Poškodzuje systém štart stop motor? Slováci zvyšujú spotrebu auta, riskujú sankciu 5 tisíc eur

Aj vy sa hneď nahneváte pri diskusiách, keď sa spomenie systém štart stop? Niektorí by ho najradšej vypli a zabudli, že existuje. Dajte si však pozor.
systém štart stop

Stačí spomenúť systém štart stop a v hlavách mnohých vodičov sa do popredia dostanú negatívne emócie. Dnes pritom patrí k štandardnej výbave väčšiny nových áut. Výrobcovia ho prezentujú ako jednoduchý spôsob, ako znížiť spotrebu a ušetriť peniaze. Naozaj však prináša výrazné úspory? A čo všetko môže ovplyvniť jeho fungovanie?

Základná logika, na ktorej je systém štart stop postavený, je veľmi jednoduchá. Keď auto stojí, elektronika vypne spaľovací motor a opäť ho naštartuje vo chvíli, keď chce vodič pokračovať v jazde. Konkrétne správanie sa mierne líši podľa typu prevodovky. Pri automatoch stačí držať brzdu, pri manuáloch musíte zaradiť neutrál a uvoľniť spojku.

Podľa rôzne medializovaných informácií môže takýto systém znížiť spotrebu približne o 10 až 15 percent, a to najmä v mestách, kde sú na dennom poriadku krátke zastávky na semaforoch či v kolónach. Celkový efekt však nezávisí len od množstva dopravných zápch, ale aj od konkrétneho vozidla a jazdného štýlu.

Pre lepšiu predstavu. Keď zoberiem do úvahy, že bežný vodič najazdí ročne okolo 12 500 km a priemerná spotreba áut dosahuje približne 6,8 litra na 100 kilometrov pri diesli a 7,7 litra na 100 kilometrov pri benzíne, ročná spotreba vtedy vychádza zhruba na 850 litrov či 960 litrov benzínu. Pri úspore 10 až 15 % PHM vám môže systém štart stop ušetriť stovky eur ročne.

štart motora

Keď sa systém štart stop nezapne

Na rozdiel od ručného vypnutia motora zostáva po aktivácii systému naďalej zapnutá palubná elektronika. Vodič teda môže používať rádio, kúrenie, klimatizáciu či vyhrievanie sedadiel. Motor sa vypne iba vtedy, keď je prerušený prenos sily z motora na prevodovku, teda pri stlačenej brzde (automat) alebo zaradenom neutrále (manuál).

Kedy sa systém nevypne, respektíve nenaštartuje? Mnohí vodiči si všimnú, že štart stop nie vždy funguje. Dôvodov môže byť viacero a často to nie je porucha, ale ochranná logika systému. Medzi najčastejšie situácie patrí slabá alebo čiastočne vybitá batéria, veľmi nízka alebo veľmi vysoká vonkajšia teplota, studený motor, ktorý ešte nedosiahol pracovnú teplotu, jazda do kopca alebo státie vo výraznom stúpaní.

Rovnako rozpoznáva vaše auto signály, že ako vodič nechcete len nakrátko zastaviť, ale naopak sa chystáte zaparkovať. Ako presne to vozidlo vyhodnocuje? Napríklad na základe otvorených dverí či kapoty, rozopnutého bezpečnostného pásu, výrazne stočeného volantu 4i aktivovaného parkovacieho asistenta. V týchto prípadoch systém buď motor nevypne, alebo ho naštartuje skôr, ako vodič očakáva.

štart stop končí

Poškodzuje štart stop motor?

Moderné autá sú na časté štarty technicky pripravené. Majú odolnejší štartér, silnejšiu batériu a prispôsobenú elektroniku. Napriek tomu experti upozorňujú, že v prípade, ak máte systém štart stop, jeho manuálne vypnutie môže byť problém. Niektorí vodiči ho len neobľubujú a vypínajú ho pri každej jazde. Iní však zájdu ešte ďalej a práve to môže byť zárodkom potenciálnych opletačiek.

Aj mnohí Slováci už nechali systém štart stop trvalo deaktivovať v autoservise neautorizovaným zásahom. Takéto rozhodnutie však môže viesť k tomu, že vaše vozidlo už nebude spĺňať schválenú konfiguráciu pre prevádzku na pozemných komunikáciách. V extrémnom prípade to môže znamenať, že vaše auto by nemalo jazdiť po cestách.

Okrem toho môže poisťovňa pri nehode skúmať, či nefunkčný systém štart stop mohol ovplyvniť schválený stav vozidla. Vtedy vám môžu hroziť regresné nároky, ktoré sa môžu v krajnom prípade vyšplhať napríklad aj do výšky 5 tisíc eur.

Zdroj: VARTA