Naši južní susedia už v novembri minulého roka prišli s riešením, ktoré malo zabrániť neustále rastúcim cenám pohonných hmôt. Tamojšia vláda, na čele s dlhoročným premiérom Viktorom Orbánom, od vtedy bojuje s vysokými cenami benzínu a nafty tým, že ich zastropovala na sume 479,9 forintov. Krátko pred koncom regulácie sa však parlament rozhodol zmrazenie cien predĺžiť.
Pôvodný zámer bol na tri mesiace
Pôvodný zámer pritom už v novembri minulého roku hovoril, že regulované ceny pohonných hmôt budú na maďarskom trhu platiť tri mesiace. Avšak krátko pred uplynutím tejto lehoty sa regulácia rozšírila o ďalšie tri mesiace a mala končiť začiatkom mája. Nakoľko európsky trh sa stále pasuje s vysokými cenami PHM, Maďarsko sa rozhodlo opäť reagovať.
Nové nariadenie staronovej maďarskej vlády totiž predĺžilo zastropovanie cien až do konca prvého polroku 2022. Inými slovami môžeme povedať, že v Maďarsku bude možné za súčasné ceny tankovať až do 1. júla 2022. Na túto informáciu upozornil portál aktuality.sk s odvolaním sa na TASR.

Lacnejšie, no nie za 1,27 €
Aktuálna suma 479,9 forintov, čo je v prepočte približne 1,27 €, je v Maďarsku v platnosti už od 15. novembra 2021. Na tamojšie benzíny v pohraničných oblastiach chodí aj práve preto tankovať veľmi veľa Slovákov. Treba však upozorniť na jednu vec. Z vlastnej skúsenosti, a taktiež aj so skúsenosti našich čitateľov, vieme, že čerpacie stanice na prepočet forintov na eurá používajú vlastný kurz. Môže sa teda stať, že výsledná cena za benzín alebo naftu je o niekoľko centov vyššia, ako pri prepočte cez rôzne menové kalkulačky. V našom prípade bola cena za liter Natural 95 na úrovni 1,477 €, čo je o 20 centom na liter viac.
Taktiež upozorňujeme, že niektoré čerpacie stanice v okrajových častiach Maďarska majú obmedzené kapacity pohonných hmôt. Denne na nich môže plnú nádrž natankovať len zopár áut. Čerpacie stanice týmto krokom reagujú na nízke ceny benzínu a nafty, ktoré môžu byť v konečnom dôsledku pre ne likvidačné.
U nás sa však podobné riešenie v dohľadnej dobe nechystá. Medzitým sa pre reguláciu cien pohonných hmôt rozhodli aj v Poľsku, kde znížili DPH. Česko sa zase uchýlilo k zníženiu spotrebnej dane na pohonné hmoty a k zrušeniu povinnosti primiešavať biozložku do nafty. Napriek tomu sú však ceny PHM na tamojšom trhu o niečo vyššie ako u nás.