Dopravná poradňa / Legislatíva

Zmeny v PZP stručne a JASNE: Koniec výhodnejšieho PZP, poisťovniam klepli po prstoch

Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení prinesie zmeny, ktoré sú potrebné a vítané, ale i špekulatívne.

Musia mať odteraz všetky elektrické kolobežky uzatvorené PZP?
Vydané  Text: 

» Toto je druhá strana nášho príspevku o novele zákona o PZP. Prečítajte si aj prvú stranu: Koniec výhodnejšieho PZP, PZP turistika

Vláda Slovenskej republiky včera na svojom rokovaní schválila Novelu zákona o povinnom zmluvnom poistení (PZP), ktorú predložilo Ministerstvo financií SR. Novela okrem transpozície smernice EÚ prináša aj viacero zmien. Niektoré sú symbolickým klepnutím po prstoch poisťovniam, iné lepšie chránia poškodených, ďalšie môžu byť vnímané skôr kriticky.

Ešte na úvod uveďme, že novela zákona o povinnom zmluvnom poistení nie je dnes platná. Novelou by sa mali poslanci Národnej rady Slovenskej republiky zaoberať už na najbližšej schôdzi parlamentu, pričom jej účinnosť je navrhnutá až od 1. augusta 2024.

Minimálne dovtedy platí PZP „po starom“, je však možné aj to, že uvedený termín nebude definitívny.

Zatiaľ návrh zákona nie je uvedený ani na webstránke Národnej rady Slovenskej republiky.

Viac ústretovosti k motoristom

Ministerstvo financií podľa vlastných slov zmenami vychádza v ústrety klientom aj pri regresných nárokoch, teda inak povedané, pri „sankciách“, ktoré môžu poisťovne uplatňovať voči poisteným.

Často dochádzalo k prípadom, že klienti z objektívnych dôvodov (zdravotné problémy, pobyt v nemocnici a pod.) nestihli včas nahlásiť poisťovni poistnú udalosť alebo urobiť iný administratívny úkon a pre poisťovňu to bol dôvod na uplatnenie regresu (sankcie) voči poisteným.

Novela takéto prípady upravuje a zavádza zmenu, podľa ktorej v prípade preukázania objektívnych dôvodov zo strany klienta už poisťovne nebudú môcť klientov „sankcionovať“ formou regresu.

Rovnako novela ochráni klientov poisťovní, ktorí sú v omeškaní so zaplatením PZP.

Ak napríklad klient zabudol alebo nemohol načas zaplatiť PZP (a to aj napriek tomu, že zmluva bola stále platná), poisťovňa mohla voči klientovi uplatniť regres (sankciu) na uhradené poistné plnenie aj vo výške 100 percent vyplatenej náhrady.

Takýto postup podľa rezortu financií nebol spravodlivý. Po novom už v podobných prípadoch poisťovne nebudú môcť uplatňovať regres (sankciu) a klient bude plne krytý cez PZP.

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

PZP na kolobežky oficiálne a s jasnými pravidlami

Téme PZP pre kolobežky sme sa venovali už viackrát a ide o celkom horúcu tému. Eventuálne sa totiž dotýka státisícov ľudí na Slovensku.

Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení teraz uvádza definitívne pravidlá.

PZP bude platiť aj pre motorizované kolobežky, ktoré majú:

  • maximálnu konštrukčnú rýchlosť viac ako 25 km/h bez ohľadu na hmotnosť
  • alebo
  • maximálnu konštrukčnú rýchlosť viac ako 14 km/h, ak je ich hmotnosť vyššia ako 25 kg.

Musia mať všetky elektrické kolobežky uzatvorené PZP? Dnes nie a pre väčšinu elektrických kolobežiek to nebude potrebné ani po nadobudnutí účinnosti novely zákona, keďže bežné elektrické kolobežky jazdia rýchlosťou nanajvýš 25 km/h vážia menej ako 25 kg.

Koľko bude stáť PZP pre kolobežky a trojkolky pre seniorov? V Česku je už dostupné, u nás majú byť ceny rovnaké

Vyššie krytie a určovanie výšky škody

Novela napríklad zvyšuje limity poistného krytia a teda PZP bude automaticky kryť vyššie škody. Kým napríklad doteraz systém kryl škody na zdraví do maximálnej výšky 5,24 mil. eur, po novom bude tento limit až na úrovni 6,45 mil. eur. Rovnako sa zvyšuje aj maximálna hranica napríklad škody na majetku. Kým doteraz PZP pokrývalo maximálnu sumu 1,05 mil. eur, novela hranicu zvyšuje na 1,3 mil. eur.

Zmena prichádza aj v samotnom určovaní výšky škody. Doterajší systém nebol jednotný a každá poisťovňa si výšku škody určovala podľa svojich vlastných pravidiel.

Často sa preto stávalo, že poškodení boli nespokojní s priznanou výškou priznaného poistného a spory tak končili na súdoch. Novela zavádza jednotný mechanizmus a poisťovne tak budú mať jasné pravidlá, podľa ktorých budú výšku škody určovať a to v súlade s príslušnou vyhláškou Ministerstva spravodlivosti SR, ktorú využívajú aj súdy.

 



Stránky: 1 2



Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »