Slovákov vyšťavili vysoké ceny paliva, jazdené hybridy a elektromobily začali raketovo stúpať
Minulý rok bolo v celej SR v ponuke 1100 ojazdených elektromobilov a viac ako tri tisíc hybridov.
Vydané Text: Peter Orosz
### DRAHÉ JAZDENKY
Elektrické vozidlá, ktoré sa objavujú v inzertnej ponuke na celom slovenskom trhu, sú zväčša do troch rokov veku. **Do začiatku covidovej pandémie sa ich vek pohyboval okolo 3 a pol roku a veľa ich bolo pôvodom zo zahraničia.**
Dnes sú to vyložene zánovné jazdené autá do troch rokov a tuzemského pôvodu. Často ide o predvádzacie vozidlá, prípadne autá z firemných fleetov, ktoré sa snažia o ekologický prístup v prevádzke svojho autoparku. **Počet hybridných modelov v ponuke na tuzemskom inzertnom trhu je v súčasnosti trojnásobný oproti plne elektrickým autám,** v minulom roku to bol takmer dva a pol násobok.
Cenovo sú hybridné modely medzi ojazdenými autami v ponuke dostupnejšie než čisté elektro**mobily. Oproti elektromobilom je najčastejšia obstarávacia cena približne o štvrtinu nižšia. Rovnako ako u elektromobilov sú hybridy najčastejšie ponúkané zánovné autá, s nájazdom okolo 27 000 kilometrov a vo veku medzi dvoma a tromi rokmi.**
Najviac z elektromobilov bolo tento rok modelov BMW i3, nasledovali Tesla S, Nissan Leaf, na štvrtom a piatom mieste sú Tesla 3 a Renault Zoe. U hybridov dominuje Toyota C-HR, pričom medzi TOP 10 hybridnými vozidlami je tento rok až 7 modelov Toyoty, dva modely zastupujú cenovo zaujímavé autá Suzuki a na desiatom mieste je Hyundai Ionic.
Samotná spoločnosť AURES Holdings má v súčasnej dobe vo firemnej flotile, ktorá má spolu vyše 1 800 áut, 50 vozidiel, ktoré sú buď plne elektrické alebo hybridné a čaká sa na dodanie ďalších takýchto už objednaných vozidiel. *„V rámci našej skupinovej ESG stratégie chceme, aby do roku 2025 bolo aspoň 40 % firemných vozidiel hybridných alebo plne elektrických,“* dodáva Petr Vaněček.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!