Poľsko rieši alkohol za volantom: Opitému vodičovi zabavia auto, aj keď nespôsobí nehodu, alebo zaplatí pokutu v cene auta

Opitý vodič príde o auto aj bez toho, aby spôsobil nehodu, a v prípade šoférovania služobného auta zaplatí jeho ekvivalent – to sú niektoré z noviniek v predpisoch, ktoré vstúpia do platnosti už čoskoro v Poľsku.
Vydané  Text: 

Poľský prezident Andrzej Duda podpísal novelu zákona, ktorá je považovaná za dôkladnú reformu trestného zákona. Medzi najdôležitejšie zmeny pre vodičov patrí zavedenie konfiškácie áut a vyššie trestov pre opitých vodičov.

Polícia od 1. decembra spúšťa novú dopravno-bezpečnostnú akciu. Na koho sa zameria tentokrát?

Polícia v posledný mesiac roka 2022 spúšťa novú dopravno-bezpečnostnú akciu Advent. Chce si ňou posvietiť na všetkých vodičov aj chodcov. Ako dlho potrvá a aký je náš odkaz?

### Poľsko: Konfiškácia áut opitým vodičom už od 0,5 promile **1,5 promile je hranica, od ktorej sa prepadnutie auta stáva v Poľsku regulérnym nástrojom na trestanie jazdy v opitosti**, aj keď takýto vodič nespôsobí nehodu. A kto spôsobí nehodu s 0,5 a viac promile alkoholu, tomu auto prepadne automaticky. V prípade recidívy, teda opakovanej jazdy pod vplyvom alkoholu, **prepadne vozidlo už pri nameraní hodnoty 0,5 promile**. V takýchto prípadoch polícia vozidlo dočasne zaistí na 7 dní, následne prokurátor auto zabezpečí a súd nariadi prepadnutie auta. Vo výnimočných prípadoch bude môcť súd od príkazu na prepadnutie veci upustiť, ak ide o prípad odôvodnený osobitnými okolnosťami.

Známy motoristický novinár nafúkal 1,5 promile! Alkohol mu nalievali aj policajti v službe

Jazdil som opitý. A nie len tak. Na mol. Takmer 1,6 promile. Nechválim sa. Vystríham vás. A pritom prebiehalo všetko pod odborným dohľadom a v maximálne bezpečnom prostredí. V jedinečnej reportáži si prečítate, aké to je, jazdiť s čoraz väčšou dávkou alkoholu v krvi.

### Vedenie cudzieho auta a zabavenie auta Čo sa stane, ak auto opitého vodiča nie je jeho výhradným majetkom? Ak vozidlo používa napríklad na základe lízingovej či pracovnej zmluvy, **súd nariadi prepadnutie hodnoty vozidla**. Vtedy budú poľské autority môcť uplatniť tradičné postupy, ako napríklad exekúciu majetku v zodpovedajúcej hodnote. Má ísť pritom o cenu vozidla pred nehodou, t.j. hodnotu nezníženú následkom poškodenia. Hodnota auta bude odhadnutá na základe priemernej trhovej hodnoty vozidla, prípadne sa môže uplatňovať individuálny odhad hodnoty. ### Prísnejšie tresty pre opitých vodičov Sprísnenie trestov pre opitých vodičov Poľsko zdôvodnilo štatistikou, ktorá len za jeden polrok hovorí o 684 nehodách spôsobených opitými vodičmi. Zahynulo 68 ľudí a 841 bolo zranených. V súčasnosti môže byť za opakované vedenie motorového vozidla v opitosti uložený ako náhradný trest pokuta alebo trest obmedzenia osobnej slobody. Po nadobudnutí účinnosti novely zákona bude na opitého vodiča uvalený trest odňatia slobody. V súčasnosti je v Poľsku za spôsobenie vážnej nehody v opitosti zavedený trest odňatia slobody na 2 až 12 rokov. Po nadobudnutí účinnosti nových predpisov bude za ťažké ublíženie na zdraví uložený minimálny trest 3 roky a za spôsobenie smrti aspoň 5 rokov väzenia. Za spôsobenie ťažkej ujmy na zdraví alebo smrti bude opitému páchateľovi nehody hroziť trest odňatia slobody až do 16 rokov. ### Koniec s výhovorkami Poliaci vyriešili aj častý problém, ktorý je spojený s vyvodzovaním zodpovednosti za zistený alkohol v dychu alebo krvi. Vodiči, ktorí sa chceli vyhnúť trestnej zodpovednosti, často tvrdili, že si vypili až po nehode, pretože boli nervózni. Podľa nových predpisov však budú takíto motoristi znášať rovnaké sankcie, ako keby pili pred jazdou. Nové poľské predpisy o prepadnutí auta vstúpia do platnosti rok po oznámení zákona, t. j. v decembri 2023. * Príspevok je voľným prekladom článku [poľského auto motor i sport](https://www.auto-motor-i-sport.pl/porady/Konfiskata-samochodow-pijanych-kierowcow-jest-podpis-prezydenta,49304,2). Slovenská verzia auto motor a šport vychádza v rovnakom vydavateľstve ako denník AUTOVINY.SK. Stálo by za zváženie, či by podobná novela mohla byť zavedená aj na Slovensku. V uplynulom období žije celá krajina správami o tragických nehodách spôsobených práve vodičmi pod vplyvom alkoholu. Prax nám ukazuje, že medializované prípady sú iba vrchoľom obrovského ľadovca, ktorým je všeobecne tolerovaný a spoločnosťou podporovaný alkoholizmus a každodenné pitie alkoholu aj priamo pred jazdou. Napriek kultúrnym zvyklostiam je však z hľadiska zákona neprípustné, aby bola osoba riadiaca motorové vozidlo pod vplyvom alkoholu. *Pôvodný príspevok z 6.12.2022 bol aktualizovaný a doplnený 8.12.2022*

Inzercia

Advertisement

Inzercia








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.