Aktuality

Dobré správy z Porsche: 911 prežije vďaka syntetickým palivám a elektrická Panamera v porovnaní s Taycanom prinesie veľkú výhodu

Taycan sa predáva lepšie ako Panamera. Kanibalizácia vo vlastných radoch?

Prvý sériovo vyrábaný elektromobil Porsche, Taycan, debutoval v roku 2019 a ukázal sa ako veľmi úspešný: podľa samotnej spoločnosti jeho celosvetový predaj v prvej polovici tohto roka predstavoval 18 777 kusov, zatiaľ čo Panamery sa predalo 15 604 kusov.

Vo svetle nadchádzajúcej éry elektrifikácie takmer celého modelového radu (s výnimkou rodiny 911) sú fanúšikovia Porsche zvedaví, či si Taycan a Panamera budú rozumieť, pretože charakterovo aj proporčne sú si veľmi blízke a elektrická Panamera ich ešte viac priblíži.

Čas rozlíšiť Panameru a Taycan nadobro

Britský časopis Autocar však fanúšikovskú základňu Porsche do určitej miery upokojil. Podľa jeho informácií (zdroj) si elektrická Panamera bude musieť po prvé počkať pomerne dlho a po druhé nebude predstavovať priameho konkurenta pre Taycan.

Keď príde na vymenu generácií, z Panamery sa stane ešte luxusnejší a drahší elektromobil a Taycan s najväčšou pravdepodobnosťou zostane štíhly a nabrúsený na športové výkony. Pripomeňme, že v auguste Taycan opäť získal titul najrýchlejšieho sériového elektromobilu na Nürburgringu.

„Uhľovodíková“ vetva Panamery bude výrazne modernizovaná v roku 2023 (táto aktualizácia môže byť označená aj ako generačná výmena) a v tejto podobe zostane v predaji do roku 2030, zatiaľ čo vývoj Panamera EV je v počiatočných fázach a prebieha súbežne s vývojom druhej generácie Taycanu. Obe budú postavené na sľubnej podvozkovej architektúre SSP (Scalable Systems Platform) prispôsobenej cieľom a zámerom Porsche pre nasledujúce roky.

„Druhý“ Taycan sa očakáva v roku 2027, zatiaľ čo Panamera EV bude pravdepodobne debutovať ešte neskôr.

Fotogaléria: Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)

Panamera bude mať navrch, ale nie tak skoro

Očakáva sa, že z hľadiska luxusu a dynamiky bude Panamera EV v otázke akcelerácie porovnateľná s dnešným Lucid Air Sapphire, teda 0-100 km/h zvládne pod 4 sekundy, a prekoná Taycan o celú triedu. Platforma elektromobilu umožní interiéru, aby bol oveľa priestrannejším ako súčasné benzínové a plug-in hybridné verzie.

Druhá generácia Taycanu si zachová pozíciu na úrovni áut strednej triedy, pokiaľ ide o priestor a pohodlie, ale rozvinie dynamiku a ovládateľnosť, aby zostal najlepším z najlepších vo svojej triede. Či bude v druhej generácii Taycan dostupný ako kombi a cross kombi, zatiaľ nevedno - možno sa namiesto nich alebo spolu s nimi bude ponúkať niečo iné - napríklad kupé a kabriolet.

Všetko od Porsche bude elektrické, okrem rodiny 911

Okrem toho Porsche ešte pred koncom tohto desaťročia predstaví elektrické verzie crossoveru Macan (očakáva sa v roku 2024) a SUV Cayenne (2025), nové vlajkové elektrické SUV (väčšie ako Cayenne, očakáva sa po roku 2025) a elektrickú verziu športové vozidlo Porsche 718 (2025).

Celkovo je v súčasnosti plánovaných najmenej šesť rodín elektrických vozidiel. Len ikonická rodina Porsche 911 s motorom vzadu zatiaľ nie je plánovaná ako plne elektrická (hybridizácia je možná), spaľovacie motory v 911 by mali prežiť vďaka uhlíkovo neutrálnym syntetickým palivám .

Do roku 2030 pritom budú elektromobily predstavovať minimálne 80 % predaja Porsche.

Fotogaléria: Porsche 911 Carrera Cabrio (2022)

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?