Rozhodnutie kľúčového výboru Európskej únie zamietnuť výzvy na oveľa výraznejšie znižovanie emisií sklamalo obhajcov životného prostredia, ktorí presadzovali nové ciele pred úplným zákazom predaja spaľovacích áut v roku 2035.
Výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu hlasoval za ratifikáciu nových pravidiel pre emisie CO2 pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá. Teraz o nich budú rokovať členské štáty EÚ.
Ustanovenia zahŕňajú 20-percentné zníženie emisií do roku 2025 a 55-percentné zníženie do roku 2030 so 100-percentným znížením v roku 2035 – čo predstavuje zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi.
Zníženie o 20 percent do roku 2025 znamená sprísnenie o ďalších 5 % v porovnaní s pôvodnými návrhmi z júla 2021.
Lobistická skupina Transport & Environment sa však snažila presadiť ešte výraznejšie zníženie emisií do roku 2030 s argumentom rýchlejšieho prijatia elektrických vozidiel na trhoch v Európe. Jan Huitema, holandský poslanec Európskeho parlamentu, dokonca podporil pozmeňujúci návrh z 55 na 75-percentné zníženie emisií do roku 2030.
Tvrdšie ciele však čelia odporu niektorých členských štátov, prevažne z východného bloku, ktoré vyjadrili obavy z nedostatku infraštruktúry a vysokých nákladov na elektromobily. Výbor tieto návrhy na sprísnenie nakoniec tesne zamietol v pomere 46 ku 40.
Prečítajte si aj:
Plne elektrické autá tvorili 9,1 % európskeho predaja v roku 2021, čo je výrazný nárast porovnaní s 1,9 % podielom z roku 2019. Nové usmernenia EÚ o emisiách by podľa analytikov znamenali, že elektrické vozidlá by v roku 2030 museli tvoriť viac ako 50 percent predajov nových áut.
Niektorí predstavitelia automobilového priemyslu, vrátane generálneho riaditeľa spoločnosti Stellantis Carlosa Tavaresa, však uviedli, že zvýšenie cien surovín a iných nákladov by mohlo ohroziť toto tempo rastu. Okrem toho existujú obavy, že vo veľkej časti Európy sa nestihne vybudovať dostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc.
ACEA, lobistická skupina európskych výrobcov automobilov, uviedla, že navrhovaná zmena nadchádzajúceho cieľa na rok 2025 by jednoducho neponechala dostatok času na prispôsobenie kvôli vývojovým a výrobným cyklom vozidiel.