DACIA DUSTER

Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu

Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.

Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4.
Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.
Vydané  Text: 

Značka Dacia dnes odhalila cenník a výbavové stupne malého SUV Duster tretej generácie. Zároveň spustila možnosť objednať si vozidlo do výroby.

Nová Dacia Duster prešla významnými zmenami a naše prvé dojmy z vozidla sú naozaj priaznivé – automobil pôsobí robustnejšie a hodnotnejšie, akoby postúpil o triedu vyššie.

Zachováva si pritom nečakane nízku cenu, ktorá na Slovensku začína už na 17 490 eurách. Slovenský cenník zahŕňa verzie s pohonom predných kolies, 4×4, verzie s benzínovým a tiež LPG pohonom a vo vrcholovej verzii aj hybrid.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Stupne výbav sú štyri: Essential, Expression, Journey a Extreme, pričom cenníkovo najdrahší variant stojí len 25 290 eur. To je suma, na ktorej mnohé iné menšie SUV iba začínajú.

Nová Dacia Duster naživo na ženevskom autosalóne 2024. Foto: Rudo Banecký

Motorizácie

ECO-G 100 je trojvalcový motor so zdvihovým objemom 999 kubických centimetrov, ktorý spaľuje benzín aj LPG. Max. výkon je 67 kW (91 koní) pre benzín a 74 kW (100 koní) pre LPG, pričom najvyššie výkony sa dosahujú v rámci rozpätia 4400-50000 otáčok za minútu. Tento malý agregát má pomerne veľkú silu, pri spaľovaní benzínu vyvinie krútiaci moment 160 Nm, pri LPG až 170 Nm. Ide o jediný motor v ponuke s nepriamym vstrekovaním paliva a kombinuje sa výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Populárnou motorizáciou bude TCe 130. Ide o benzínový 12-ventilový agregát so zdvihovým objemom valcov 1 199 cm3  s výkonom do 96 kW (130 k). Má silu 230 Nm, priame vstrekovanie paliva a dodáva sa iba s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Poháňa predné kolesá.

Rovnaký motor TCe 130 s totožnými parametrami Dacia použila aj vo verzii 4×4.

Z hľadiska motorizácií je vrcholom verzia Hybrid 140, ktorej benzínový motor so zdvihovým objemom 1 598 cm3 generuje max. výkon až 104 kW (140 koní), 148 Nm a je dodávaný výhradne so 4-stupňovou multimódovou prevodovkou. Z pohľadu vodiča ide o automatickú prevodovku, takže nemusí ručne preraďovať rýchlostné stupne. Hybridný variant má zo všetkých dostupných motorizácií najnižšiu kombinovanú spotrebu, a to 5,0 l/100 km.

Stupne výbav

Nová Dacia Duster už v základnej výbave Essential (od 17 490 €, iba motor ECO-G 100) ponúkne ECO LED svetlomety, tempomat, manuálnu klimatizáciu, multimediálny systém Media Control so 4 reproduktormi, zadné parkovacie senzory či volant potiahnutý umelou kožou. Disky sú 16-palcové, ale oceľové.

Stupeň výbavy Expression (18 990 €) je vyhradený pre motorizáciu ECO-G 100 a obsahuje 17″ zliatinové disky kolies, pozdĺžne strešné lišty, zadnú parkovaciu kameru či multimediálny 10″ Media Displej so 4 reproduktormi a zrkadlením smartfónu.

Stupne výbavy JourneyExtreme sú nepochybne ideálnymi verziami nového Dustera. S cenou od 20 390 € ponúknu aj 18-palcové zliatinové disky, predné hmlovky, vyhrievané spätné zrkadlá, automatickú jednozónovú klimatizáciu, čalúnenie v kombinácii látka/koža, bezdrôtovú nabíjačku mobilu a multimediálny systém Media Nav Live 10″, audio Arkamys, 6 reproduktorov a zrkadlenie smartfónu.

Nová Dacia Duster v skratke

Nová Dacia Duster má dĺžku 4 343 mm, šírku 1 813 až 2 069 mm a v závislosti od zvolených pneumatík výšku až do 1 661 mm. Patrí teda k automobilom, ktoré svojou výškou jednoznačne patria do kategórie SUV, čomu zodpovedá aj veľkorysá svetlá výška podvozka až do 217 mm.

Duster je pritom naďalej kompaktný: rázvor je 2 657 mm, rozchody kolies vpredu 1 574 a vzadu 1 547 mm, predný previs dosahuje 857 a zadný 828 mm. Predný nájazdový uhol  dosahuje 24-31 stupňov, zatiaľ čo zadný 36 stupňov.

Napriek tomu, že z vizuálneho hľadiska pôsobí Duster podstatne väčšie ako doteraz, šírka interiéru už pripomína, že predsa ide o menšie vozidlo: vpredu majú vodič a spolujazdec k dispozícii šírku 1 444 mm, zatiaľ čo zadní 1 432 mm v oblasti lakťov.

Objem batožinového priestoru sa líši v závislosti od motorizácie. LPG ponúkne 453 litrov, benzínový 4×2 517 litrov, benzínový 4×4 456 litrov a hybrid 430 litrov. V najväčšej základnej benzínovej verzii tak po sklopení zadných sedadiel vznikne nákladný priestor pôsobivých až 1 696 litrov.

Dacia Duster sa bude aj v tretej generácii ponúkať iba v dvojradovom vyhotovení, teda s piatimi sedadlami.

Očakávame, že čoskoro Dacia uvedie na trhy väčšie SUV s názvom Bigster.

Nová Dacia Duster naživo: Toto sme od Dacie naozaj nečakali, značka povýšila na novú úroveň

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.