F1 Miami GP 2022: Norris sa postaral o šou a Schumacher sa chybou pripravil o body. Je Russell tímovou jednotkou?

Piata veľká cena tejto sezóny priniesla opäť zopár napínavých súbojov. Avšak najväčšiu pozornosť na seba strhol stred poľa, ktorý je v tejto sezóne nevídane vyrovnaný.
Vydané  Text: 

Po týždňovej prestávke sme sa cez víkend mohli opäť tešiť na seriál Formula 1. Tentokrát nás kalendárny program zaviedol do Miami. Premiérová veľká cena na tomto okruhu mala byť veľkolepou šou, oslavou motoršportu a prehliadkou celebrít. Napokon sme však videli pomerne bežný závod, ktorý ku koncu okorenil Lando Norris. ### Osemnástka monopostov na štartovacom rošte **Na štartovací rošt sa tentokrát postavilo osemnásť monopostov**. Dvojica Astonu Martin štartovala z boxovej uličky v dôsledku nesprávneho zahriatia paliva. Napokon to však pre nich mohol byť pomerne slušný výsledok, nebyť samotného záveru veľkej ceny. **Z víťazstva sa opäť tešil úradujúci majster sveta Max Verstappen**, no tentokrát to nebolo tak dominantné, ako pred dvoma týždňami. **Z pole position do závodu vyštartoval Charles Leclerc**, vedľa ktorého stál jeho tímový kolega Carlos Sainz. Za nimi boli oba „červené býky“ a tretí rad obsadili nedávni tímoví kolegovia Valtteri Bottas s trápiacim sa Lewisom Hamiltonom. Po zhasnutí všetkých červených svetiel sa okamžite vedenia ujal Leclerc a na druhé miesto po peknom manévri poskočil Verstappen. Úvodné kolá z top desiatky najlepšie vyšli Fernandovi Alonsovi, ktorý krátko po štarte získal k dobru tri pozície. Začiatok veľkej ceny bol kľúčový predovšetkým pre Španiela jazdiaceho vo farbách Ferrari, nakoľko predchádzajúce dve veľké ceny nedokončil, po „zahrabaní“ sa do štrku v úvode závodu. Tentokrát sa však nič podobné nestalo, možno aj preto, že v Miami je mestský okruch bez štrkových výbehových zón. ### Verstappen na čele **Poradie na absolútnom čele pretekov sa definitívne zmenilo už v deviatom kole, kedy sa po krásnom súboji na prvé miesto dostal Max Verstappen**. Charles Leclerc síce bojoval, no rýchlostnú výhodu Verstappena do zákruty číslo jeden už nedokázal ubrániť. **Úvodné kolá okrem tesných súbojov v čele závodu, priniesli odstúpenie prvého Číňana v sérii F1, Guanyu Zhoua**. Ten musel svoj monopost odstaviť v boxoch v dôsledku technickej chyby. **18. kolo bolo v znamení chvíľkových súbojov medzi Red Bullom a Ferrari**, avšak v tomto prípade išlo o tímové dvojky, ktoré si zazávodili o tretiu pozíciu. **Checo Peréz síce dokázal poriadne dobiedzať na Carlosa Sainza, avšak v dvadsiatom kole prišla, dalo by sa povedať, klinická smrť pre jeho ambície**. Vo vysielačke svojmu inžinierovi hlásil stratu výkonu, ktorá sa okamžite premietla do viac ako sekundovej straty na kolo voči Sainzovi. Napriek tomu, že jeho inžinier nehlásil žiadne problémy s telemetriou, **Checo bol nútený urobiť zmenu nastavení a našťastie sa mu podarilo do pretekov vrátiť**. ### Dlhšie čakanie na akciu **V 25. kole začalo boxové okienko, ktoré najskôr využil Leclerc**. Tak, ako drvivá väčšina pilotov, siahol po najtvrdšej sade pneumatík, na ktorých dokončil zvyšok pretekov. **O kolo za ním sa k rovnakému ťahu odhodlal aj na čele jazdiaci Max Verstappen**. Monačan sa po návšteve pit lane vrátil na štvrtom mieste a Holanďan na drhé, za svojho tímového kolegu Peréza, ktorý neskôr siahol po stredne tvrdej sade. Od tohoto momentu sme si mohli na približne šesť kôl odskočiť do chladničky. Tridsiate druhé kolo však prinieslo zaujímavé súboje medzi štvoricou jazdcov. **DRS vláčik, ktorý vytvoril Kevin Magnussen mohli využiť Mick Schumacher, Seb Vettel a Lando Norris**. Všetci štyria jazdci za sebou v podobnom zložení odjazdili pekných pár kôl. **Zaujímavé boli predovšetkým interné súboje Haasu, ktoré neskôr vyhral Schumi**. Avšak ani to mu nestačilo k prvým bodov v jeho kariére, aj keď sa dlho držal v prvej desiatke. Vo vláčiku jazdiaci Sebastian Vettel sa posťažoval svojim mechanikom, že jeho pneumatiky už dlho nevydržia. Dostal však odpoveď, že by sa za pár minút mohol nad okruh v Miami dostať dážď a že má teda ešte počkať. **Napokon z dažďa nič nebolo, no v 41. kole prišla chyba Landa Norrisa a na trať sa dostal Safety Car.** ### Nevinný „ťukanec“ **Pierre Gasly, ktorý sa dlhšie sťažoval na problémy s riadením svojho monopostu Alpha Tauri, bol obiehaný mladým Britom vo farbách McLarenu. Z nepochopiteľných príčin však Norris nabehol na pneumatiky Gaslyho, čo mu okamžite spôsobilo defekt a nekontrolovateľné hodiny**. Našťastie, z tohto incidentu vyviazol bez väčšieho kontaktu s bariérami, no jeho monopost sa už ďalej nepohol. **K slovu sa teda o kolo neskôr dostal Bernd Mayländer** s jeho červeným Mercedesom AMG GT Black Series, ktorý sa na trati zdržal päť kôl. Počas nich bolo použité rovnaké pravidlo, ako v Abu Zábí v závere minulej sezóny, kedy riaditeľstvo pretekov dovolilo o kolo pomalším monopostom predbehnúť Mayländera na čele. **Ešte počas výjazdu Safety Car skončila veľká cena aj pre Gaslyho, ktorý sa sťažoval na poškodené zavesenie kolesa, do ktorého mu vrazil Norris**. Po reštarte závodu sme mohli byť svedkami krátkych súbojov na absolútnom čele. Leclerc sa snažil viackrát ohroziť prvé miesto Verstappena, rovnako tak, ako sa párkrát s Holanďanom na diaľku pretekal o bodík za najrýchlejšie kolo. **Najzaujímavejšie súboje ale prebiehali o piate miesto. Na ňom jazdil Valtteri Bottas, na ktorého zozadu dobiedzali oba Mercedesy**. Išlo predovšetkým o súboj bývalých tímových kolegov, z ktorého po Bottasovej ojedinelej chybe vyšiel lepšie Hamilton a následnej aj Russell. Tu to však nekončilo. **Bottas síce skončil napokon až siedmy, no Hamilton piatu priečku neudržal. Na ňu sa po drobných interných súbojoch dostal Russell, ktorého aj napriek Hamiltonovej vysielačke o neférovom prístupe voči nemu, tímová réžia neobmedzila. Russell sa zároveň stal jediným pilotom aktuálneho ročníka, ktorý dokázal skončiť v TOP 5 v každej jednej veľkej cene**. Zaslúžene mu tak v konečnom poradí patrí štvrté miesto a možno je len otázkou času, kedy výrazným spôsobom zamieša karty na čele. Možno to tak bude už v Barcelone, kam má Mercedes v pláne priniesť väčší upgrade svojich áut. Rovnako tak je len otázkou času, kedy sa z neho definitívne stane tímová jednotka v neprospech legendárneho Hamiltona. ### Schumacher sa pripravil o body **Posledné kolá pretekov sa pozornosť do istej miery sústredila aj na Micka Schumachera, ktorý mal na dosah svoje prvé body v F1**. Dlho dokázal jazdiť na 10. respektíve 9. priečke a do kariet mu hrala aj dodatočná 5-sekundová penalizácia Fernanda Alonsa za incident, ktorý sa odohral v skorších kolách. **Teoreticky tak mohol skončiť na ôsmom mieste a pripísať si prvé štyri body. Nestalo sa tak**. Napriek tomu, že Vettel štartoval z boxovej uličky, dokázal sa pár kôl pred koncom na krátko dostať do TOP 10 a aj pred svojho zverenca Schumachera. **V 54. kole však prišlo k súboju, kedy sa Schumi dostal do kontaktu so svojim mentorom. Vettela okamžite vymrštilo do hodín a Mick prišiel o značnú časť predného krídla**. Poškodenie podlahy, ktoré Sebastian utrpel ho však už nepustilo do ďalších kôl a veľká cena sa pre neho skončila. Mick pri následnej návšteve boxov dostal nové pneumatiky a krídlo, no na trať sa vrátil až na 15. mieste. **To, že bol k bodom skutočne blízko si uvedomil okamžite po kontakte s Vettelom, kedy svojim inžinierom hlásil, čo sa stalo. V jeho hlase bolo cítiť beznádej a sklamanie**. **Do konca pretekov sa už nič zaujímavé nestalo a poradie na čele zostalo bez zmeny**. Extra bodík za najrýchlejšie kolo si napokon uchmatol Verstappen, pre ktorého to bol opäť plný bodový zisk 26 bodov. Znížil tak svoju stratu na aktuálneho lídra šampionátu, Charlesa Leclerca, na 19 bodov. **V bodovaní Pohára konštruktérov vedie Ferrari o šesť bodov pred druhým Red Bullom a o 62 bodov pred tretím Mercedesom**. Už o dva týždne je na pláne Veľká cena Španielska na okruhu v Barcelone, kde viaceré tímy avizujú zmeny na svojich monopostoch. Ktovie teda, možno sa Mercedes ešte zapojí do boja o majstrovský titul. Otázkou je, či ich zmeny budú dostatočné na to, aby dokázali ohroziť dominanciu Ferrari a Red Bullu z úvodných veľkých cien tejto sezóny.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.