Bola to len otázka času, kedy príde nová technológia batérií. Nové batérie so sodným iónom Na+ sľubujú veľa

Sodný ión by mohol ponúknuť alternatívu k lítium-iónovej technológii s nižšími nákladmi, lepšou dostupnosťou surovín, nehorľavé vlastnosti a dobrý výkon pri nízkych teplotách. Kompletné odstavenie lítia z elektromobilov ale zatiaľ v hre nie je.

Vydané  Text: 

### Veľkolepé uvedenie technológie
**Čínska spoločnosť CATL** pred rokom a pol usporiadala okázalú udalosť, aby spravila významné oznámenie. **Zeng Yuqun**, zakladateľ a predseda najväčšieho svetového výrobcu batérií, vystupoval ako hlavný moderátor a odhalil, že CATL pracuje na batériách, ktoré by používali lítium-iónové a sodné (sodíkové) iónové články.

Zeng, ktorý práve minul Jacka Ma z Alibaby v Bloomberg Billionaires Index, ponúkol toto nové riešenie ako sľubnú alternatívu k súčasnej technológií uskladňovania elektrickej energie v batériách, ktoré by vyriešilo **čoraz vážnejšie otázky súvisiace s elektromobilitou o jej udržateľnosti**.

Lítium-iónová chémia batérií ponúka vynikajúcu hustotu energie, čo umožňuje vodičom elektromobilov jazdiť stovky kilometrov s relatívne malými batériami, avšak sodík by mal ponúkať ešte viac. Do popredia vystupujú aj bezpečnostné výhody v porovnaní s lítiom.

Inzercia

Inzercia

Zatiaľ čo CATL pripravila kroky smerom ku komercializácii, napokon ako masívny dodávateľ pre výrobcov automobilov vrátane Tesla, Geely a BMW bola porazená – prinajmenšom do štádia prototypu.

Minulý mesiac čínska **automobilka JAC predstavila testovaciu verziu svojho elektromobilu Sehol E10X, ktorý používa práve sodné iónové články**.

Debut **vozidla s batériovými článkami HiNa** napokon prinútil odborníkov na batérie prehodnotiť potenciál chemických látok sodných iónov zohrávať úlohu pri pohone budúcich elektromobilov.

Dodávateľom článkov bola spoločnosť **HiNa Battery Technologies**, malý a relatívne nový hráč na čínskej batériovej scéne, ktorý bol založený v roku 2017 po rokoch práce vo vedeckom výskumnom ústave.

BloombergNEF a ďalšie výskumné spoločnosti dnes predpokladajú, že elektromobily budú poháňané takmer výlučne lítium-iónovými batériami.

### Sodný ión verzus lítium-ión
Sodné iónové batérie však môžu využívať rovnaké výrobné procesy ako lítium-iónový priemysel, čo znamená, že prvý veľký výrobca by mohol ťažiť z pokrokov, ktoré druhí dosiahli za posledné desaťročie.

Použitie podobných materiálov a komponentov (od elektrolytov a separátorov až po hliníkové kolektory) znamená, že táto vznikajúca technológia by tiež mohla ťažiť z existujúcich optimalizácií nákladov.

Obrovskou výhodou je aj to, že články založené na sodnom ióne možno v tom istom akumulátore kombinovať s lítium-iónovými článkami.

**Sodné iónové batérie sú dnes drahšie ako lítium-iónové batérie** kvôli malým objemom a nedostatočne rozvinutým dodávateľským reťazcom. BNEF však vidí potenciál pre úspory materiálu a zlepšenie energetickej hustoty, ktoré by poskytli životaschopnú cestu pre sodíkové iónové články, ktoré by **stáli polovicu toho, čo dnes stojí fosforečnan lítno-železitý**.

To by bola veľká vec. Fosforečnan lítno-železitý alebo LFP je v súčasnosti najbežnejšou chémiou lítium-iónových batérií v dôsledku rastúcej preferencie výrobcov automobilov pre ich nižšie náklady a výrazné zlepšenie energetickej hustoty.

**Hlavnou výzvou pre sodné iónové články je ich nižšia energetická hustota** – autá, v ktorých sa tieto články dnes balia, by museli pri rovnakej kapacite kilowatthodiny používať ťažšie batérie. A to by znamenalo nižšiu efektivitu a kratší dojazd.

Články v elektromobile Sehol E10X používajú sodné železo-mangán-medené katódy a majú energetickú hustotu 140 Wh/kg, čo sa napokon v realite znižuje na 120 Wh/kg. To je o 25 percent menej ako súčasné batérie LFP.

Yuqun na tlačovej konferencii avizoval podporu ultra-rýchleho nabíjania, za 15 minút má byť nabitých 80 percent kapacity akumulátora pri izbovej teplote a pri teplote -20°C technik na videu hovoril o zachovaní až 90 percentách nonimálnej kapacity. Porozumeli sme tomu tak, že ide o 80 percent v súčasnosti používaných kapacít, no bez upresnenia.

Medzi hlavné výhody sodných iónov patrí **geograficky rôznorodejšia distribúcia surovín** či nehorľavosť novej technológie.

### Cieľ nie je nahradiť Li-Ion, ale doplniť ho
Ak by sodné iónové batérie mohli odobrať čo i len malú časť podielu z lítium-iónových batérií, mohlo by to pomôcť zmierniť problémy s dodávkami lítia a časom znížiť celkové ceny batérií pre elektromobily.

Sodný ión bude tiež musieť súťažiť s pohyblivými cieľmi, pretože lítium-iónové batérie sa z dlhodobého hľadiska zlepšujú a ich súčasné vlastnosti môžu byť už o dva roky významne prekonané.

Okrem HiNa a CATL medzi ďalšie sodné ióny patrí britský Faradion, ktorý poskytuje licenciu na technológiu britskému výrobcovi batérií AMTE Power, ďalej švédsky Altris, francúzsky Tiamat a tiež Natron so sídlom v USA. Analytici BNEF očakávajú, že takýchto spoločností bude v dohľadnej dobe ešte viac. O čínskom výrobcovi batérií Farasis sa hovorí, že pracuje na sodných iónových batériách pre elektrické vozidlo Jiangling Motors, joint venture väčšinovo vlastnený Renaultom.

Hoci automobilový svet môže očakávať, že niektoré autá budú používať sodné iónové batérie, od zmysluplného použitia v autopriemysle ich delí ešte aspoň niekoľko rokov.

Pri takom veľkom raste dopytu po batériách elektromobilov má však sodný ión potenciál alternovať lítium-iónové články a pomôcť vyplniť medzery na globálnom trhu.

Zdroje:  AUTOVINY.SK




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk