Už žiadne imitátori zvuku. Legendárne motory V8 a V6 sú späť

Koncern Stellantis s nástupom nového generálneho riaditeľa úplne otočil filozofiu a priznal, že bolo kardinálnou chybou sa zbaviť V8 a V6-tky.

Len nedávno sme vám priniesli článok o návrate motora V8 pod kapotu kráľa pick-upov, RAM 1 500. Teraz prichádzajú na rad ďalšie modely pre rok 2026 pod krídlami Stellantisu, ktoré dostanú späť legendárne motory Hemi. Zatiaľ s istotou nevieme povedať, kedy a v akej „forme“ dorazia aj na náš trh, ale aktuálne sa Jeep Wrangler, Dodge DurangoDodge Charger predávajú aj na európskych trhoch, takže možno?

Koncern Stellantis s nástupom nového generálneho riaditeľa úplne otočil filozofiu a priznal, že bolo kardinálnou chybou sa zbaviť V8 a V6-tky.

Každopádne, po odchode Carlosa Tavaresa, ktorý presadzoval elektromobily a tlačil na pílu, aby sa Stellantis zbavil osemvalcových motorov nielen v Spojených štátoch, nastali zmeny o 180 stupňov. S príchodom nového generálneho riaditeľa, Antonia Filosa, sa v Stellantise dejú zmeny k lepšiemu. Pod jeho vedením sú v tejto chvíli agregáty V8 nielen späť, ale majú dokonca prioritu. Nateraz to platí pre Spojené štáty americké, ktoré úplne zrušili sankcie za emisie oxidu uhličitého podľa CAFE. Prvou lastovičkou je pick – up RAM 1 500 5,7 l HEMI, ktorý sa od júla predáva aj na európskych (vrátane slovenského) trhoch v hybridnej verzii.

Terénna legenda

Mnohí priaznivci Jeepu Wrangler po vlaňajšej zlej správe tento model „odpísali“. V marci minulého roka bol totiž predstavený posledný model s motorom V8, a to Wrangler Rubicon 392 Final Edition. Vtedajšie vedenie uviedlo, že Hemi už nebude k dispozícii. No zákazníci dali jasne najavo, aký motor patrí pod kapotu tejto legendy terénu.

Koncern Stellantis s nástupom nového generálneho riaditeľa úplne otočil filozofiu a priznal, že bolo kardinálnou chybou sa zbaviť V8 a V6-tky.

Hlas ľudu vypočul až nový generálny riaditeľ koncernu Stellantis a oznámil skvelú novinku, že pohonná jednotka V8 6.4 HEMI nakoniec ostáva pod kapotou! Model Wrangler Rubicon sa tak stáva druhým modelom, ktorý sa vracia k V8. Ale to nie je všetko. Bob Broderdorf, riaditeľ značky Jeep, potvrdil nedávno v Detroite, že sa chystajú ďalšie osemvalcové modely. Nepriamo tak naznačil návrat V8 pod kapotu modelov Grand Cherokee, Grand Cherokee L a Gladiator.

Týmto spôsobom koncern opäť oživuje športovú divíziu SRT a to znamená tiež návrat modelov s koncovkou SRT, ako napríklad Grand Cherokee SRT. „Pohonné jednotky sú srdcom automobilov, takže nové možnosti by mali zákazníkov nadchnúť,“ dodal Broderdorf na záver a dúfa, že Jeep opäť osloví svojich verných a tradičných klientov. Zároveň však chce na HEMI agregáty a rozsiahlejší program individualizácie prilákať aj nových zákazníkov. Ceny a bližšie technické špecifikácie nie sú nateraz známe, automobilka ich potvrdí o niečo neskôr.

Niečo pre Dominica Torreta

Dominic Torreto a jeho „miláčik“ muscle car Dodge Charger (v rôznych prevedeniach). Neoddeliteľná dvojica, ktorá je súčasťou každej časti Fast & Furious už takmer dve desaťročia. Kto vie, či by sa mu aj dnes páčil aktuálny modelový rok Charger Daytona v prevedení kupé a sedan. Tento model má nahradiť už „dosluhujúci“ Challenger. Každopádne, od 11. augusta sa v Spojených štátoch amerických začal predaj nového modelu Dodge Charger Daytona  R/T v prevedení Sixpack a Scat Pack.

Koncern Stellantis s nástupom nového generálneho riaditeľa úplne otočil filozofiu a priznal, že bolo kardinálnou chybou sa zbaviť V8 a V6-tky.

Daytona R/T je tak v poradí tretím modelom, ktorý sa vrátil ku klasickému „véčkovému“ motoru. Zároveň je to reakcia aj na zákazníkov (ako v prípade Jeepu). Má tiež za úlohu zachrániť predaj Charger Daytona. Dôvod? Úplne nechcená plne elektrická verzia, ktorá bude v predaji aj na európskych trhoch od druhej polovice tohto roka. Hoci ide o úplne nový model, jeho predaje sú katastrofálne. Za prvých šesť mesiacov tohto roka predal Dodge len 4 300 kusov. Predajcovia sa „zbavujú“ tohto modelu len s veľkými zľavami a samotný koncern Stellantis uvažuje o ukončení výroby.

Teraz nastáva otázka. Uspeje nový Charger R/T? Na odpoveď na ňu si budeme musieť počkať. Srdcom nového modelu je V6 motor Hurricane s objemom 3,0 litra. Verzia Sixpack bude vybavená s motorom s výkonom 420 koní a krútiacim momentom 635 Nm, automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies. Cena bola stanovená na 49 995 dolárov, v prepočte približne 42 700 €.

Najsilnejšia verzia Scat Pack bude mať výkon 550 koní a krútiaci moment 720 Nm. Tento výkon plne postačuje na rozhýbanie 2 185 kg vážiaceho modelu z 0 na 100 km/h za necelé 4 sekundy. Tak ako Sixpack, aj Scat Pack bude dostupný s 8-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Cena bola stanovená na 55 000 dolárov, v prepočte bezmála 47 000 €. Dobrá správa na záver je, že aj tento model dostane pod kapotu V8 motor. Potvrdil to šéf Dodge, Matt McAlear, slovami, „nebuďte prekvapení, keď sa tam vojde. To je krása tejto platformy. Niekto môže povedať, že sme mali šťastie. Iní, že sme boli šikovní. Nestavili sme však všetko na jednu technológiu, na jeden typ pohonu.“

Štvrtý mušketier

Dodge Durango, modelový rok 2026, prichádza na americký trh vo verziách GT, R/T a SRT Hellcat. Objednávky na GT a SRT Hellcat sa na domácom trhu otvorili 13. augusta a prvé kúsky sa dostanú k majiteľom na jeseň tohto roku. Verzia R/T bude dostupná na objednávku koncom tohto roka. Verzie budú vybavené preplňovaným motorom V8 HEMI s objemom 5,7 litra, 6,4 litra alebo 6,2 litra.

Najnižšia výbava GT dostane pod kapotu motor s objemom 5,7 litra, výkon 360 koní a krútiaci moment 529 Nm. To umožní šprint 2 261 kg vážiacemu SUV z 0 na 100 km/h behom 6 sekúnd. Cena začína na 42 500 dolároch, v prepočte 36 290 eur. Komu je to málo, môže si objednať výbavu SRT Hellcat za „neuveriteľných“ 68 300 € (79 995 dolárov). Za tieto peniaze dostane zákazník automobil so 6,2 l srdcom so silou 710 koní a krútiacim momentom 874 Nm. Stovku dosiahne za menej ako 3,5 sekundy a ručička tachometra sa zastaví na hodnote 288 km/h.

Zlatú strednú cestu tvorí výbava R/T so 6,4 litrovým motorom, ktorý dosahuje výkon 475 koní a krútiaci moment 637 Nm. Cena začína na sume 42 690 € (bezmála 50 000 dolárov). Keďže ide o SUV, samozrejmosťou je pohon všetkých kolies a výkon z motorov bude prenášaný pomocou 8-st. automatickej prevodovky.

Nové modelové rady spomínaných modelov s V8 a V6 motormi sa začali predávať na domácej pôde v USA. Kedy dorazia aj na európske trhy a s akými cenami, nie je aktuálne jasné. Zatiaľ má od júla otvorené objednávky na európskych trhoch len RAM 1 500 V8. Každopádne, ak sa spomínané modely budú predávať v Európe s priaznivou cenou podobnou tej domácej, európskym prémiovým výrobcom pribudne veľmi silná konkurencia, ktorá dokáže zamiešať karty.

Elektromobil vs. benzínové auto: Zásadný fakt, ktorý ste netušili

Zdroje:  tlačová správa Stellantis






Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk