Na semaforoch možno pribudne ďalšie svetlo. Aký bude jeho význam?

Na semaforoch v budúcnosti možno pribudne ďalšie svetlo. Bude priamo prepojené s autonómnymi vozidlami. Zlepší sa tým plynulosť dopravy a bezpečnosť na križovatkách.

Vydané  Text: 

Semafory dnes patria k najjasnejším a najjednoduchším dopravným značeniam na cestách. Svetelná signalizácia v mnohých mestách urýchľuje premávku a vďaka nej vzniká menšie množstvo nehôd. Aktuálne je zaužívaný štandard použitia troch základných svetiel, ktorých význam je jasne špecifikovaný vo [vyhláške 30/2020 Z.z. o dopravnom značení](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/vyhlasene_znenie.html). Je však možné, že k trom hlavným farbám na semaforoch v budúcnosti pribudne aj štvrtá, biela.

Vyskúšajte si už teraz nové testy pre autoškoly. Došlo k ich zásadnej zmene!

Chcete si skúsiť nové testy pre autoškoly už dnes? Máme pre vás návod ako na to!

### Biela je nová zelená

Inzercia

Inzercia

Advertisement

Ak sa pozrieme do spomenutej vyhlášky, konkrétne jej paragrafu § 15 s názvom Svetelné signály pre vozidlá, zistíme, že červená, žltá a zelená farba majú dnes presne predpísaný význam. Podobne to má byť aj pre biele svetlo, ktoré bude mať úzku spojitosť s modernými autonómnymi vozidlami. Biele svetlo navyše umožní ešte efektívnejšie riadenie premávky, pretože sa nebude vzťahovať len na autonómne vozidlá, ale aj na klasické autá riadené človekom.

Jeho význam a odôvodnenie je [podrobnejšie popísané v štúdii](https://news.ncsu.edu/2023/02/traffic-light-for-autonomous-cars/) autorov zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne (North Carolina State University). Biele svetlo v jednoduchosti znamená voľný prejazd križovatkou, ale len vtedy, pokiaľ je pred vami autonómne vozidlo. Ako to funguje?

### Komunikácia s križovatkou

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

*„Koncept, ktorý navrhujeme nazývame ako „biela fáza“. Využíva výpočtovú silu jednotlivých zúčastnených autonómnych vozidiel,“* vysvetľuje v štúdii jeden z autorov, Ali Hajbabaie. *„Koncept bielej fázy zahŕňa nový dopravný signál určujúci vodičom ich ďalšie správanie. Červené svetlá aj naďalej znamenajú STOP. Zelené taktiež stále poukazujú na voľný prejazd križovatkou. Avšak biele svetlo v jednoduchosti povie vodičovi, aby nasledoval autonómne vozidlo pred ním.“*

Na Slovensku sa začína používať nová dopravná značka. Viete čo znamená?

Motoristi sa na slovenských cestách mohli v posledných mesiacoch stretnúť s novým dopravným značením. Ide o malú zelenú šípku umiestnenú na semafore.

Inzercia

Inzercia

Biela fáza svetelnej signalizácie spočíva v komunikácii medzi autonómnym vozidlom a počítačom riadiacim jednotlivé nastavenia svetelnej signalizácie. Ak sa ku križovatke priblíži autonómne vozidlo, aktivuje sa biele svetlo. Ide zároveň o dôkaz, že jednotlivé autonómne autá o sebe vedia a navzájom koordinujú svoj pohyb. Ostatným vodičom nasledujúcim autonómne vozidlo, bude po rozsvietení bielej farby umožnený prejazd križovatkou až do jej opätovného zhasnutia. Ak autonómne vozidlo pred autom riadeným človekom zastaví, zastaví aj vodič za ním. Pokiaľ v križovatke nie je žiadne autonómne vozidlo, semafor sa vracia do klasického režimu s tromi farbami.

### Všetko je podložené dátami

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Na zistenie výhod bielej fázy svetelnej signalizácie boli vyhotovené jednotlivé simulácie a merania. Z ich výsledkov je zrejmé, že samotné autonómne vozidlá zlepšujú plynulosť premávky bez ohľadu na bielu fázu. Tým sa samozrejme znižuje aj spotreba paliva a s tým spojený ekologický dopad na prostredie. Okrem toho je zaujímavým porovnaním, že čím častejšia je na semaforoch biela fáza, tým rýchlejšia je samotná premávka.

Autori štúdie uvádzajú, že pokiaľ je v premávke prítomných 10% autonómnych vozidiel, plynulosť sa zlepšuje o 3%. Ak by autonómnych vozidiel bolo 30%, plynulosť premávky by sa zlepšila o 10,7%. Korelácia medzi dátami vykresľuje jasný benefit využitia autonómnych vozidiel, ktorým je zlepšenie plynulosti dopravy a tým aj skrátenie času stráveného vo vozidle. K nasadeniu štvrtého svetla na semaforoch do praxe však tak skoro nedôjde. Všetko totiž závisí predovšetkým od legislatívy, ktorá by umožnila autonómnym vozidlám prevádzku na verejných komunikáciách. Okrem toho sú momentálne autonómne vozidlá skôr v štádiu laboratórnych testov a ich uvedenie na trh je ešte relatívne vzdialené.

Inzercia

Križovatka s dvomi riešeniami prednosti v jazde? Spojenie troch ciest je bežné, no môže robiť problémy

Križovatka Školskej, Malinovskej ulice a cesty č. 510 je príkladom celkom bežnej križovatky, v ktorej môžu mať motoristi pochybnosti o využívanie prednosti sprava.

Zdroje: AUTOVINY.SK




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.