NOVÝ MODEL
KIA nečakane odhalila celkom nové auto. Kompaktné EV5 rozmermi zapadá medzi modely EV6 a EV9, lenže určené je pre potreby miléniových rodín v Číne

Otvoriť fotogalériu
- KIA EV5 2024
- KIA EV5 2024
- KIA EV5 2024
- KIA EV5 2024
- KIA EV5 2024
- KIA EV5 2024
- KIA EV5 2024
- KIA EV5 2024
- KIA EV5 2024
Automobilka Kia nečakane odhalila celkom nový automobil, na ktorého príchod sme prakticky vôbec neboli pripravení. Ide o model EV5, nové kompaktné SUV postavené už od základov ako čisto elektrické vozidlo. Veľkostne pravdepodobne vyplní medzeru medzi modelmi EV6 a EV9 – ak vám číslovanie modelov a ich hierarchické usporiadanie neladia, ste na tom rovnako ako my. Totiž, nová KIA EV5 je automobil určený pre čínsky trh, kde je aj ponuka automobilky zrejme odlišná. Nemožno však s istotou tvrdiť, že sa EV5 napokon nedostane aj do Európy, ako sme toho boli svedkami pri iných automobiloch iných značiek v minulosti.
Prečo je Čína pre automobilky zaujímavá?
Čínsky trh je pre globálne pôsobiace automobilky veľmi lukratívny z niekoľkých dôvodov. Je to výsledok predovšetkým obrovskej veľkosti trhu a rastúcej životnej úrovne obyvateľstva.
Čína je najľudnatejšou krajinou na svete s viac ako 1,4 miliardou obyvateľov. To znamená, že čínsky trh je komerčne ohromujúci a ponúka veľký potenciál pre predaj automobilov. Rastúca stredná trieda a zvyšujúca sa kúpna sila v Číne viedli k rýchlemu nárastu dopytu po vozidlách všetkých druhov a typov. Oveľa viac Číňanov ako kedykoľvek predtým si teraz môže dovoliť kúpiť automobil ako symbol svojho postavenia a naplnenie svojich potrieb pre rastúce potreby mobility. To vytvára príležitosti pre automobilky, aby získali nových zákazníkov a zvýšili svoje tržby.
Toto však neprišlo len tak zadarmo. Čínska vláda aktívne podporuje rozvoj automobilového priemyslu v krajine, cielene vytvára politiky a iniciatívy, ktoré stimulujú dopyt a podporujú výrobu a predaj automobilov. Patrí sem napríklad poskytovanie dotácií pre elektromobily, zníženie cla a poplatkov, ale aj údajne zavádzanie obmedzení pre import, čím sa zvýhodňujú značky vyrábajúce práve v Číne. Krajina má rozsiahlu sieť automobilových výrobných závodov a dostupnosť lacnej pracovnej sily. Mnoho automobiliek preto zriadilo výrobné závody v Číne, čo im umožňuje vyrábať vozidlá za nižšie náklady a prispôsobiť sa miestnym preferenciám a požiadavkám zákazníkov.
Navyše, čo hraje v prospech značky KIA, Čína sa stala lídrom v elektrifikácii vozidiel a podporuje prechod na ekologické mobility. Vláda ukladá prísne emisné normy a poskytuje podporu pre elektromobily. Toto vytvára nové príležitosti pre automobilky, ktoré vyrábajú elektrické vozidlá a sú schopné splniť miestne ekologické požiadavky. Výhodou značky Kia je, že jej najnovšia podvozková platforma počíta už iba s elektrickými automobilmi a jej modulárny potenciál umožňuje postaviť na ňu automobily rôznorodých rozmerov, proporcií a karosárskych vyhotovení.
Model EV5 je na rozdiel od väčšej EV9 iba päťmiestny, avšak celkové rozmery ani technické údaje o pohone výrobca neuvádza.
Tlačová správa výrobcu v hojnej miere avizuje ekologické materiály použité pri výrobe interiéru, dizajnové štýly Bold for Nature a Opposites United, prednú masku v štýle Tiger Face a ergonomicky dobre zvládnutý kokpit, ktorý v optimálnej miere kombinuje digitálne aj mechanické ovládacie prvky.
Zaujímavosťou je, že automobilka explicitne cieli na rodiny mileniálov, teda na súčasných tridsiatnikov (plus mínus).
Automobil bude k dispozícii vo farbách karosérie Snow White Pearl Clear White Starry Night Black, Magma Red, Ivory Silver, Frost Blue, Iceberg Green, Tide Blue a Shale Grey, pričom Ivory Grey je matný lak. Celkovo by malo byť podľa slov značky k dispozícii 64 farebných kombinácií.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk