Ministerstvo hospodárstva plánuje rozsiahle investície do nabíjacej siete. Vieme koľko pribudne nabíjačiek a ako to bude s podporou elektromobility

Na Slovensku sa aktuálne pripravuje plán podpory elektromobility. Zahŕňať by mal viaceré kľúčové body, medzi ktoré patrí napríklad zníženie daňového základu pre vodiča využívajúceho ekologické služobné auto na súkromné účely.
Vydané  Text: 

* **Na Slovensku v najbližších rokoch vyrastú tisíce nových nabíjacích miest.** * **Ministerstvo hospodárstva SR plánuje zavedenie rozsiahlych investícií do elektromobility.** * **Ich súčasťou budú aj rôzne formy úľav na registračných poplatkoch či daniach.** * **Zelené registračné značky by mali zmeniť svoje zameranie a vodiči si s nimi budú môcť dovoliť viac.** Slovensko sa v najbližších rokoch dočká výrazných investícií do rozvoja siete nabíjacích staníc. Elektrické autá sa tak opäť priblížia bežným domácnostiam a argument odporcov elektromobility o nedostatočnej nabíjacej sieti utrpí výraznú trhlinu. Ministerstvo hospodárstva plánuje v nasledujúcom období výstavbu tisícok nabíjacích staníc a v hre je aj finančná podpora pre kúpu elektromobilu či dokonca daňové úľavy. ### Akčný plán na roky 2022 až 2026 Rezort hospodárstva plánuje rozsiahlu podporu elektromobility na Slovensku. Vyplýva to z Akčného plánu rozvoja elektromobility pre roky 2022 až 2026. **Jeho súčasťou okrem výstavby nových nabíjacích miest má byť aj podpora vo forme dotácií na kúpu elektrického auta alebo aj rôzne spôsoby daňových úľav**. Akčný plán je momentálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní, kde sa bude ďalej rozhodovať o jeho osude.
**Súčasťou navrhovanej podpory je výrazné rozšírenie sete nabíjacích staníc na Slovensku**. Ako uvádza portál [teraz.sk](https://www.teraz.sk/ekonomika/mh-do-2026-ma-v-sr-pribudnut-cez-300/674355-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch), koncom roka 2021 bolo na našom území celkovo 1020 verejne prístupných nabíjacích bodov v 420 lokalitách. Z tohto množstva bolo až 739 kusov nabíjačiek určených na nabíjanie striedavým prúdom (AC) s výkonom do 22 kW. Nasledovali nabíjacie konektory na nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) s výkonom do 50 kW (222 kusov) a napokon nabíjacie miesta s vysokým výkonom, ktorých bolo na Slovensku do konca roka 2021 len 59. ### Tisícky nových nabíjacích miest **Samotný Akčný plán počíta s výstavbou ultrarýchlych nabíjacích staníc, ktorých by malo v zmienenom období pribudnúť až 228**. Majú byť súčasťou transeurópskej dopravnej siete, čím sa naplní cieľ Európskej únie, ktorý hovorí o vybudovaní nabíjacieho miesta pre elektrické autá každých 60 kilometrov. **Okrem ultrarýchleho nabíjania by mali byť súčasťou navrhovanej podpory aj miesta na nabíjanie ťažkých úžitkových vozidiel. Popri výstavbe staníc s vysokým nabíjacím výkonom je samozrejmosťou aj rozširovanie siete AC nabíjačiek v počte až 2600 kusov, 500 kusov DC nabíjačiek s nižším výkonom a 2000 neverejných wallboxov**.

Európska únia plánuje revolúciu v nabíjaní elektromobilov. Chce vybudovať sieť, ktorá zbúra všetky predsudky…

Nabíjacia sieť pre elektromobily by sa v budúcnosti mala dočkať zásadných vylepšení. Od minimálnych rozostupov medzi jednotlivými nabíjačkami až po jednotný štandard. To všetko má pokryť pripravovaná legislatíva EÚ.

### Dotácie sú späť v hre **Ministerstvo v pripravovanom Akčnom pláne nezavrhlo ani finančnú podporu pre kúpu elektromobilu**. Zdroje na podobnú formu dotácie však zatiaľ neodhalilo. „*Uvedené opatrenie je možné financovať priamo zo štátneho rozpočtu a aktívne hľadať spôsob, ako na daný účel použiť iné finančné zdroje,*“ uviedol na margo možnej podpory rezort hospodárstva. **Dôležitým parametrom pre zavedenie dotácií je ich udržateľnosť. Ministerstvo totiž plánuje zaviesť finančnú podporu pre kúpu elektromobilu nie na rok, ale na obdobie minimálne tri roky. Kľúčové by teda malo byť, aby sa našli peniaze na dlhšie obdobie s minimálnou ročnou alokáciou vo výške 10 až 12 miliónov eur**. Pri dotáciách to ale nekončí. **Zmenou majú prejsť aj poplatky pri registrácii vozidiel s nízkymi lokálnymi emisiami**. Zelené poznávacie značky by po roku 2025 už nemali dostávať plug-in hybridné autá, ale len vozidlá s čisto elektrickým alebo vodíkovým pohonom. **Návrh hovorí aj o viacerých úľavách pre majiteľov elektromobilov. Konečne by a tak do praxe mohli dostať napríklad znížené poplatky za parkovanie, možnosť jazdy v bus pruhoch či nižšie poplatky za diaľničné známky po vzore západných krajín**.
Zelené poznávacie značky by majiteľom elektrických áut mohli umožniť viaceré benefity.
### Rozširovanie distribučnej siete Posledným bodom návrhu je vytvorenie špeciálnej distribučnej tarify pre domácnosti a firmy spoločne s jednozložkovou distribučnou vysokonapäťovou tarifou pre vybudovanie nabíjacích bodov s vysokým výkonom. Zjednodušiť by sa mal aj proces výstavby nabíjacích miest na parkoviskách bytových domov. **V hre je dokonca vytvorenie podporného systému pre využívanie služobného auta s nízkymi lokálnymi emisiami aj pre súkromné účely, ktorý by mal zahŕňať napríklad zníženie daňového základu pre majiteľa takéhoto vozidla**.

Ďalšia z výhod elektromobilov v priamom prenose: Škode sa podarilo predĺžiť dojazd už predaných elektromobilov obyčajnou aktualizáciou

Nové softvér okrem toho ponúka množstvo vylepšení virtuálneho kokpitu, head-up displeja, infotainmentu aj online služieb.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Spravodajstvo

Podvodníci a zlodeji si vydýchnu. HAKA oficiálne končí po 7 rokoch. Iniciatívu občanov štát prebrať nechcel, vraj kto by to robil

  • HAKA, občianska iniciatíva, ktorá pomáhala hľadať kradnuté vozidlá, končí. Štefan Farkas a Roman Grožaj projektu venovali niekedy aj 12 hodín denne a bez akéhokoľvek financovania.

     Zaujímali nás dôvody, prečo s projektom končia a čo bude nasledovať. Prikladáme archívny rozhovor so zakladateľom Štefanom Farkasom z mája 2019
  • Redakčný špeciál

    Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.