Porovnanie priemerného platu s cenou nového auta a cenou PHM: Slovensko je na celosvetovej špičke v negatívnom hodnotení

Slovensko patrí medzi krajiny, kde je kúpa nového auta najmenej dostupnou. V porovnaní priemerného mesačného platu podľa OECD a priemernej ceny PHM sme dokonca druhí najhorší na svete
Vydané  Text: 
Kúpa nového auta je obyčajne veľmi nákladnou Mnohokrát ľudia na Slovensku roky šetria len preto, aby si mohli dovoliť bezpečné a moderné vozidlo. Svlastníctvom auta je spojené množstvo benefitov, ktoré pramenia prevažne z takmer neobmedzenej mobility. Avšak kúpa nového auta na Slovensku spadá medzi tie najdrahšie na celom svete. Ešte horšie sme na tom pri pohľade na výšku priemerného mesačného platu v porovnaní s cenou litra pohonných hmôt. ### Slovensko v TOP 10 **Ceny nových áut sa predovšetkým v posledných mesiacoch výrazne zvýšili**. Môžeme za to globálna situácia na trhu s komponentmi a nepriaznivý spoločenský vývoj vo východnej Európe. Rebríček, ktorý nedávno zverejnil [portál FINN](https://www.finn.auto/en-US/global-cost-of-car-ownership) odhaľuje skutočne nepríjemnú realitu. **Autá na Slovensku sú medzi najdrahšími na svete v porovnaní s priemernou ročnou mzdou**.

Na Slovensku sa začína používať nová dopravná značka. Viete čo znamená?

Motoristi sa na slovenských cestách mohli v posledných mesiacoch stretnúť s novým dopravným značením. Ide o malú zelenú šípku umiestnenú na semafore.

**Medzi najhoršími desiatimi krajinami na svete z pohľadu vlastníctva auta sme sa spoločne so Španielskom ocitli na deviatej priečke**. Samotná metodológia zisťovania skóre sa zamerala predovšetkým na porovnávanie priemernej ročnej, respektíve mesačnej, mzdy s cenou za najobľúbenejšie auto na konkrétnom trhu a priemernou cenou pohonných hmôt v danej krajine. **Z výsledkov vyplýva, že naše skóre je 6,82 z 10. Radíme sa tak na svetovú špičku v tomto negatívnom hodnotení. Pred nami sú však paradoxne Maďari, ktorým patrí 6. priečka so skóre 8,03, ale napríklad aj Česi s hodnotením 8,18 a celkovo 5. priečkou**. Prečo je to tak?
### Na nové auto dáme aj 67% z ročného platu Ak sa pozrieme na [priemernú ročnú mzdu podľa OECD](https://data.oecd.org/earnwage/average-wages.htm) (z údajov OECD celý prieskum vychádzal), zistíme, že **priemerný Slovák ročne zarobí 23 619,32 eur**. **[Najobľúbenejšie auto na našom trhu podľa Amena](https://www.amenaauto.org/2021/08/best-selling-cars-in-the-world-in-nearly-every-country/) bola Škoda Fabia** (uvedené v samotnom prieskume) **so základnou cenovkou 13 680 eur**. **Ak si teda chce bežný obyvateľ Slovenska takéto auto dovoliť, musí doň investovať až 67,81% výšky ročného platu**. V tejto štatistike sme sa však neumiestnili medzi najhoršou desiatkou. **Celkové skóre nám výrazným spôsobom zhoršila až [priemerná cena pohonných hmôt](https://www.globalpetrolprices.com) (PHM)**. Tá totiž v roku 2022 na Slovensku prekonávala jeden rekord za druhým. **Výsledkom nestabilnej situácie je, že sme za Mexikom celkovo druhí v poradí, čo sa týka percentuálnych nákladov z priemerného mesačného platu na liter PHM**. **Priemerný Slovák podľa dát OECD za liter PHM zaplatí 0,15% z mesačného príjmu**. Mexiko má toto percento ešte o 0,07 bodu vyššie. V tesnom závese, na delenom treťom mieste, za nami nasledujú Maďari (0,14%) a Česi s Poliakmi na delenom šiestom mieste (0,11%).
### Nie všade je to tak Naopak z pohľadu daných dát je najmenej zaťažujúce vlastnenie auta v Luxembursku (0,46/10), USA (0,91/10) a Austrálii (1,97/10). Ľudia žijúci v Japonsku zaplatia za nové auto celkovo najmenší podiel zo svojej ročnej výplaty a to len 26,34%. Za zmienku určite stojí aj percentuálna metrika litru PHM vzhľadom na priemerný mesačný plat. Tá je celosvetovo najnižšia na Islande, Luxembursku, Švajčiarku a USA, kde je zhodne po 0,05%.

Zmätok okolo nových registračných poplatkov pokračuje. V parlamente je ďalší návrh, ktorý opäť mení ich výšku.

Ako je to teda s registračnými poplatkami za auto na Slovensku? V hre je totiž nový návrh skupiny poslancov OĽaNO, ktorý mení návrh poslanca Mariána Viskupiča.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.