Pokuta za naštartované auto 100 eur: Mnohí Slováci nevedia, čo skutočne hrozí v zime
Každý vodič to pozná najmä v týchto dňoch. Ráno máte auto pokryté ľadom, okná sú zmrznuté alebo orosené a čas tlačí. Práca, škola či iné povinnosti vás nepočkajú. Mnoho ľudí preto automaticky naštartuje motor a nechá ho bežať s úmyslom, aby sa rýchlejšie zohrial a aby sa sklá očistili od ľadu. Na prvý pohľad pohodlné riešenie má však niekoľko nevýhod. V extrémnych prípadoch zaň môže hroziť pokuta za naštartované auto. Takýto prístup škodí autu a zbytočne zaťažuje peňaženku aj životné prostredie.
V európskych krajinách bežne platí, že zbytočné nechávanie motora v chode je porušením predpisov. Aj slovenské zákony určujú, že vodiči nesmú obťažovať ostatným nadmerným hlukom či znečisťovaním ovzdušia.
Pokuta za naštartované auto a realita v praxi
Napríklad v Nemecku dosahuje pokuta za naštartované auto štandardne 80 eur. V niektorých mestách to je dokonca viac, a to najmä v oblastiach s prísnejšou ochranou ovzdušia. Na Slovensku vám hrozí sankcia 30 eur. V Česku sa môže takáto pokuta vyšplhať až na viac ako 100 eur (2 500 českých korún).

Zima prináša špecifické výzvy pre vodičov
Samozrejme, zákony určujú právny rámec a vždy sa treba pozerať na konkrétnu situáciu, ktorú aj polícia na mieste posudzuje individuálne. Dovolíme si tvrdiť, že pokuta za naštartované auto v zimnom období je veľmi nepravdepodobná, pokiaľ nenecháte motor zapnutý na veľmi dlhý čas bez zjavného dôvodu.
Ak beží na voľnobeh viac ako hodinu a vy máte sklá na vozidle dávno rozmrazené, vtedy môže sankcia prichádzať skutočne do úvahy. Táto problematika by sa však nemala zužovať len na to, či pokuta za naštartované auto môže nastať alebo nie.
Ako státie motora poškodzuje techniku
Mnoho vodičov si myslí, že studený motor sa pri státí na mieste rýchlejšie zohrieva a že rýchlejšie začne fungovať aj kúrenie. Opak je pravdou. Moderné motory sú navrhnuté tak, aby sa optimálne zohrievali pri jazde. V nečinnosti motor dosiahne prevádzkovú teplotu oveľa pomalšie.
Zároveň dochádza k väčšiemu opotrebeniu motora. Studené valce nie sú dostatočne mazané a zvyšuje sa riziko poškodenia vstrekovacích systémov, katalyzátorov či filtrov pevných častíc. To môže viesť k drahým opravám. Navyše, spotreba paliva pri státí motora zbytočne rastie. Samozrejme, aj tu treba vziať do úvahy zdravý rozum. Ak auto v zime naštartujete a dve či tri minúty sa nikam nepohnete, nič sa nestane.

Pokuta za naštartované auto v zime je skôr nepravdepodobná
Ak však máte pocit, že v zime máte po naštartovaní auta povinnosť zakaždým počkať pár minút, kým začnete jazdiť, vôbec to nemusíte robiť. Úplne postačí aj niekoľko sekúnd, ktoré využijete napríklad na zapnutie bezpečnostného pásu alebo nastavenie ventilácie, a môžete sa pustiť do šoférovania.
Funguje kúrenie bez motora?
Častým argumentom pre státie motora je, že vodič chce rýchlo vyhriať auto a očistiť okná. Pri spaľovacích motoroch však kúrenie využíva teplo z chladiacej kvapaliny motora. Bez jeho chodu sa vzduch v kabíne výrazne nezohrieva. Výnimkou sú elektrické autá, ktoré majú nezávislé elektrické kúrenie. To však rýchlo znižuje dojazd, ktorý vám vie batéria poskytnúť.
Ideálnym riešením pre oba typy vozidiel sú nezávislé, respektíve elektrické kúrenia, ktoré predhrejú interiér a odmrazia sklá bez zaťaženia motora. Niektoré autá majú aj elektrické vyhrievanie predného skla, ktoré začína fungovať okamžite po štarte a umožňuje šetrné odstránenie ľadu stieračmi.

Príprava na sneh v cestnej premávke je základom úspechu
Zároveň existujú rozličné praktické tipy, ako rýchlo a šetrne odmraziť sklá. Ako prevenciu môžete použiť kryty na sklá či odvlhčovač do auta. Využívajte kvalitné škrabky, ideálne s plastovou alebo gumovou hranou. Kovové škrabky môžu sklo poškriabať. V prípade potreby na sklo naneste odmrazovací sprej. Nezabudnite nastaviť ventiláciu a prúd vzduchu správnym smerom a nastaviť plný výkon kúrenia. Väčšina moderných áut má tlačidlo, ktoré sa o všetko postará automaticky.
Pohodlnosť spôsobuje nadbytočné emisie
Aj na Slovensku necháva stále veľa vodičov motor v zime bežať a následne len čakajú. Dôvodom je pohodlnosť. Je rýchlejšie naštartovať, zapnúť kúrenie a čakať, kým sa sklá odmrazia.
Aj keď dáme bokom tému, či vám hrozí pokuta za naštartované auto, tento zdanlivý komfort spôsobuje takisto iné dôsledky. Bežiaci motor produkuje približne 150 gramov CO2 za minútu a zvyšuje množstvo jemných prachových častíc a oxidov dusíka v ovzduší. V mestách s problematickou kvalitou ovzdušia to má citeľné negatívne dopady.
Práve preto environmentálne organizácie a úrady čoraz viac upozorňujú na nebezpečenstvá vznikajúce pri aute stojacom na mieste so zapnutým motorom. Málokoho prekvapí, že viacerí ekologickí aktivisti navrhujú prísnejšie kontroly, aby sa táto prax vodičov obmedzila. My si však myslíme, že pokuta za naštartované auto by mala byť skutočne až tou krajnou možnosťou.
Zdroj: Focus


















