Predsudky o elektromobiloch
Hlavným strašiakom neskúsených odporcov elektromobility je dojazd elektrických áut a ich pomalé nabíjanie.
Napriek tomu, že už dnes sú elektrické vozidlá na míle vzdialené tým spred desiatich či dvadsiatich rokov, stále si odporcovia myslia, že zapnuté rádio a klimatizácia skrátia ich akčný rádius na menej ako polovicu.
Pritom nie je žiadnym prekvapením, ak nové elektrické auto prejde na jedno nabitie 400 a niekedy aj 500 kilometrov. Teraz sa zdá, že z najvyšších poschodí Európskej únie prichádza myšlienka, ktorá by zbúrala argumenty odporcov elektromobility na plnej čiare.
Prečítajte si aj:
Vybudovanie nabíjacej siete cez celú Európu
Na tohtoročnom zasadnutí Predsedníctva Rady Európskej únie z júna 2022 totiž padla myšlienka vytvorenia veľkej celoeurópskej nabíjacej siete.
Ministri dopravy členských krajín EÚ navrhli povinné smerovanie elektromobility na „Starom kontinente“, ktoré musia spĺňať všetky krajiny. To okrem iného zahŕňa aj požiadavku na maximálnu vzdialenosť medzi nabíjacími stanicami.
Podľa pripravovanej legislatívy by nemala byť väčšia ako 60 kilometrov. Samotný návrh, ktorý je ešte len na začiatku legislatívneho konania nateraz neposkytuje detailnejšie riešenie situácie s nabíjacími stanicami. Jeho uplatnenie do praxe necháva EÚ na všetkých členských štátoch.
Podľa portálov rideapart.com a nautiv.com má plán zahŕňať aj minimálne požiadavky na výkon jednotlivých nabíjačiek v týchto staniciach.
Kvôli zabezpečeniu čo najkratšej doby nabíjania by mal byť maximálny možný nabíjací výkon aspoň 150 kW.
Nabíjacie stanice majú byť podľa návrhu implementované do roku 2026 na každom úseku ciest patriacich do Transeurópskeho dopravného systému.
Následne má v horizonte ďalších piatich rokov táto legislatíva dosiahnuť zavedenie aj v rámci národných ciest jednotlivých členských štátov EÚ.

Súkromné spoločnosti dominujú
Aktuálne je drvivá časť európskej nabíjacej infraštruktúry financovaná od súkromných spoločností. Patrí sem napríklad Tesla, IONITY, či na Slovensku známy prevádzkovatelia ako GreenWay a ZSE Drive. Dobrou správou je, že samotná sieť nabíjacích staníc v Európe rok od roku narastá. S tým stúpa aj obľuba elektrických áut.
Dôležitou informáciou je aj to, že nová nabíjacia sieť by v budúcnosti mala podliehať novej európskej štandardizácii. Tým pádom by bolo možné na jednotlivých staniciach platiť jednou aplikáciou. V nej by boli taktiež zahrnuté aj aktuálne nabíjacie stanice a tým pádom by sa celý proces nabíjania výrazne zjednodušil.

Samotný legislatívny návrh taktiež pojednáva aj o vodíkových čerpacích staniciach. Nakoľko vodík sa javí byť ako vhodná alternatíva k tradičným spaľovacím motorom na fosílne palivá, Európska únia plánuje do roku 2026 vybudovať čerpaciu sieť, ktorá bude mať maximálne rozostupy medzi jednotlivými plniacimi bodmi maximálne 100 kilometrov. Taktiež s v návrhu pracuje aj s myšlienkou nabíjacích portov v prístavoch s cieľom dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050.