Viete, aká je priemerná spotreba paliva? Číslo pre benzín a naftu vás zaskočí
Automobilky investujú dlhodobo obrovské úsilie a veľa peňazí do vylepšovania spaľovacích motorov. Zavádzajú do praxe nové technológie, prispôsobujú svoje motory a hľadajú spôsoby, ako čo najviac znížiť spotrebu paliva.
Napriek tomu sa štatistiky tvrdia, že motoristi v praxi pociťujú reálne výsledky tejto snahy čoraz menej. Najnovšie dáta za minulý rok z Nemecka ukazujú, že priemerná spotreba benzínových a naftových vozidiel zostáva už niekoľko rokov takmer nezmenená.
Podľa údajov Spolkového úradu pre motorové vozidlá dosiahla priemerná spotreba paliva u benzínových áut prihlásených v Nemecku v roku 2024 hodnotu 6,3 litra na 100 kilometrov. V prípade dieselových vozidiel je priemerná spotreba trošku nižšia, konkrétne 6,1 litra. Ide o čísla vychádzajúce z oficiálnych údajov výrobcov, nie dáta z reálnej premávky.
Pomohli systémy ako štart stop aj menšie motory
Keď sa pozrieme na vývoj za posledné dve dekády, vidíme, že medzi rokmi 2006 a 2016 spotreba paliva postupne citeľne klesala. Tento trend bol spôsobený najmä politickým tlakom, ktorý nútil výrobcov zavádzať technológie ako systém štart stop. Rovnako pomohli k nižšej spotrebe aj menšie, úspornejšie motory.
Situácia sa však začala meniť a stalo sa tak ešte pred pandémiou. Popularita SUV vozidiel, rastúce rozmery áut a vyšší výkon motorov vymazali úspory paliva, ktoré priniesli nové technológie.
K tomu sa pridal aj prechod na metodiku merania spotreby nazývanú WLTP. Tá je síce realistickejšia než staršie referenčné modely, no práve v dôsledku toho sa dostáva do štatistík vyššia spotreba paliva jednotlivých automobilov. Na papieri sa tak čísla zvýšili, no spaľovacie motory v skutočnosti pracujú efektívnejšie a spôsobujú menej emisií ako v minulosti.
Prečo neklesá spotreba paliva v štatistikách?
Výsledkom je stagnácia. Autá sú dnes technicky vyspelejšie než kedykoľvek predtým, no ich spotreba sa už výrazne neznižuje. Hlavným dôvodom je rastúca hmotnosť moderných vozidiel. Tá súvisí nielen s väčšími rozmermi áut, ale aj s pridávaním nových prvkov ako asistenčné systémy či vylepšenia pre vyšší komfort motoristov.
Významnú úlohu zohráva aj rastúci dopyt po modeloch SUV, ktoré sú ťažšie a majú typicky vyššiu spotrebu ako malé mestské autá.
Aj keď automobilky elektrifikujú aj modely so spaľovacími motormi a vznikajú napríklad takzvané mild-hybridy, zatiaľ to nestačí na to, aby tým vykompenzovali nárast hmotnosti a veľkosti áut. Dá sa preto očakávať, že spaľovacie motory a ich spotreba paliva už tak skoro zásadný pokrok neprinesú.
Zdroj: Statista