LIGHTYEAR 0: Elektromobil za 250-tisíc eur stačí nabiť raz za 7 mesiacov! Ako je to možné?

Holanďania predstavili revolučný elektromobil!
Vydané  Text: 
Holandská spoločnosť Lightyear pracovala posledných šesť rokov na rôznych konceptoch solárnych elektromobilov s využitím inžinierskych odborných znalostí svojich zakladateľov, ktorí vyhrali súťaž World Solar Challenge. **Teraz je holandská značka konečne pripravená uviesť niečo do výroby.** Zoznámte sa s modelom Lightyear 0! Fanúšikovia elektromobilov musia mať v tejto chvíli nemalé Déjà vu, pretože model 0 je dizajnovo takmer identický s konceptom Lightyear One z roku 2019. Okrem samotného názvu však došlo k niekoľkým vylepšeniam pre sériovú výrobu. Má aerodynamickú karosériu v tvare slzy vyrobenú z recyklovaných uhlíkových vlákien, pričom **koeficient aerodynamického odporu na úrovni 0,19 je o niečo lepší ako ponúka Mercedes-Benz EQS,** ale o niečo horší ako podobne tvarovaný koncept Mercedes Vision EQXX.
Predná časť sériového modelu má menšie spodné nasávanie a vyššie umiestnené svetlomety s chladnými ševronovými LED diódami, zatiaľ čo zadné svetlá teraz kopírujú krivku zadnej časti. Model 0 používa namiesto klasických zrkadiel kamery. Tie sú po novom namontované v predných blatníkoch a vylepšení sa dočkal tiež dizajn bočných prahov a niektorých ďalších detailov. Zmeny sa udiali aj v interiéri, ktorý už nevyzerá ako koncept, no stále je stále dostatočne funky. **V kabíne sú použité udržateľné alebo vegánske materiály ako napríklad čalúnenie vyrobené z recyklovaných fliaš či imitácia kože produkovaná na rastlinnej báze.** Samotné obklady využívajú ratanové palmové drevo.
Technické parametre sa od pôvodného prototypu tiež zmenili. Pri dĺžke 5,08 m je Lightyear podobne dlhý ako Volvo S90. **Prekvapením je však pohotovostná hmotnosť na úrovni 1 574 kg.** Ide o obdivuhodne nízke číslo na danú kategóriu elektromobilov, spomínaný Mercedes-Benz EQS je o celú tonu ťažší. Inžinierom sa nízku hmotnosť podarilo dosiahnuť využitím malej batérie. Lightyear bude vybavený 60-kilowatthodinovou batériou a elektromotormi s výkonom iba 174 koní, no obrovským krútiacim momentom 1 720 Nm. **Zrýchlením však nijako neohromí, z miesta dosiahne rýchlosť 100 km/h za 10 sekúnd a ručička nepresiahne maximálnych 170 km/h.**
Vidieť, že tu išlo o maximálnu efektivitu pohonu. Udávaný dojazd sa pohybuje na úrovni 630 kilometrov v európskom cykle WLTP. Esom v rukáve tohto auta však majú byť solárne panely. **Lightyear má na sebe až 5 štvorcových metrov zakrivených solárnych panelov, ktoré môžu nabíjať auto počas jazdy alebo parkovania.** To poskytuje elektromobilu dodatočný dojazd až 70 kilometrov za deň v optimálnych podmienkach. Lightyear tvrdí, že majitelia s denným dochádzaním okolo 40 kilometrov by mohli počas holandského leta jazdiť dva mesiace bez potreby nabíjania, zatiaľ čo **ľudia v Portugalsku alebo Španielsku by teoreticky mohli vydržať bez nabíjania až sedem mesiacov.** V závislosti od podnebia môže slnko poskytnúť približne 4 800 až 10 000 kilometrov dojazdu ročne. **Vyzerá to tak, že spoločnosť vyrobí len 946 kusov modelu Lightyear 0.** A nepôjde o lacnú záležitosť, pretože cena začína na 250 000 eurách. Výroba začne už na jeseň tohto roku s prvými dodávkami v novembri.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.