Alkohol za volantom

Prvý vodič, ktorému zabavia auto za alkohol za volantom, je iba 20-ročný Poliak

Prvá obeť nového trestného zákona sa objavila hneď v prvý deň jeho platnosti.

Poliaci zaviedli tvrdé tresty za alkohol za volantom, aby zmiernili štatistiky nehodovosti, kde táto droga figuruje.
Zabavenie vozidiel sa však týka aj vodičov, ktorí nehodu nespôsobili.
Vydané  Text: 

Nielen Rakúsko, ale aj Poľsko práve v marci zaviedli do platnosti legislatívne úpravy, ktorá upravuje doterajšie tresty za závažné porušenia dopravných predpisov.

Ešte pred dvomi rokmi sme ako prví informovali, že Poľsko rieši alkohol za volantom svojrázne: opitému vodičovi zabavia auto, aj keď nespôsobí nehodu. Alternatívou konfiškácie vozidla malo byť zaplatenie pokuty vo výške hodnoty vozidla.

Táto kontroverzná novela tamojšieho trestného zákona, ktorý definuje postihy za zvlášť vážne porušenia dopravných predpisov, teda nie je v stredoeurópskom priestore ojedinelá. Už pred tromi rokmi sa rakúski zákonodarcovia aktívne zaoberali témou zabavenia vozidla, pričom práve od 1. marca 2024 sú tresty za závažné porušenia dopravných predpisov ešte tvrdšie.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Téme sme sa venovali v samostatnom príspevku U našich susedov začala platiť prísna legislatíva. Za prekročenie rýchlosti vám môžu zobrať auto!

Poliaci riešia alkohol za volantom rázne

Poľsko práve zaviedlo tvrdé opatrenia, aby znížilo štatistiky nehodovosti, v ktorých ako dôvod nehody figuruje práve alkohol zistený u vodiča. Podľa včera zavedených legislatívnych noviniek vodičovi, ktorý si sadne za volant s viac ako 1,5 promile alkoholu v krvi, môže štát odobrať auto. To isté platí aj pre motoristu, ktorý spôsobil nehodu s aspoň jedným promile alkoholu v krvi.

A včera, teda v rovnaký deň, kedy nadobudli legislatívne zmeny účinnosť, denník Gazeta informuje o prvej „obeti“ nového zákona. Po vyšetrení prípadu ním bude s najväčšou pravdepodobnosťou bude iba 20-ročný muž, ktorý spôsobil nehodu na území Tchórzew-Kolonia.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Čo sa stalo?

Podľa Piotra Muchu, tlačového hovorcu Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Radzyń Podlaski, v čase okolo šiestej hodiny ráno nedal vodič Renaultu na križovatke prednosť vodičovi dodávky Fiat.

Zrážka dvoch automobilov bola natoľko vážna, že všetkých účastníkov incidentu museli previezť do nemocnice – vodiča Fiatu a trojicu cestujúcich v Renaulte.

Vozidlá sa po zrážke dostali z cesty do priekopy, kde sa Renault prevrátil a skončil na streche. Obe vozidlá boli pritom poškodené aj nárazmi do stromov popri ceste.

 

 

Všetci boli opití

Krátko na to boli zúčastnení podrobení skúške triezvosti. Výsledky odhalili prekvapenie zistenie – všetci traja cestujúci v Renaulte boli úplne opití.

Najstarší z nich, práve 20-ročný vodič, mal v tele cez dve promile alkoholu. Dve zúčastnené osoby, dve 17-ročné osoby, mali takmer 1,5 a 1 promile alkoholu.

Polícia teraz preveruje, kto sedel pri nehode za volantom havarovaného auta, má sa však za to, že to bol práve 20-ročný muž.

Ak sa preukáže, že 20-ročný mladík riadil vozidlo pri nehode, stane sa prvou osobou, ktorá bude potrestaná podľa nových predpisov.

Vzhľadom na to, že auto bolo zdemolované, súd uloží ako trest pokutu vo výške hodnoty vozidla pred nehodou.

Téma: Alkohol za volantom

Konfiškácia vozidiel opitých vodičov v Poľsku

V súlade s tamojším § 44b novelizovaného Trestného zákona sa vozidlo zabaví okrem iného aj vtedy, ak:

  • obsah alkoholu v tele vodiča presahuje 1,5 promile v krvi alebo 0,75 mg/dm vo vydychovanom vzduchu;
  • vodič pod vplyvom alkoholu alebo drog spôsobí dopravnú nehodu s aspoň 1 promile alkoholu v krvi;
  • vodič utečie z miesta činu;
  • vodič po zavinení nehody, ale ešte pred skúškou triezvosti alebo drogovou skúškou, požil alkohol alebo omamnú látku;
  • bol opitý vodič alebo vodič pod vplyvom drog už bol právoplatne odsúdený za vedenie motorového vozidla pod vplyvom drog alebo alkoholu;
  • bol vodič zadržaný za jazdu pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok, pričom mal v súvislosti s predchádzajúcim priestupkom tohto druhu aktívny zákaz šoférovania.

Dodajme, že alternatívou je úhrada peňažného trestu vo výške hodnoty vozidla a tento výpočet sa uplatňuje aj v prípade, že vozidlo nepatrí vodičovi.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »