TEST BMW 550e xDrive: Má výkon, ktorý ohromí, no aj detaily, ktoré zamrzia

BMW 550e xDrive ponúka zaujímavý výkon, krútiaci moment až 700 Nm, no úsmev môže pokriviť ergonómia a cena.

BMW prinieslo na trh ďalší plug-in hybrid, ktorý sa rozhodne nehrá na skromného. Nová 5-ka v prevedení 550e xDrive spája radový šesťvalec s elektromotorom a výsledkom je výkon 489 koní. A, ako to už pri prémiovej značke býva, zodpovedá tomu aj cenovka, ktorá nebude každému podľa chuti.

BMW to s elektrifikáciou v tomto prípade spravilo veľmi priamočiaro. Vezmete radový šesťvalec, pridáte povinný elektrický doplnok a zrazu máte sedan, ktorý parametrami hraničí s kategóriou superáut. V tomto prípade ide o 3-litrový motor s výkonom 313 koní a elektromotor s 197 koňmi. Oba môžu fungovať nezávisle, no akonáhle sa spoja, vznikne sila, ktorú fyzicky cítite aj pri hmotnosti – 700 Nm krútiaceho momentu vás doslova pritlačí do sedadla.

Znie to lákavo, ale nie je to len o číslach. Pri pohľade na cenovku 114 553 eur si človek uvedomí, že podobné potešenie je vyhradené skôr majiteľom firiem než bežným motoristom. Na druhej strane, ak hľadáte kombináciu luxusu a štipky adrenalínu, 550e vie ponúknuť všetko naraz – a to je recept, ktorý si BMW stále drží.

BMW 550e xDrive ponúka zaujímavý výkon, krútiaci moment až 700 Nm, no úsmev môže pokriviť ergonómia a cena.

Mám slabosť pre autá, ktoré ponúkajú krútiaci moment, silu a pritom nezabúdajú na komfort. Vlastne by som mohla recenziu ukončiť už tu – podstata je vystihnutá. No pre radosť z detailov pokračujem ďalej, pretože BMW 550e má k luxusu a výkonu naozaj blízko, aj keď nie všetko je ružové ako odtieň karosérie.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,3 sekundy a dynamika nepoľavuje až do rýchlosti 250 km/h. Typický obraz prémiového nemeckého sedanu, ktorý sa cíti ako doma na diaľnici. Vysoká rýchlosť pribúda na tachometri tak nenápadne, že sa človek ľahko nechá uniesť. Odpruženie aj odhlučnenie sú na takej úrovni, že pocit zo skutočnej rýchlosti sa jednoducho stratí.

Život na palube 550e

V tomto BMW sa človek cíti naozaj dobre. Sedadlá ponúkajú nielen vyhrievanie a ventiláciu, ale aj pamäť pre dve nastavenia a dokonca bočnú oporu, ktorú si viete prispôsobiť podľa seba. Na rozdiel od XM, tvrdého ako školská lavica, má 550e adaptívne odpruženie, ktoré dokáže nerovnosti cesty takmer úplne vymazať. Spomaľovacie prahy a retardéry, ktoré bežne otriasajú posádkou, zvláda bez väčších nepríjemností. Snáď len 21-palcové disky občas pripomenú, že nie všetko sa dá úplne vyfiltrovať.

BMW 550e xDrive ponúka zaujímavý výkon, krútiaci moment až 700 Nm, no úsmev môže pokriviť ergonómia a cena.

Rovnako príjemná je aj zvuková izolácia. Pri rýchlosti 130 km/h sa ozývajú len mierne náznaky aerodynamického šumu a na komunikáciu v kabíne netreba zvyšovať hlas. O zvukový zážitok sa stará systém Bowers & Willkins, ktorý je tentoraz naladený lepšie. Výsledok? Auto pôsobí ako ideálny spoločník na dlhé cesty – teda pokiaľ neplánujete voziť 5-člennú rodinu.

BMW 550e xDrive ponúka zaujímavý výkon, krútiaci moment až 700 Nm, no úsmev môže pokriviť ergonómia a cena.

Pri takmer 5,1 metra dlhej limuzíne som očakávala, že priestoru na palube bude viac než dosť. Ukázalo sa, že to nie je úplne samozrejmosť. Keď som posadila dopredu dvoch rodinných príslušníkov, ktorí by sa pokojne uživili ako basketbalisti, rýchlo sa ukázali limity príliš hlbokej palubnej dosky. Tá ukrajuje z priestoru na nohy a dvaja dvojmetrový spolujazdci to pocítili okamžite. Pre mňa za volantom to problém nebol – jazdím relatívne nízko a cítila som sa pohodlne. Pravdupovediac až tak, že som mala miestami ruky príliš pri tele a niektoré ovládacie tlačidlá na stredovom paneli sa stali ťažšie dostupnými.

BMW 550e xDrive ponúka zaujímavý výkon, krútiaci moment až 700 Nm, no úsmev môže pokriviť ergonómia a cena.

A tu sa dostávame k slabšiemu miestu tohto BMW: ergonómii. Nie je to tragédia, ale zopár vecí by si zaslúžilo doladiť. Prepínanie jazdných režimov je napríklad prehnane komplikované – režimov je priveľa a väčšina v praxi nedáva zásadný zmysel. Funkciu „auto hold“ treba zakaždým aktivovať nanovo po štarte, čo je otrava. A aj keď veľký zakrivený 14,9-palcový displej vyzerá pôsobivo, rozhranie by si zaslúžilo viac jednoduchosti. Chýbajúce fyzické tlačidlá sú síce nahradené rýchlou odozvou obrazovky, ale nie vždy je to najpraktickejšie. Klimatizácia sa dá našťastie ovládať priamo, no ak chcete doladiť detaily, musíte sa prehrabať v menu.

BMW 550e xDrive ponúka zaujímavý výkon, krútiaci moment až 700 Nm, no úsmev môže pokriviť ergonómia a cena.

Ticho v kabíne dopĺňa kvalitné spracovanie, ktoré si drží prémiový štandard. V porovnaní s Porsche Taycan pôsobí interiér 550e ako vítané zlepšenie – no zopár detailov by si zaslúžilo kritiku. Príliš hrubý veniec volantu nepadne každému do ruky, navyše tu chýba jednoduché tlačidlo na stlmenie zvuku. Materiál volantu z umelej kože Veganza je citeľne menej hodnotný než zvyšok kabíny a kontrast pôsobí trochu rušivo.

BMW 550e xDrive ponúka zaujímavý výkon, krútiaci moment až 700 Nm, no úsmev môže pokriviť ergonómia a cena.

Dizajn je miestami až okázalý, akoby BMW chcelo za každú cenu zapôsobiť. Pravda, často sa mu to aj darí – napríklad funkcia, ktorá automaticky pootvorí okno vodiča pri vjazde k rampe alebo závore. Buď si nastavíte GPS bod, alebo systém rozpozná, že toto okno používate často. Malá vychytávka, ktorá vie potešiť.

Svetelné efekty v interiéri sú zaujímavé, a potešilo ma aj tlačidlo pre ovládanie rolety zadného okna. Bočné zadné okná však majú iba manuálne clony a stredné sedadlo je skôr núdzovka – pre dospelého človeka dlhšia cesta nebude pohodlná. Kufor s objemom 520 litrov poskytne dostatok priestoru pre batožinu aj nabíjacie káble, takže z praktickej stránky auto nesklame.

Čo tá elektrina?

Pri plug-in hybridoch sa vždy dostávame k otázke nabíjania doma či v práci. Teoreticky môžete jazdiť iba na benzín, no to by bola škoda – pripravili by ste sa o tichý a plynulý elektrický režim, ktorý tomuto BMW naozaj pristane.

Oficiálny WLTP dojazd v čisto elektrickom režime je 89 kilometrov. V reálnych podmienkach som sa dostala na približne 80 kilometrov (ale nie po diaľnici), a to pri spotrebe 27,8 kWh/100 km. Nie je to číslo, ktoré by si zaslúžilo potlesk, ale na bežnú dochádzku do práce a späť to úplne stačí. Akonáhle sa batéria vybije, realita vyzerá inak – spotreba stúpa na 9,6 l/100 km, v meste dokonca k hranici 13 litrov. Na okreskách a pri pokojnej jazde sa však dá dostať pod desať.

Počas testu som najazdila skoro 700 kilometrov, z toho viac než štvrtinu (190 km) výlučne na elektrinu. Priemerne som sa tak dostala na rozumných 7,6 l/100 km.Ale je jasné, že čím častejšie nabíjate, tým viac šetríte. Ak ale najazdíte denne stovky kilometrov a nechcete riešiť nabíjanie, možno bude dávať väčší zmysel naftový M440d – už len preto, že benzínový dojazd 550e sa drží len okolo 600 km.

BMW 550e xDrive ponúka zaujímavý výkon, krútiaci moment až 700 Nm, no úsmev môže pokriviť ergonómia a cena.

Keď sa spaľovací motor prebudí, nie je to vždy príjemný okamih. Pri nízkych otáčkach jeho zvuk rozhodne nepôsobí luxusne a občas mi liezol na nervy. K tomu sa pridáva o niečo pomalšia reakcia osemstupňovej automatickej prevodovky ZF, ktorá nie vždy nájde správny prevod okamžite. Čo sa týka nabíjania, 22,1 kWh batériu zvládne palubná nabíjačka maximálne 7 kW, takže na wallboxe rátajte so štyrmi hodinami. Zo starej známej zásuvky v garáži je to približne 13 hodín – ideálne na celú noc. Alebo na deň, ak patríte medzi nočných pracantov.

Na každodenné používanie však treba aj veľa priestoru. Aktívne riadenie všetkých štyroch kolies síce pomáha, no manévrovanie v stiesnených garážach nie je žiadna hračka. Polomer otáčania 11,8 metra nie je práve kompaktný a miestami som mala pocit, že ani systém ActiveDrive to nezachráni. V meste alebo pri otáčaní na ceste to ešte funguje, no parkovanie vie byť zábava sama o sebe.

Našťastie je tu 360° kamera, ktorá patrí medzi tie najlepšie, aké som vyskúšala. Parkovací asistent už menej – raz mi auto nechalo ľavé kolesá takmer visieť nad obrubníkom. Na druhej strane, vodičské asistenty sú vo všeobecnosti spoľahlivé a príjemné. A veľmi oceňujem, že upozornenia na prekročenie rýchlosti sa dajú jednoducho vypnúť – stačí dlhšie podržať tlačidlo „set“ na volante. Žiadne nezmyselné pípanie, len ticho. To je luxus, ktorý sa dnes cení viac, než by ste čakali.

Iba rekuperácia

V bežnom režime som často používala funkciu „udržiavanie stavu nabitia“, aby som si ponechala časť energie na neskôr. Ak som si bola istá, že sa mi podarí batériu dobiť, prepla som do „efektívneho“ režimu, ktorý uprednostňuje elektrickú jazdu. Chýbal mi však klasický režim jedného pedálu, ktorý brzdí až do úplného zastavenia – BMW to pritom v minulosti zvládlo (stačí si spomenúť na i3s alebo Mini). Namiesto toho dostávame „adaptívnu rekuperáciu“, ktorá dokáže čítať premávku a prispôsobiť spomalenie situácii. Technologicky je to pôsobivé, ale vodičovi nedáva možnosť spomaliť len uvoľnením plynu.

Na druhej strane, v režime „šport“ sa stane presne to, čo od 6-valca očakávate. Motor má stále silu, ktorá pôsobí až bezodne, a jeho chod pritom zostáva kultivovaný. Upraviteľný zvuk z reproduktorov som radšej vypla, no intenzita záťahu je aj bez neho presvedčivá.

Podvozok je mimoriadne presný a pohon všetkých kolies xDrive sa stará o to, že trakcia mizne iba na extrémne šmykľavom povrchu. Aj brzdy držia s váhou karosérie krok, a to aj napriek tomu, že musia krotiť 2 155 kilogramov. BMW však opäť dokázalo to, čo vie najlepšie: maskovať skutočnú váhu auta tak, že máte pocit, akoby ste sedeli v stroji o niekoľko stoviek kilogramov ľahšom. Samozrejme, 5-ťka nie je športové kupé ako Alpine A110 S, no prekvapilo ma, kam až sa vie vo výkone a presnosti jazdy posunúť.

BMW 550e xDrive ponúka zaujímavý výkon, krútiaci moment až 700 Nm, no úsmev môže pokriviť ergonómia a cena.

Verdikt

Ak si chcete dopriať veľké, pohodlné a výkonné BMW, tento plug-in hybridný rad 5 v prevedení 550e xDrive s výkonom 489 koní je jasnou voľbou. Vďaka radovému 6-valcovému motoru si užijete dynamiku, zároveň môžete profitovať z tichej a plynulej 100 % elektrickej jazdy a vysokého komfortu. Odhlučnenie je výborné a výkon za volantom konzistentne príjemný.

Niekoľko drobných ergonomických nedostatkov či občasné problémy s Android Auto celkový dojem zásadne nenarúšajú – jazda v tomto prémiovom sedane je jednoducho každodenným potešením. Treba však počítať s jeho „germánskou“ veľkosťou a uprednostniť väčšie parkovacie miesta. Inak sa 550e xDrive prispôsobí všetkým štýlom jazdy, od pohodovej po veľmi dynamickú, a dokáže prekvapiť rozsahom svojich výkonov.

TEST: Porovnali sme obľúbené SUV modely od MG! Ktorý si vybrať?






Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!