostáva rovnaký, a to, že motor je najšťastnejší, keď pracuje v optimálnej prevádzkovej teplote okolo 90 stupňov. A ešte šťastnejší je, keď má správnu teplotu aj olej, o ktorom sa síce hovorí menej, ale v skutočnosti má hlavné slovo.
Moderné autá
Dnešné autá sú na zimu pripravené celkom inak než tie staršie. Elektronika, senzory a presné dávkovanie paliva robia svoje. Pri novom aute teda pokojne môžete naštartovať, odhrnúť sneh z okien a vyraziť. Netreba motor dlhé minúty zohrievať na mieste – v skutočnosti to môže byť kontraproduktívne.
Po naštartovaní studený motor totiž dostáva vďaka jednotke viac paliva do zmesi, aby sa rýchlejšie zohrial. To je v poriadku… až kým takto motor nebeží zbytočne dlho. V extrémnych prípadoch môže príliš bohatá zmes poškodiť katalyzátor. Niektoré benzínové motory s priamym vstrekovaním zase riedia olej benzínom, čo spôsobí neželané „pribúdanie“ oleja – jav známy napríklad z problémových starších TSI motorov. Takže áno, moderný motor nemusíte rozmaznávať, stačí mu dať príležitosť zohriať sa jazdou.
Krátke zohrievanie počas škrabania okien však nezaškodí. Tepelný komfort vodiča je tiež dôležitý, a moderné autá si vedia rýchlo navodiť správnu prevádzkovú teplotu aj vďaka systémom, ako je predohrev vody či inteligentné vedenie tepla v motore. Neuberáte tým motoru energiu tak, ako kedysi, a aj kúrenie začne fungovať omnoho skôr.
Prečo sa neoplatí čakať na „dokonalú“ teplotu na parkovisku
Zimné vyhrievanie motora na voľnobehu láka hlavne preto, že kabína je príjemne teplá ešte pred výjazdom. Ak necháte studený motor dlhšie bežať počas zimy, môže to časom viesť k poškodeniu hnacej sústavy. Jednorazovo sa nič nestane, ale pravidelné státie môže skracovať životnosť niektorých komponentov. Pri moderných vozidlách je teda najlepšie vyraziť a šetriť motor počas prvých kilometrov.
Pri moderných autách preto platí jednoduché pravidlo – vyraziť, ale s ľahkou nohou. Prvých desať až pätnásť kilometrov sa vyhnite prudkým akceleráciám, vysokým otáčkam a športovému režimu. Motor, prevodovka aj olej potrebujú svoj čas, rovnako ako človek ráno pred prvou kávou.
A teraz prichádza detail, ktorý mnoho vodičov prehliada. Teplota oleja je rovnako dôležitá ako teplota chladiacej kvapaliny. Kým voda ukáže 90 stupňov pomerne rýchlo, olej môže mať stále o 30–40 stupňov menej. A studený olej nie je schopný motor chrániť tak, ako by mal. Ideálna teplota pre bežné oleje je približne 100 °C. Ak teda plánujete zimnú „zábavku“ na parkovisku alebo prudšie zrýchlenia, skontrolujte v infotainmente aj túto hodnotu.
Ako sú na tom staršie motory sa dozviete na ďalšej strane
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!


















