Toto je tá zmena, na ktorú sme čakali: PEUGEOT 408 je PRELOMOVÝ MODEL, posúva výrobcu do novej éry autopriemyslu

Na mnoho vecí, ktoré platili doteraz, sa dnes pozeráme inak. To musí byť každé auto SUV, hatchback či sedan? Naozaj potrebujeme naftu alebo interiérový minimalizmus? Peugeot 408 rúca hneď niekoľko stereotypov a pritom stíha formovať budúcnosť autopriemyslu.
Vydané  Text: 
### Ambiciózny projekt, ktorý prepája éry * **Netradičná karoséria nielen púta pozornosť, ale spája výhody viacerých dovedna** * **Peugeot 408 je vrcholom 212 rokov vývoja automobilky** * **Už dnes je pripravený na dobu, ktorá nebude priať klasickým pohonom áut** To, čo sa podarilo Peugeotu, je výnimočné: v čase všadeprítomných kamier a ľudí zverejňujúcich na internete doslova sa francúzskej automobilke podarilo udržať v tajnosti predstavenie nového modelu 408. Získala tým moment prekvapenia, ktorý bol o to silnejší, že premiéra bola doslova fascinujúca: automobil bol odprezentovaný v uzatvorenej guli SHERE a následne ho videli návštevníci autosalónu Mondial PARIS v októbri tohto roka.
„Think outside the box“ bol zrejme kľúčový motív, ktorý sprevádzal dizajnérov pri návrhu modelu 408.
Navyše ide o skutočne nápadný model: je dlhý takmer päť metrov, vysoký ani nie meter a pol a rázvor dosahuje takmer 2,8 metra. Automobil adaptuje východiskové dizajnové prvky ostatných aktuálnych modelov v karosérii, ktorá je svetovou kuriozitou. Nie je to kombi, nie je to crossover, ale ani jednoznačný sedan či kupé. **Peugeot 408 je podľa slov výrobcu fastback, akoby si z každej kategórie osvojil to lepšie**. No a keď k tomu pridáte veľké atypické asymetrické disky kolies, všestranný praktický potenciál a perspektívne motorizácie, máte pozornosť verejnosti zaručenú.
**Model 408 môžeme smelo považovať za kľúčový model v transformácii značky Peugeot**. Z hľadiska nomenklatúry by mohol byť považovaný za nástupcu populárneho a dnes už ikonického modelu 407 (aj keď to tak celkom nie je), zároveň prichádza v čase, keď automobilka oslavuje 212 rokov od svojho vzniku. Má na sebe staro-nové logo značky a navyše je spojovacím mostom medzi érou spaľovacích a elektrických áut.
Ako to všetko vtesnať do jedného modelu a splniť vysoké očakávania, ktoré prirodzene vznikajú? Jednoducho poctivou prácou a tým, že model vybavíte doslova tým najlepším, čo máte k dispozícii. Peugeot tieto hodnoty definoval ako ALLURE, EMOTION a EXCELLENCE. > [Chcete sa o Peugeot 408 dozvedieť viac? Navštívte webové stránky peugeot.sk](https://www.peugeot.sk/nase-modely/novy-408.html)
### Peugeot 408 ako superpočítač na kolesách * **Peugeot 408 je s technológiami Drive Assist 2.0 už poloautonómne auto** * **Ide o jedno z technologicky najvyspelejších áut koncernu** * **Má nočné videnie, 3D LED svetlomety a interiér ako zo sci-fi** Spomínate si, aké vozidlo sa objavovalo vo filmovej sci-fi klasike Blade Runner 2049? Bol to Peugeot Spinner a hoci išlo o divokú predstavu futuristického vozidla, ktoré jazdí aj lieta bez účasti vodiča, nový Peugeot 408 sa k nej značne približuje technologickým vybavením interiéru a funkciami blízkymi autopilotovi.
V prvom rade tu máme vysoko moderný interiér s príznačným ostrým polygónovým dizajnom, ktorý je ergonomickým majstrovstvom vďaka využitiu koncepcie **Peugeot 3D i-Cockpit**. Keď sa posadíte do sedadla vodiča, interiér vás pohltí. Relatívne nízky posed, vysoký stredový tunel, vysoko položené obrazovky a kompaktný volant, inverzná grafika displejov a trojrozmerný prístrojový panel, to všetko robí každú jazdu zážitkovou. Vďaka ambientnému osvetleniu, veľkorysým priestorovým pomerom a vysokému dielenskému štandardu materiálov a si jazdu v rovnakej miere užijú aj pasažieri vzadu.
Počas jazdy je pre vodiča pripravených množstvo funkcií v rámci balíka Drive Assist 2.0, ktoré robia jazdu bezpečnejšou a vo veľkej miere automatizovanou. Nie je to ešte samojazdiace auto, ale nemá od neho ďaleko, **táto úroveň sa už nazýva poloautonómna**. **Asistenčné systémy vodiča využívajú údaje zo 6 kamier a 9 radarov**, čím poskytujú pokoj a bezpečnosť. Zahŕňajú adaptívny tempomat s funkciou Stop and Go, nočné videnie Night Vision, 3D LED svetlomety, monitorovanie mŕtveho uhla až na 75 metrov, sledovanie premávky vzadu, aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu či automatické parkovanie. Dôraz na bezpečnosť zvýrazňuje aj samotný dizajn kokpitu, ktorý **vysoko položené obrazovky posúva do zorného poľa vodiča** bez toho, aby spúšťal oči z cesty.
### Motorizácie pre nasledujúce desaťročia * **Peugeot 408 už dnes ponúka motorizácie pre väčšinu typov zákazníkov** * **Plug-in hybridy umožnia jazdiť skoro zadarmo a pritom stále využívať benzínový motor** Peugeot si už od začiatku vývoja modelu 408 uvedomoval, že bude kľúčovým automobilom v transformácii európskeho autopriemyslu. Preto prichádza výlučne s vysoko efektívnymi motorizáciami, nezabúda však ani na zákazníka preferujúceho čistý benzínový pohon. Na výber bude **benzínový variant s motorom 1.2 PureTech** s výkonom 96 kW (130 k) a 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ďalej **dva plug-in hybridy** kombinujúce benzín s elektrinou, tie s výkonmi 132 a 165 kW (180 a 225 k), **vrcholom bude plne elektrická verzia**. V praxi to znamená, že kto si dnes zadováži nový Peugeot 408, ten bude mať v nasledujúcich desaťročiach istotu, že nebude mať problémy s prevádzkou vozidla kvôli legislatíve obmedzujúcej autá v Európe.
Manuálnu prevodovku už v Peugeote 408 nenájdete, čo je sprievodným javom technologického pokroku, ktorý je značke vlastný. Prvé modely budú dodané zákazníkom začiatkom roka 2023, teda už čoskoro. > [Chcete sa o Peugeot 408 dozvedieť viac? Navštívte webové stránky peugeot.sk](https://www.peugeot.sk/nase-modely/novy-408.html)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Výpadok Slovensko.sk

Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.