Prečo obuť zimné pneumatiky?

Príroda sa pomaly chystá ukázať svoju drsnejšiu povahu a pred každým motoristom sa opäť objavuje tá istá otázka: prezuť do zimných pneumatík? A prečo vlastne?
Vydané  Text: 
Pneumatika je garantom jazdných vlastností, garantom toho, že budeme môcť o nejakých vôbec hovoriť. A obzvlášť tá zimná. V prípade letného obutia je recept o mnoho jednoduchší, podmienky sú počas teplých dní prakticky rovnaké. Okrem dažďa a horúceho asfaltu nie je prakticky nič, čomu by bolo nutné venovať pozornosť. V zime je to ale odlišné. Nástrah je oveľa viac, extrémnejších prechodov pribúda a vlastnosti vozovky sú neraz také, že človek by ani štvornožky neudržal rovnováhu a šmykol sa niekam do jarku. Teplotný rozsah je natiahnutý ako týždeň pred výplatou a auto prestáva poslúchať na povely tak, ako sme zvyknutí. **Dôvody** Otázka prezutia z letných na zimné pneumatiky je bezpredmetná. Aspoň v našich podmienkach. Ak žijete niekde na Sicílii, pokojne nasledujúce riadky preskočte, fakt je ale ten, že i keď nemusíme všetci bývať pod Tatrami, snehu a ľadu sa počas sezóny prakticky nevyhneme. Dokazujú to i štatistiky z minulej zimy: v Košiciach obšťastňovala snehová prikrývka vodičov 41 dní, v Bratislave o 5 dní dlhšie a v takej Žiline si domáci užili sneh až 61 dní. Nemenej zaujímavý je i počet dní, počas ktorých sa na nás zmrznutá voda sypala z oblohy: vo východoslovenskej metropole to bolo 54 dní, v hlavnom meste 47 a u „národovcov“ to bol mesiac a jeden týždeň. U našich českých susedov je situácia podobná, najdlhšie si biely „poklad“ užili priamo v stovežatej Prahe (70 dní). No nielen sneh je oprávneným dôvodom na prezutie. Už teplota trvalo klesajúca pod 7 stupňov Celzia je pádnym argumentom. Technických dôvodov je hneď niekoľko: zmes zimnej „gumy“ je oveľa mäkšia, čo okrem iného spôsobuje lepšie rozloženie behúňa na povrchu a jeho priľnavosť pri nízkych teplotách. Zloženie a skladba látok, obohatená o vyšší podiel kremíka a siliky urobí tiež svoje a napokon i tvar, veľkosť a počet lamiel špeciálne vyvíjaných pre zhoršenú adhéziu má v tejto sfére čo povedať. **Hĺbka dezénu** Veľmi dôležitým údajom je i hĺbka dezénu. Treba si uvedomiť, že zimné pneumatiky sa opotrebúvajú oveľa rýchlejšie ako letné, práve kvôli svojej mäkšej zmesi. V niektorých prípadoch sa už po dvoch sezónach môže pneumatika dostať aj na 4 mm hrúbky (nová viac ako 6 mm). V takom prípade sa brzdná dráha na snehu môže predlžiť aj o desať percent. Odborníci preto odporúčajú zimné pneumatiky vymeniť v momente, keď sa dostanú práve pod spomínané 4 mm. **Čísla a štatistiky** Každý test je svojim spôsobom relatívny. Rozhoduje mnoho faktorov a premenných – skúšobná dráha má vždy iné vlastnosti, počasie nie je nikdy identické a pod. Jednotliví výrobcovia tak v tabuľkách výsledkových listín putujú ako kočovní cirkusanti. Nikdy sa však kvalitná značka neprepadla hlbšie ako na piate-šieste miesto a ešte sa nestalo, aby sa neznámy výrobca predral až na špičku rebríčka. Ak budeme vychádzať z prieskumov spoločnosti Goodyear, môžeme si zobrať príklad jazdy snehom rýchlosťou 50 km/h s následným prudkým zabrzdením. Keď vozidlo obuté do plášťov s vločkou na bočnici ostane stáť po 46,7 metroch, letné pneumatiky auto zastavia až po 70,4 metroch! Celoročné pneumatiky sú v tomto prípade schopné stáť po 50 metroch. Ich nevýhodou je vyššia miera kompromisov a v lete i zbytočne vyššia spotreba. V zime poslúžia lepšie ako letné, ale prácu si nezastanú s takou istotou. Ešte väčšie rozdiely sú pri jazde rýchlosťou 70 km/h. Opäť sneh, opäť prudké brzdenie. V momente, keď „uvedomelý“ vodič už stojí a „rozdýchava“ stres, rúti sa neprezuté vozidlo ešte stále rýchlosťou 49 km/h a vodič s panikou v očiach zastavuje až po 112 metroch! Pozor si treba dať aj pri off-roadových plášťoch. Vozidlo s nimi zo 70 km/h zabrzdí po 82 metroch, no so zimnými vie brzdnú dráhu skrátiť aj o 12 metrov. S letnými je to rovnaká katastrofa ako v predošlom prípade, skôr ako na 110 metroch sa offroad nezastaví. Rozhoduje aj vonkajšia teplota. Pri 0° Celzia je konštantný rozdiel v dĺžke brzdnej dráhy v súboji zimná verzus letná „guma“ niečo približne 3 metrov, pri -10° C je to 7 m a pri -20° C až 12 metrov. **Vývoj** Celé to zaváňa alchýmiou, nápomocné sú počítačové vyhodnocovacie a testovacie programy, no samotné drážkovanie majú na starosti mozgy a predstavivosť vedcov. Nesmú dať lamiel na plášť príliš veľa, pretože sa tým automaticky znižuje výkon. Musia ich správne natočiť, aby dokázali odvádzať vodu a sneh a pri tom všetkom nesmú zabúdať na stabilitu, proti ktorej zase hrajú použité zmesi. Napríklad Dunlop tento posledný problém rieši pridaním kevlarovej výstuhy do bočníc, ktorá zamedzí nakláňaniu a miernemu „vyzúvaniu“ pneumatiky z disku v miestach dotyku. Technológia vaflového lamelovania (Goodyear) dovoľuje zvýšiť počet lamiel na pneumatike bez vedľajších účinkov a nové technológie zasa prinášajú bezpečnosť a kvalitu zo sektorov UHP (ultra height performance – veľmi vysoký výkon) a HP (height performance – vysoký výkon) aj do nižších kategórií. **Čo zákazníci požadujú** Pri letných pneumatikách je prvoradým kritériom nízky valivý odpor a tým i nižšia spotreba paliva. Pri zimných pneumatikách sa však väčšina opýtaných stavala k spotrebe laxne. Prvoradá bola celková kvalita a bezpečnosť pneumatiky (84 % opýtaných), nasledovala bezpečnosť na mokrom a rozmočenom snehu (80 %), na mokrej vozovke (79 %), ľade (75 %) či ujazdenom snehu (72 %). Dlhú výdrž požaduje 69 % respondentov a krátku brzdnú vzdialenosť rovnaké percento. Ostatné kritéria už volilo citeľne menej opýtaných: prevládala pohodlná jazda (54 %), atraktívna cena (54 %), dobre ovládanie na suchu (51 %) alebo hlbokom snehu (48 %). Na odporúčania v testoch prihliada 43 %, známu značku uprednostňuje 27 % a výrobcu z vlastnej krajiny by si zvolilo 11 % zúčastnených. **Niekoľko rád na záver** Spoliehať sa na techniku a vymoženosti nie je vždy najmúdrejšie. V zime nezabudnite predvídať a znížiť rýchlosť v miestach, kde ste počas letných dní ani len nepomysleli na problémy. Dodržujte väčší odstup a tam kde je to len trochu možné nejazdite v skupine za sebou. Počas reakčného času môže vaše vozidlo v meste prejsť aj viac ako 3 metre a šmykľavá cesta vám ďalšie porcie len pridá. A v neposlednom rade trochu pribrzdite pred prechodom pre chodcov. V lete pred nepozorným hazardérom zastavíte na mieste, v zime by ste ho ale vďaka nešťastným šmykľavým bielym povrchom „zebier“ asi rýchlo zoznámili so svojou prednou maskou a kapotou. A určite nezabudnite nahliadnuť do mesačníka auto motor a šport (11/2010), kde sme vám priniesli veľký test 10 značiek zimných pneumatík s rozmerom 205/55 R 16 s podrobnou tabuľkou hodnôt dosiahnutých na suchom, mokrom i zasneženom povrchu. Text: Lukáš Vlasák Foto: archív








Pokračujte na ďalší príspevok »



Rozhovor

Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
  • LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

    Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.