Nabíjanie elektromobilov v praxi: Nemecko vraj upúšťa od pôvodného plánu, ľudia nepotrebujú toľko nabíjačiek

Nemecko zrejme prispôsobí cieľ verejnej nabíjacej stanice, keďže si ľudia nabíjajú elektromobily doma.

Tento posun poukazuje na problém, ktorému čelia mnohé európske krajiny pri plánovaní verejnej infraštruktúry na podporu elektrickej dopravy.
Vydané Text: 

Nemecko potichu upúšťa od svojho cieľa mať do roku 2030 milión nabíjacích staníc pre elektromobily na uliciach a v supermarketoch, pretože je jasné, že ľudia uprednostňujú domáce nabíjanie, uvádza Bloomberg a Automotive News Europe.

Hovorca tamojšieho ministerstva dopravy uviedol, že cieľom je stále oficiálna politika Nemecka o budovaní dostatočného množstva verejných nabíjacích staníc,  zároveň však úradníci uznávajú, že tieto pôvodné ambície sú naddimenzované.

Cieľ stanovený v roku 2021 ako súčasť zmluvy vládnej koalície neodráža technologický pokrok a meniace sa preferencie a podľa ľudí by riskoval vybudovanie verejných nabíjačiek, ktoré sa málo budú využívať.

Nemecko má približne 85-tisíc verejne prístupných nabíjacích staníc a takmer pätina z nich je klasifikovaná ako rýchlonabíjacie stanice, uvádza Automotive News Europe.

Lenže motoristi v najväčšej európskej ekonomike sa rozhodujú pre domáce nabíjačky: dnes to vychádza na približne 10 súkromných nabíjacích staníc na jeden verejný nabíjací bod. To je kľúčový bod, ktorý vláda neočakávala a dnes sa začína ukazovať ako veľmi dôležitý.

Tento posun v zámeroch Nemecka poukazuje na problém, ktorému čelia mnohé európske krajiny pri plánovaní verejnej infraštruktúry na podporu elektrickej dopravy. Cieľ jeden milión bol pôvodne zakotvený priamo v zmluve vládnej koalície po lobovaní zo strany automobilového priemyslu v krajine. Práve ten má podľa dvoch zdrojov agentúry Bloomberg získavať peniaze z poplatkov za tieto verejné nabíjacie body.

Inzercia

Inzercia

„Celkovo môže byť založenie sieťovej infraštruktúry a jej podpísanie v predstihu dosť ťažké,“ povedal Ryan Fisher, analytik nabíjacej infraštruktúry v BNEF, ktorý teraz odhaduje, že Nemecko bude do konca desaťročia potrebovať približne 450-tisíc nabíjacích bodov.

Chybné predpoklady

Cieľ o milióne kusov verejných nabíjacích staníc vychádzal zo štúdie z roku 2020, do ktorej sa zapojili relevantní hráči z automobilového priemyslu, energetiky, vedy a politiky.

Správa však videla potrebu jedného milióna nabíjacích miest len ​​v jednom zo štyroch scenárov, ktoré posudzovala, pričom iné poukazovali na nižšie potreby. Nemecká automobilová lobby VDA pre Bloomberg News zdôraznila, že pri výpočte číslam pomohli ďalšie zainteresované strany.

Cieľ nezohľadňuje enormný vývoj na strane vozidla a na strane nabíjacích staníc, a preto je technologicky zastaraný,“ povedala Kerstin Andreae, predsedníčka energetickej lobistickej skupiny BDEW, ktorá vtedy prispela k štúdii.

Širšia sieť nabíjacej infraštruktúry by mohla byť užitočná, keďže ceny elektrických vozidiel majú potenciál klesať (to tvrdí Automotive News Europe) a podiel vlastníkov elektromobilov bez súkromných možností nabíjania rastie. Ale dokonca aj samostatná štúdia z roku 2020 uvádza, že Nemecko pravdepodobne potrebuje iba 440- až 843-tisíc verejných nabíjacích staníc a hornú hranicu tohto rozsahu by dosiahla len vtedy, ak by súkromné ​​nabíjanie využívalo podstatne menej motoristov, než sú realistické očakávania. Teraz sa ukazuje, že ľudia predsa len nabíjajú najmä doma.

Nemecké ministerstvo hospodárstva nechcelo miliónový cieľ komentovať a odkázalo na ministerstvo dopravy, keď ho oslovila agentúra Bloomberg News, pričom trvá na tom, že „nemecká vláda sa drží cieľa z koaličnej dohody“.

Minister dopravy Volker Wissing už predtým presadzoval politiku, ktorá uprednostňuje záujmy výrobcov automobilov a výrobcovia automobilov v súčasnosti vyzývajú vlády v celej Európe, aby rozšírili nabíjaciu infraštruktúru, ktorá im pomôže urýchliť predaj elektrických áut.

Je dôležité znovu a znovu prehodnocovať tento cieľ, najmä vo svetle technického vývoja,“ povedal Stefan Gelbhaar, hovorca dopravnej politiky poslaneckého klubu zelených.

 

Náš komentár

Nemecko vraj naddimenzovalo svoje plány, ľudia nepotrebujú toľko verejných nabíjačiek. Domnievame sa však, že aktuálne čísla len poukazujú na inú dôležitú skutočnosť, ktorá sa čoskoro zmení.

V súčasnosti sú elektromobily výrazne drahšie ako ich alternatívy na benzín, naftu. Preto sa pre ne rozhodujú len zákazníci, ktorí majú vyššie finančné príjmy, čo celkom prirodzene znamená, že vlastnia rodinné domy alebo žijú v nehnuteľnostiach v moderných bytových domoch s dostupnými nabíjacími stanicami priamo pri parkovacom mieste. Podľa nášho názoru sa táto skutočnosť výrazne podieľa na zhodnotení, že motoristi nabíjajú svoje elektromobily najmä doma.

Lenže očakávame, že s ďalšou popularizáciou elektromobility bude signifikantne rásť aj počet motoristov, ktorí žijú v starších bytových domoch a nemajú možnosť využívať domáce nabíjanie. V takomto prípade bude potreba budovania verejných nabíjacích staníc opäť rásť.

Je preto úlohou kompetentných mať na pamäti rôzne varianty vývoja predaja elektromobilov a využívania verejných nabíjacích staníc, aby budúcich „elektromobilistov“ nedemotivovala poddimenzovaná nabíjacia infraštruktúra a nebrzdil sa tým ďalší vývoj autopriemyslu.

 


Zdroje: Bloomberg, Automotive News Europe







ODPORÚČANÉ


Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

  • Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

     Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024 
  • Test motocykla

    Ako pierko / Yamaha RayZR

  • Ak hľadáte malé, ľahké a obratné premiestňovadlo do mesta, prichádza Yamaha s niečím, čo vás môže zaujať. Navyše nestojí veľa peňazí a o jeho spoľahlivosti vôbec netreba pochybovať.

      
  • Servis

    Nevydržali ani 100 000 km: Desať najhorších áut v teste odolnosti

  • Uvažujete nad kúpou nového auta a jeho dlhodobá spoľahlivosť je pre vás kľúčová? Potom by ste mali poznať výsledky nemeckých testov dlhodobej odolnosti áut. Nedopadli dobre ani pre nemecké značky.

     Dlhodobým testom odolnosti prešlo viac ako 100 áut.