Aktuality

Cez Európu na elektromobile a s jednou nabíjacou kartou: KIA EV6 prekonala 5108 km za 89 hodín

Elektromobilom do Chorvátska? A čo tak radšej 5000 kilometrov?

Značke Kia sa podaril nevšedný výkon. Dokázala, že na elektromobile možno pohodlne precestovať Európu zo severu na juh a nabíjať pritom pomocou jedinej nabíjacej karty.

Viete, s akou otázkou sa stretávame najčastejšie, keď ide o praktickú použiteľnosť elektromobilov? „Ako dlho mi bude trvať cesta do Chorvátska?“ Nuž, dnes už vieme na túto otázku odpovedať s istotou, takýto test nedávno spravil náš kolega David Hecl na Škode Enyaq iV a v cestopise veľmi podrobne spísal všetky zastávky, časové zdržania a finančné náklady na cestu. Jednoduchá odpoveď znie, že si stačí dať jednu prestávku navyše na nabíjanie, ale cestu zo Slovenska do Chorvátska dnes skutočne zvládnete aj na elektromobile.

Mnohým však ani toto zistenie nestačí a spytujú sa, že čo ak by chceli cestovať ešte ďalej. Niekedy to zachádza až do absurdnosti, keď nás jeden čitateľ skritizoval, že sme neprešli elektromobilom na jedno nabitie až do Anglicka, ako to robieva on na svojom naftovom aute. V prípade takto dlhých trás už azda každý uzná za správne cestovať radšej letecky, prípadne vlakom, ale otázka ostala nezodpovedaná: môžu vôbec elektromobily prejsť enormné vzdialenosti v rozumnom čase? A je ich vôbec kde nabíjať? Odpovede na túto otázku nedávno priniesla juhokórejská značka KIA, ktorej aktivity sa v uplynulých rokoch výrazne sústreďujú na Európu.

Celá Európa elektromobilom

KIA EV6 Air v rámci podujatia Driven to Extremes Euro EV Marathon. Táto akcia stanovila prísny cieľ: prejsť 15 európskych krajín za aspoň 120 hodín (vrátane prestávok a nabíjania). Napokon tím jazdcov Max Adventure navštívil celkovo 16 krajín a trasu dlhú 5 108 km zvládol za 89 hodín. V každej navštívenej krajine pritom tím dodržiaval miestne rýchlostné obmedzenia a prestávky mal iba počas rýchlonabíjania akumulátora a pri výmene jazdcov.

KIA EV6 Air na Driven to Extremes Euro EV Marathon 2022

Vďaka svojej priestrannej kabíne a dlhému rázvoru poskytovalo auto pohodlie počas tejto 89-hodinovej jazdy, zatiaľ čo jeho 800 V ultrarýchle nabíjanie redukovalo zastávky na minimum. Kia EV6 dokáže nabiť batériu z 10 na 80 percent len za 18 minút pri použití 350 kW nabíjačky, alebo z 10 na 80 percent za 1 hodinu a 13 minút s 50 kW nabíjačkou.

KIA EV6 Air na Driven to Extremes Euro EV Marathon 2022

Kia EV6 vyrazila z nórskeho sídla spoločnosti Kia v Osle, pričom cestujúcich na konci cesty privítala Kia Portugal v Lisabone práve 9. septembra, teda v deň elektromobilov.

Trasa, ktorú prešla KIA EV6 Air v rámci Driven to Extremes Euro EV Marathon 2022: 5108 km za 89 hodín
Trasa, ktorú prešla KIA EV6 Air v rámci Driven to Extremes Euro EV Marathon 2022: 5108 km za 89 hodín

Táto vytrvalostná skúška je inšpirovaná testom odolnosti, ktorú vykonal Sir Stirling Moss pred 70 rokmi. Tím sa oproti času stanovenému pretekárskou legendou Sirom Stirlingom Mossom, ktorý podnikol jazdu v roku 1952, zlepšil o 47 minút, avšak teraz to bolo prvýkrát, čo sa testu zúčastnil elektromobil.

Napriek zaznamenávaniu cesty táto jazda nebola o dosahovaní najrýchlejšieho možného času, preto tím urobil obchádzky na počesť Sira Stirlinga. To zahŕňalo 2,2 km vysoký priesmyk Julier vo švajčiarskych Alpách, ktorý je súčasťou pôvodnej trasy z roku 1952, a cez Monako, ktoré tímu umožnilo jazdiť na historickom okruhu Grand Prix.

KIA EV6 Air na Driven to Extremes Euro EV Marathon 2022

Trasa viedla cez Nórsko, Švédsko, Dánsko, Nemecko, Holandsko, Belgicko, Luxembursko, Francúzsko, Švajčiarsko, Lichtenštajnsko, Rakúsko, Taliansko, Slovinsko, Monako, Španielsko a nakoniec Portugalsko.

Celú trasu si môžete pozrieť na YB Tracking. Kuriózne je, že niekto v značke Kia alebo v tíme Max Adventure zabudol vypnúť monitorovacie zariadenie a tak dnes, 20. októbra 2022, možno vidieť vozidlo Kia EV6 kdesi v Maroku. Evidentne však nejde o vozidlo, ale skôr o mobilný telefón, keďže aj z Lisabonu vedie vzdušná čiara do Veľkej Británie.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie