Aktuality

Nový Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE redefinuje triedu športových áut. Pod kapotou má najsilnejší štvorvalec na svete a techniku z Formula 1

Už istú dobu sa v kuloároch šepkalo o možnom nástupcovi vrcholnej AMG špecifikácie triedy C. Predmetom špekulácie nebolo to, či sa tento model dostane do produkcie, ale skôr to, čo ponúkne pod kapotou. Klasický a mnohými veľmi obľúbený štvorlitrový vidlicový osemvalec mal byť totiž nahradený agregátom s polovičným počtom valcov a polovičným objemom. Teraz Mercedes-AMG konečne predstavil vrcholnú verziu svojho „Céčka“ a mnohým doslova vyrazil dych.

Svätý grál štvorvalcov

Za normálnych okolností by som článok o nejakom novom aute začal opisom jeho dizajnu, funkcií a až na záver by som sa dostal k motorizácii. Teraz to ale zoberiem pekne od konca. Nový Mercedes-AMG C 63 E PERFORMANCE je navonok síce veľmi zaujímavý kúsok, avšak pod kapotou ukrýva alchýmiu prepájajúcu svet Formula 1 s konvenčnými modelmi AMG. Krásne dlhá predná časť totiž neukrýva osemvalec, ba dokonca ani šesťvalec. Tepe pod ňou aktuálne najvýkonnejší dvojlitrový štvorvalec na svete. Áno, čítate správne. AMG so štvorvalcovým motorom!

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE
Agresívny dizajn prednej časti je funkčný. Jeho úlohou je čo najlepšie chladenie pohonného ústrojenstva. Predná časť sa navyše pretiahla na dĺžku o 5 centimetrov.

Malá dávka kontroverzie však končí okamžite, keď sa pozrieme na to majstrovské dielo, ktoré si pre nás AMG divízia Mercedesu pripravila. Konkrétny objem motoru je 1991 centimetrov kubických. Nejde však o bežnú pohonnú jednotku. Dvojlitrový agregát s označením M139l totiž vznikol v rukách inžinierov v Affalterbachu, teda v samotnom srdci divízie AMG. Zároveň si hneď môžeme povedať aj jeho druhé prvenstvo. Okrem pozície najvýkonnejšieho motoru vo svojej triede, sa môže popýšiť premiérovým použitím elektronicky riadeného turbodúchadla. Tento systém pritom pochádza priamo zo závodných špeciálov Formula 1 a v minulosti sa aj vďaka nemu Mercedesu podarilo získať osem titulov Pohára konštruktérov v rade.

Samotný výkon agregátu je neskutočných 350 kW, ktorý C 63 E PERFORMANCE dosahuje pri 6750 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment 545 Nm je potom dostupný v pomerne úzkom spektre 5250 až 5500 otáčok za minútu. Výkon z najsilnejšieho štvorvalca na svete je prenášaný na kolesá špeciálne navrhnutou prevodovkou AMG SPEEDSHIFT MCT 9G s mokrou spojkou. Samotná prevodovka znižuje celkovú hmotnosť pohonnej sústavy a optimalizuje odozvu na stlačenie plynového pedálu.

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE
Nenápadný zovňajšok s historicky unikátnou technikou. Najsilnejší dvojlitrový motor vôbec tepe pod kapotou novej vrcholnej triedy C z dielne AMG.

Výkon nekončí

To však ani zďaleka nie je kompletný výkon, ktorý je uschovaný v útrobách vrcholnej triedy C. Samotnému motoru totiž asistuje elektromotor uložený na zadnej náprave. Jeho maximálny možný výkon je až 150 kW, pričom krútiaci moment je 320 Nm. Spočítané a podčiarknuté, nový Mercedes-AMG C 63 E PERFORMANCE má systémový výkon rovných 500 kW a systémový krútiaci moment až 1020 Nm. Týmito parametrami sa teda dostáva aj pred BMW M3 Competition či dokonca aj väčšie BMW M5 Competition.

Samotný elektromotor je súčasťou vysokovýkonnej 400-voltovej elektrickej sústavy, ktorá taktiež pochádza zo sveta Formula 1. Batéria, ktorá sa stará o chod elektromotoru má hmotnosť len 89 kilogramov a bola špeciálne vyvinutá pre potreby divízie AMG. Jej kapacita je 6,1 kWh. Výhodou je, že auto môžete nabíjať aj zo siete, no maximálny výkon nabíjačky je len 3,7 kW. Čisto na elektrinu nové AMG prejde 13 kilometrov. Z týchto údajov je teda zrejmé, že batéria, ktorá je chladená špeciálnou chladiacou kvapalinou s objemom 14 litrov, je určená na úplne iné účely, ako ekologickú jazdu.

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE
Dostupná bude aj karosárska verzia kombi. Napriek tomu, že je o 34 kilogramov ťažšia ako sedan, dosahuje ronaké zrýchlenie aj maximálnu rýchlosť.

Podobnosť s Formula 1 je čisto cielená

Vysokonapäťový elektromotor na zadnej náprave dokáže poháňať aj tú prednú v prípade potreby lepšej trakcie. Jeho zaujímavosťou je, že okrem spojenia s elektronicky riadeným samosvorným diferenciálom obsahuje aj dvojstupňovú prevodovku. Tá radí druhý stupeň v závislosti od vyťaženia auta až pri rýchlosti 140 kilometrov za hodinu, čo zároveň odpovedá až 13 500 otáčkam za minútu. Elektromotor navyše reguluje aj reakcie turba tým, že v spodných otáčkach dodáva výkon na kolesá. Tým sa podarilo docieliť akceleráciu z 0 na 100 kilometrov za hodinu len za 3,4 sekundy. Opäť tu Mercedes-AMG bral inšpiráciu vo Formula 1.

Samotný elektromotor však nedodáva energiu len na kolesá. Model C 63 S E PERFORMANCE disponuje dokopy až štyrmi základnými stupňami rekuperácie a jedným špeciálnym, určeným pre závodné okruhy. V závislosti od potreby rekuperácie je možné voliť medzi úrovňou 0, kedy sa auto správa ako klasické so spaľovacím motorom. Najvyšším stupňom je tretí, kedy je možné auto ovládať jedným pedálom a rekuperácia dosahuje výkon až 100 kW. Posledným rekuperačným módom je RACE, kedy sa „Céčko“ automaticky nastaví na čiastočnú rekuperáciu na úrovni 1. Je to z toho dôvodu, že motor tak dokáže dobíjať batérie a následne z nich poskytovať potrebný výkon na čo najdynamickejší zážitok z jazdy. Vďaka tomu nehrozí, aby sa vám akumulátor na závodnej trati úplne vybil a nemohli ste využiť potenciál tohto unikátu naplno.

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE
Štandardne stojí nový Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE na 19-palcových diskoch kolies. Na želanie sa dajú zakúpiť aj 20-palcové. Po nimi môžu byť keramické brzdy.

Úpravy na podvozku

Postupne sa dostávame aj k iným unikátnym veciam, ktoré sú na triede C použité premiérovo. Ide napríklad o riadenú zadnú nápravu. Kolesá vzadu sa dokážu natáčať až o 2,5-stupňa. Do rýchlosti 100 km/h sa natáčajú v protismere predných kolies a vo vyšších rýchlostiach v rovnakom smere, avšak len do 0,7-stupňa. Napriek tomu sa podarilo docieliť lepšiu ovládateľnosť a zlepšiť odozvy na príkazy z volantu spoločne s lepším upevnením vozidla na ceste.

Prepracovania sa dočkal aj podvozok, ktorý teraz disponuje adaptívnymi tlmičmi s oceľovými pružinami. Bol špeciálne upravený tak, aby dokázal pokryť potreby komfortnej jazdy na bežnej ceste a zároveň exceloval na závodnej trati. Komfortná jazdy je taktiež jedna z výhod novej triedy C z dielne AMG. Tento unikát totiž dokáže bežne jazdiť len za 6,9 litra benzínu na 100 kilometrov, čím hravo strčí do vrecka akúkoľvek konkurenciu. Viac ako spotreba však bude majiteľa zaujímať napríklad údaj o brzdách.

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE
Interiér dostal špeciálne displeje prispôsobené pre hybridný pohon.

Bezkonkurenčne najlepší

Keramické kotúče sú dostupné na želanie. Brzdy na prednej náprave sú kvôli čo najlepšiemu ovládaniu 6-piestikové. Brzdy sú zároveň súčasťou už zmienenej rekuperačnej sústavy. Za zmienku určite stojí, že majiteľ si môže charakteristiku svojho auta vyberať až spomedzi ôsmych stupňov nastavenia. Základom je mód „Electric“, ktorý umožní autu jazdiť na elektrinu až do rýchlosti 125 km/h. Vrchol predstavuje mód „RACE“, ktorý je určený špeciálne na okruhy. Ten umožňuje zmeniť charakteristiku pohonu tak, aby bolo optimálne pracované s výkonom. Navyše na špeciálnom novom dvojramennom volante je tlačidlo „Boost“ umožňujúce vodičovi nakopnúť spaľovací motor elektrickou dávkou adrenalínu.

Zaujímavým módom je aj ten s názvom „Slippery“, ktorý vodičovi umožňuje lepšiu prácu s autom na mokrej vozovke. No a nesmie chýbať ani „Individual“ na špecifické nastavenia auta podľa vlastných potrieb.

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE
Či už sedan alebo kombi, nový Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMACE zaujme všade kam príde.

Dizajnéri si pri návrhu nového Mercedesu-AMG C 63 S E PERFORMANCE dali záležať aj na zovňajšku. Viaceré aerodynamické a funkčné úpravy mali za následok nárast celkovej dĺžky až o 83 milimetrov, z čoho až 50 milimetrov pripadá na prednú časť. Kvôli lepšiemu držaniu na vozovke a dodatočným úpravám na podvozku sa zmenila aj šírka auta. A to dokonca až o 76 milimetrov. Celková hmotnosť je aj kvôli použitiu batérie 2111 kilogramov pre sedan a 2145 kilogramov pre kombi. Je dôležité dodať, že zrýchlenie a maximálna rýchlosť (270 km/h) sú pri oboch karosárskych verziách totožné.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?