DEGRADÁCIA BATÉRIE: Takto vyzerá dojazd elektrického auta po 161 000 najazdených kilometroch!

Životnosť elektromobilov zaujíma mnohých motoristov, pre ktorých sú batériové vozidlá stále veľkou neznámou. S príchodom čoraz väčšieho množstva elektrických modelov sa tiež vynárajú skeptické názory, ktoré môžu byť od reality pomerne vzdialené.
### BATÉRIA NA ODPIS?
Téma degradácie batérií patrí k tým najobľúbenejším. **Častokrát sa pritom stretávame s názorom, že akumulátor budete musieť už po niekoľkých rokoch používania vyhodiť,** pričom výmena batérie môže stáť desiatky tisíc eur.
Spomínané tvrdenie má silnú podporu zo strany skeptických motoristov hneď z viacerých dôvodov. Doteraz totiž neexistoval veľký počet jazdených elektromobilov, ktoré by zveličenú úroveň degradácie dokázali účinne vyvrátiť. Zároveň je pravdou, že **prvogeneračné elektromobily so starším druhom batérií mohli vykazovať znaky predčasného opotrebovania.**

Majitelia prvých elektromobilov častokrát ani netušili, ako s vozidlom správne zaobchádzať. Na mysli máme predovšetkým taxikárov využívajúcich len rýchlonabíjacie stanice, čo sa negatívne podpísalo na životnosti akumulátorov.
**Moderné elektromobily však využívajú technológie, ktorých cieľom je chrániť batériu pred šokmi.** Akumulátory okrem toho využívajú úplne iné zloženie a technické riešenia, čím sa nielen zvýšila energetická hustota a dojazd, ale tiež zásadne predĺžila životnosť.
Dôkazom môže byť napríklad Toyota. Ich prvý elektromobil bZ4x má batériu stavanú až na milión kilometrov.
### e-GOLF PO 7 ROKOCH
Degradácia batérie v modeli e-Golf po 7 rokoch je obdivuhodne nízka. Nórsky vloger Bjørn Nyland odmeral stupeň degradácie troch elektromobilov Volkswagen e-Golf s nájazdom 50 000, 116 000 a 161 000 kilometrov. To už je vzorka, s ktorou sa dá pri odhade životnosti pracovať. Každý e-Golf pri meraní mal približne 6 až 7 rokov, pričom bol majiteľmi nabíjaný predovšetkým domácim wallboxom a občasne aj na rýchlonabíjacej stanici. Pripomeňme, že starší e-Golf nedisponoval žiadnym druhom termomanažmentu (ochrany) a batéria sama o sebe poskytovala kapacitu len 20 kWh (netto).
Po vybití batérie a nameraní priemernej spotreby tak došlo k samotnému výpočtu reálnej zostatkovej kapacity v batériách starého Volkswagenu. Nyland prešiel vzdialenosť 120 km so spotrebou 14,8 kWh/100 km, pričom batériu vybil na 5 %. Prostredníctvom jednoduchého výpočtu (120 km x 148 Wh/km / 0,95 = zostatok) dospel k tomu, že **z pôvodnej netto kapacity 20 kWh zostalo v batérii po šiestich rokoch ešte 18,7 kWh.**
To znamená, že **celková degradácia dosiahla úroveň 6 %.** Alebo inak: po každom roku prevádzky batéria zdegradovala o jedno percento. A to nie je vôbec zlé!

**Ako dopadol e-Golf s nájazdom 161 000 kilometrov?** Pochopiteľne, auto s vyšším nájazdom bolo častejšie nabíjané než predchádzajúci prípad. Obzvlášť pri dojazde, ktorý je v porovnaní so súčasnými elektromobilmi prakticky polovičný. Volkswagen e-Golf tak počas 161 000 kilometrov absolvoval až 1 610 nabíjacích cyklov, v modernom elektromobile s vyšším dojazdom by počet cyklov pri rovnakom nájazde bol minimálne o polovicu nižší. Napriek pomerne častým zastávkam pri nabíjačke disponoval e-Golf ešte kapacitou 16,3 kWh z pôvodných 20 kWh. To znamená, že úroveň degradácie v tomto prípade dosahuje 18,5 %. Ak by sme tento pokles dali do pomeru s najazdenými kilometrami, tak prídeme k záveru, že **batéria prichádzala o 1 % zo svojej kapacity po každých 9 000 kilometroch.**
### VIDEO

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!