Bratislava sa rozlúčila s legendárnymi autobusmi Karosa. Po desaťročiach sa tak končí jedna éra, na ktorú budú mnohí dlho spomínať.

Kto nezažil jazdu v lete mestským autobusom Karosa nevie čo je peklo. Napriek tomu bude na tento, dnes už legendárny hranatý autobus, s úsmevom spomínať veľké množstvo ľudí. **Bratislava sa s Karosami definitívne rozlúčila po 40 rokoch**. Cez víkend sa pritom konala rozlúčka s kĺbovými typmi B 741, ktoré jazdili po uliciach hlavného mesta o 10 rokov kratšie.
### Ustúpili modernejším autobusom
„*Hranaté Karosy boli ikonickým československým autobusom. Pri pohľade naň si nejeden obyvateľ Bratislavy spomenie na zážitok, ktorý za tie roky pri ceste v Karose zažil. Doba však pokročila a my v dopravnom podniku robíme všetko pre to, aby bola cesta v našich prostriedkoch čo najkomfortnejšia. Inovácia vozidlového parku prináša do Bratislavy novú éru MHD, teda klimatizovaných nízkopodlažných vozidiel s modernými technológiami. Na jednej strane mi budú Karosy chýbať, no na druhej strane sa teším z omladzovania a skvalitňovania našej flotily vozidiel*,“ povedal pre [Teraz.sk](https://www.teraz.sk/bratislava/autobusy-karosa-po-vyse-30-rokoch-nebud/623952-clanok.html) predseda predstavenstva [DPB](https://www.facebook.com/DPBratislava) Martin Rybanský.
Dopravný podnik Bratislava uviedol, že **prvé Karosy boli nasadené do prevádzky už v roku 1981**. Išlo o krátke prevedenie legendárneho hranatého autobusu, ktoré bolo nahradené modernými strojmi v roku 2011. **Kĺbové Karosy však oficiálne skončili 2. apríla 2022**. V novembri 2021 to teda bolo dlhých 40 rokov od ich oficiálneho zaradenia do vozového parku.

### Po Bratislave ich jazdili stovky
Výnimočný autobus priniesol aj výnimočné riešenia. Karosy pre potreby bratislavskej premávky boli vyrábané s automatickými prevodovkami. Prvých 50 kusov malo dokonca zatmavené okná, ktoré mali zvyšovať komfort ľudí na palube. Ako uvádza [portál Bratislavnské noviny](https://www.bratislavskenoviny.sk/doprava/71069-v-uliciach-bratislavy-jazdili-viac-ako-tridsat-rokov-bratislava-sa-luci-s-autobusmi-karosa), Karosa typu 700 bola vyrábaná od roku 1981 až do konca 20. storočia, konkrétne do roku 1999. **Počas výroby, ktorá prebiehala vo Vysokom Mýte, zišlo z liniek dokopy 37 166 kusov tohto autobusu. Až 707 z nich bolo určených pre DPB**.
Desaťročia úspešnej prevádzky boli dosiahnuté najmä vďaka pravidelnej údržbe a servisu. Časť z týchto autobusov bola počas svojho životného cyklu prerobená na plynový pohon CNG s cieľom zníženia lokálnych emisií. Mnohým však tieto legendy zostanú v pamäti ak kvôli svojim charakteristickým zvukom a prejavu. **Kto sa v tomto autobuse nikdy neviezol, nezažil rachot okien a obloženia stien po prejdení výtlkov, skuvíňanie motora v bratislavskej premávke, prievan z pootvoreného okna, rozpálené sedačky v letných mesiacoch a predovšetkým tlačenicu s charakteristickým pocitom sociálneho kontaktu v Mlynskej doline**.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.