Bratislava sa rozlúčila s legendárnymi autobusmi Karosa. Po desaťročiach sa tak končí jedna éra, na ktorú budú mnohí dlho spomínať.

Bratislava sa definitívne rozlúčila so svojimi hranatými autobusmi. Karosy brázdili cesty hlavného mesta dlhých 40 rokov.
Vydané  Text: 

Kto nezažil jazdu v lete mestským autobusom Karosa nevie čo je peklo. Napriek tomu bude na tento, dnes už legendárny hranatý autobus, s úsmevom spomínať veľké množstvo ľudí. **Bratislava sa s Karosami definitívne rozlúčila po 40 rokoch**. Cez víkend sa pritom konala rozlúčka s kĺbovými typmi B 741, ktoré jazdili po uliciach hlavného mesta o 10 rokov kratšie. ### Ustúpili modernejším autobusom „*Hranaté Karosy boli ikonickým československým autobusom. Pri pohľade naň si nejeden obyvateľ Bratislavy spomenie na zážitok, ktorý za tie roky pri ceste v Karose zažil. Doba však pokročila a my v dopravnom podniku robíme všetko pre to, aby bola cesta v našich prostriedkoch čo najkomfortnejšia. Inovácia vozidlového parku prináša do Bratislavy novú éru MHD, teda klimatizovaných nízkopodlažných vozidiel s modernými technológiami. Na jednej strane mi budú Karosy chýbať, no na druhej strane sa teším z omladzovania a skvalitňovania našej flotily vozidiel*,“ povedal pre [Teraz.sk](https://www.teraz.sk/bratislava/autobusy-karosa-po-vyse-30-rokoch-nebud/623952-clanok.html) predseda predstavenstva [DPB](https://www.facebook.com/DPBratislava) Martin Rybanský. Dopravný podnik Bratislava uviedol, že **prvé Karosy boli nasadené do prevádzky už v roku 1981**. Išlo o krátke prevedenie legendárneho hranatého autobusu, ktoré bolo nahradené modernými strojmi v roku 2011. **Kĺbové Karosy však oficiálne skončili 2. apríla 2022**. V novembri 2021 to teda bolo dlhých 40 rokov od ich oficiálneho zaradenia do vozového parku.
### Po Bratislave ich jazdili stovky Výnimočný autobus priniesol aj výnimočné riešenia. Karosy pre potreby bratislavskej premávky boli vyrábané s automatickými prevodovkami. Prvých 50 kusov malo dokonca zatmavené okná, ktoré mali zvyšovať komfort ľudí na palube. Ako uvádza [portál Bratislavnské noviny](https://www.bratislavskenoviny.sk/doprava/71069-v-uliciach-bratislavy-jazdili-viac-ako-tridsat-rokov-bratislava-sa-luci-s-autobusmi-karosa), Karosa typu 700 bola vyrábaná od roku 1981 až do konca 20. storočia, konkrétne do roku 1999. **Počas výroby, ktorá prebiehala vo Vysokom Mýte, zišlo z liniek dokopy 37 166 kusov tohto autobusu. Až 707 z nich bolo určených pre DPB**. Desaťročia úspešnej prevádzky boli dosiahnuté najmä vďaka pravidelnej údržbe a servisu. Časť z týchto autobusov bola počas svojho životného cyklu prerobená na plynový pohon CNG s cieľom zníženia lokálnych emisií. Mnohým však tieto legendy zostanú v pamäti ak kvôli svojim charakteristickým zvukom a prejavu. **Kto sa v tomto autobuse nikdy neviezol, nezažil rachot okien a obloženia stien po prejdení výtlkov, skuvíňanie motora v bratislavskej premávke, prievan z pootvoreného okna, rozpálené sedačky v letných mesiacoch a predovšetkým tlačenicu s charakteristickým pocitom sociálneho kontaktu v Mlynskej doline**.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.