Aktuality

Emisie lodnej dopravy sú vraj väčšie ako tie z áut, aj tu sa pritom dá použiť hybridný pohon. Jeden taký teraz dodala španielska Cupra

Vynútená elektromobilita? Tak trochu.

Elektromobilita v automobilovom priemysle je z určitého uhla pohľadu paradoxná, pretože si ju nevyžiadal trh, ale autority. Tým sa odlišuje od toho, čo platilo viac ako jedno storočie vývoja autopriemyslu. Ak doteraz platilo „pánom výroby je dopyt“, v tomto desaťročí a najmä od roku 2035 sa má tento prirodzený princíp zmeniť na „pánom výroby sú naše ekologické ciele“.

Nie je to nič zlé, napokon budúce generácie nám za toto zásadné rozhodnutie poďakujú. Aj my budeme za niekoľko rokov akceptovať elektrické automobily ako niečo celkom prirodzené a na rachotiace motory s vnútorným spaľovaním budeme nazerať ako na prežitok, prekonanú technológiu z konca 19. storočia.

Kritici silného apelu na rozširovanie elektromobilov ale stále majú v rukách silný argument, ktorý hraje v prospech triezvejšieho a menej agresívneho prechodu na elektrické pohony. Tvrdia a vraj to majú podložené vedeckými štúdiami, že nie automobilový priemysel, ale najmä ten letecký a lodná preprava majú z dopravného mixu najväčší podiel na celkovom množstve vyspusteného oxidu uhličitého do atmosféry.

Hoci sa ukázalo, že niektoré z medializovaných štúdií boli určitým spôsobom zmanipulované, misinterpretované či dezinterpretované, prípadne išlo o hoaxy, nemožno popierať jednoduchý fakt, že letecká a lodná doprava skutočne produkujú enormné emisie skleníkových plynov. A malo by byť cieľom výrobcov týchto dopravných prostriedkov znižovať tieto emisie s konkrétnymi cieľmi a termínmi.

V prípade leteckej dopravy je použitie elektrických pohonov fakticky vylúčené, aspoň s ohľadom na súčasnú technologickú vyspelosť týchto pohonov.

V prípade lodnej dopravy a prepravy by sa na elektrinu ako zdroj pohybu mohli firmy pozerať inak, hoci vysoká hmotnosť a riziká spojené s vysokonapäťovým systémom prevádzkovaným na vode sú stále príliš vážnymi obmedzeniami.

Keď sa však spojí automobilový výrobca s výrobcom člnov, môže z toho vzniknúť celkom zaujímavý výsledok, ktorý predsa len ponúka príklad elektrifikácie pohonu lodí:

D28 Formentor e-HYBRID

D28 Formentor e-HYBRID / CUPRA a De Antonio Yachts  2022

V rámci spolupráce medzi značkou CUPRA a výrobcom vysoko výkonných plavidiel so sídlom v Barcelone, nadviazanej v roku 2020, minulý rok vznikla špeciálna verzia člna 8-metrovej triedy D28 s výkonom 294 kW (400 k), dosahujúceho maximálnu rýchlosť 40 uzlov (74 km/h). Vyznačuje sa tým, že má hybridný pohon.

D28 Formentor e-HYBRID má okrem benzínového motora s výkonom 294 kW (400 k) aj dva elektromotory so zaťahovateľnými lodnými skrutkami s výkonom po 15 kW (20 k). Toto hybridné pohonné ústrojenstvo umožňuje rýchlu plavbu so spaľovacím motorom, ako aj plavbu s elektrickým pohonom bez emisií. Zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová batéria uložená v prednej časti trupu naprieč.

Kapacita batérie stačí na 2 hodiny plavby cestovnou rýchlosťou 6 uzlov (cca 11 km/h), elektrický pohon umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 8 uzlov (cca 15 km/h).

Hybridný pohon zvyšuje využiteľnosť plavidla, pretože s elektrickým pohonom sa môže plaviť v oblastiach so sprísnenými environmentálnymi normami ako napríklad obmedzené prístavy a jazerá. Okrem absencie emisií výfukových plynov je ďalším benefitom elektrifikovaného pohonu aj veľmi nízka hlučnosť.

Tvar člna sa vyznačuje ostrými, priamymi líniami, dynamickým charakterom a nekonvenčnými farbami. Trup má typickú farbu Petrol Blue značky CUPRA , dizajn dotvárajú čierne akcenty a karbónové prvky. K dispozícii je aj v šedej farbe Graphene Grey známej z automobilov CUPRA. Kombinuje sa so syntetickým teakovým drevom paluby a sivým čalúnením sedadiel.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie