Aktuality

Mazda pripravuje návrat unikátneho motora. K jeho predstaveniu príde už o pár týždňov

Mazda MX-30 wankel

Len nedávno sme vám priniesli správy o tom, že Mazda musí vynaložiť nemalé finančné zdroje kvôli dobehnutiu konkurencie v oblasti elektromobility. Zdá sa, že japonská automobilka v budúcnosti neplánuje vyrábať len čisto elektrické autá, ale aj takzvané elektromobily s predĺženým dojazdom (EREV – Extended Range Electric Vehicle). Podobný druh elektromobilov sme mohli vidieť napríklad v podaní Chevroletu Volt, Opel Ampera, alebo BMW i3 REx, no sú ním aj nové Nissany s pohonom e-Power. Mazda plánuje akési znovuzrodenie danej kategórie s tým, že o generovanie elektriny sa postará unikátny motor, s ktorým má automobilka skúsenosti z minulosti.

Wankel hlási návrat

Portál Motor1 uvádza, že k predstaveniu Mazdy MX-30 R-EV dôjde už 13. januára 2023 počas Brussels Motor Show. Samotný elektromobil MX-30 sa aktuálne radí medzi autá určené primárne do mesta. Jeho dojazd je len 200 kilometrov podľa WLTP, čo síce bez problémov postačuje na mestské presúvanie, no mimo mesta sa 35,5 kWh batéria vybije pomerne rýchlo. Práve príchod spaľovacieho motora ako generátora energie by mohol z modelu MX-30 urobiť elektromobil s lepším dojazdom a zaujať tak väčšiu skupinu ľudí.

Mazda MX-30 (dlhodobý test, nové auto)

Samotný spaľovací motor, ktorý má byť hlavným lákadlom Mazdy MX-30 R-EV je však aj najzaujímavejším kúskom techniky. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že Mazda po rokoch opäť použije legendárny Wankelov motor. Automobilka s ním má koniec-koncov bohaté skúsenosti z viacerých minulých modelov, medzi ktoré patrili napríklad RX-7 či RX-8. Okrem toho rotačný motor automobilka v minulosti použila aj pri okruhových špeciáloch Le Mans. Naposledy sa nejaké zmienky o Wankelovom motore v aute Mazda objavili v roku 2015 pri predstavení štúdie RX-Vision.

Ako funguje Wankelov motor

Wankel Cycle anim en.gif
User:Y_tambe, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Viac informácií už čoskoro

Rotačný motor tak pravdepodobne zažije veľkú premiéru už za pár týždňov. Zatiaľ nie je presne známy jeho výkon či objem, no zdroje uvádzajú, že agregát bude pracovať na konštantných otáčkach s cieľom generovania energie pre potreby elektrického motoru. Taktiež aktuálne nie je známe či Mazda nejakým spôsobom navýši celkový výkon elektrickej sústavy. Dnes predávaný model MX-30 má výkon 107 kW, čo mu bez problémov postačuje na maximálnu rýchlosť 140 km/h.

Prečítajte si aj:


DLHODOBÝ TEST: Po 12 000 kilometroch sme náš elektromobil museli vymeniť za nový! Čo sa stalo?

Juraj Hrivnák


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie