Národná diaľničná spoločnosť plánuje v tomto roku viaceré opravy mostov. Náklady odhaduje na milióny eur.

Rok 2023 sa bude z pohľadu Národnej diaľničnej spoločnosti niesť v duchu opráv existujúcich mostných konštrukcií. Kde všade sa treba pripraviť na obmedzenia?
Vydané  Text: 
Len nedávno vstúpili do platnosti **[nové ceny diaľničných známok](https://www.autoviny.sk/novinky/124284/oficialne-vlada-schvalila-nove-ceny-dialnicnych-znamok-vieme-kolko-budu-stat)**, ktoré vyvolali v spoločnosti vlnu negatívnych reakcií. 20-percentné navýšenie starých cien však nie je pri prevádzke motorového vozidla žiadny hrozný údaj. Navyše, ceny z výťažku poputujú na opravy a budovanie diaľnic naprieč Slovenskom. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) totiž v roku 2023 plánuje väčšie investície do mostných konštrukcií, ktoré spadajú do jej správy. Dočkáme sa tak opravenia úsekov diaľnic na viacerých miestach na Slovensku v celkovej sume až 21-miliónov eur.

OFICIÁLNE: Vláda schválila nové ceny diaľničných známok! Vieme koľko budú stáť…

Za diaľničné známky si priplatíme. Vláda schválila návrh rezortu dopravy, ktorý plošne zvyšuje cenu o desiatky percent.

### Viacero projektov NDS plánuje v roku 2023 postupne vyhlásiť viacero verejných obstarávaní na opravy až desiatich mostných konštrukcií na našom území. Verejné obstarávania by mali mať multikriteriálne hodnotenie. Jedným z aspektov, ktoré budú podliehať samotnému posudzovaniu, bude dĺžka lehoty opravy mosta. Tým chce NDS znížiť čas vyhradený na stavebné práce, ktorý by mohol mať negatívny dopad na plynulosť dopravy v danom úseku. Medzi najrozsiahlejšie projekty opráv bude patriť **most na ceste I/16 vo Zvolene pri Pustom Hrade** s dĺžkou 719 m. Okrem toho plánuje NDS **opravu estakády na Záhorí pri Sekuliach v časti úseku D2**. Ďalším významným projektom by mala byť aj **oprava mosta na mimoúrovňovej križovatke R1/D1 pri Trnave** alebo aj **most na diaľnici D1 pri Východnej**.

Mnoho vodičov na diaľnici stále jazdí v strednom pruhu. Zväčša brzdia premávku a porušujú tým zákon!

Jazda v strednom pruhu na diaľnici síce môže byť pohodlná, no zákon na ňu nenazerá s pochopením. Stredný pruh je totiž nie je určený na normálnu jazdu pokiaľ je ten pravý voľný!

### Čo sa bude opravovať? Opravy daných úsekov budú pozostávať predovšetkým z výmeny mostného zvršku. Počas rekonštrukcie NDS plánuje aj výmenu mostných záver, opravu ríms mosta, zvodidiel, zábradlia a taktiež aj odvodňovacieho systému. Súčasťou stavebných prác je aj sanácia podhľadov mostov a spodnej stavby. Niektoré úseky si okrem zmienených úkonov vyžiadajú aj výmenu mostových ložísk. Nakoľko aktuálna situácia na trhu so stavebnými materiálmi je veľmi nepredvídateľná, NDS bude v týchto projektoch reflektovať všetky cenové pohyby. Vo verejných obstarávaniach je totiž podľa [webu NDS](https://ww-w.ndsas.sk/press/press-narodna-dialnicna-spolocnost-press-spravy/tento-rok-opravime-takmer-desiatku-dialnicnych-mostov) zapracovaná aj fakturačná indexácia, ktorá sa riadi metodickým pokynom Ministerstva dopravy SR. Jej zmyslom je umožnenie včasnej reakcie na prípadný cenový nárast stavebných komodít.

Máme nový diaľničný tunel, po otvorení bude tretí najdlhší. Pomôže spojiť Bratislavu s Košicami

Na Slovensku sa podaril ďalší významný krok za finálnym dokončením diaľnice D1. Pri Ružomberku diaľničiari prerazili tretí najdlhší tunel na našom území.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »