Aktuality

Naša povinná výbava: tento „zachraňovač situácie“ vždy vozíme v aute

Odporúčame, aby si motoristi v rámci povinnej výbavy vozili v aute aj ďalšie položky, napríklad zakladacie kliny. Hoci aj takéto provizórne, aké sú na fotografii.
Odporúčame, aby si motoristi v rámci povinnej výbavy vozili v aute aj ďalšie položky, napríklad zakladacie kliny. Hoci aj takéto provizórne, aké sú na fotografii.

Teória verzus prax

Povinná výbava osobných a nákladných automobilov sa v uplynulých rokoch v podstate nemenila. Novinkou bolo iba zrušenie doby exspirácie pre autolekárničky, pretože obväzy, nožničky, gázy a náplaste s rastúcim vekom takmer vôbec neprichádzajú o svoje pôvodné vlastnosti. Motorista má na výber, či bude so sebou v aute voziť rezervné koleso s patričnými nástrojmi na výmenu kolesa (zdvihák a kľúč) alebo sadu na opravu defektu (kompresor a lepiaci tmel).

Ak ste sa rozhodli, že budete mať v aute rezervné koleso a náradie, vo väčšine prípadov vám táto výbava bude celkom stačiť.

Ako vymeniť koleso na aute?

Keď dostanete defekt na rovnej ceste, vykonáte nasledovný postup:

  • bezpečne odstavíte vozidlo, zatiahnete ručnú brzdu;
  • zapnete výstražné svetlá (smerovky) a oblečiete si reflexný odev;
  • ak ste ostali na ceste, za vozidlo vyložíte výstražný trojuholník (50 m v meste, 100 m na diaľnici);
  • uvoľníte skrutky na kolese, ale ešte ich nedajte dole;
  • pomocou zdviháka podvihnete vozidlo tak, aby ste koleso vedeli odmontovať;
  • následne na miesto pôvodného kolesa dajte rezervné;
  • zaskrutkujte skrutky rukou, ale nedoťahujte ich, aby vám auto nespadlo zo zdviháka;
  • zdvihákom vozidlo položíte na kolesá;
  • dotiahnete skrutky na kolese
  • a môžete pokračovať v jazde, optimálne na vzdialenosti do 80 kilometrov a rýchlosťou do 80 km/h.

Prax je však neraz komplikovanejšia. Ak ste dostali defekt v kopci a vozidlo ste už museli odstaviť, stretnete sa s veľkým problémom - auto na heveri (zdviháku) síce dvihnete, ale môže spadnúť. Ak sa vám to stane raz či dvakrát, môžete dokonca zdvihák poškodiť, čo vám celkom znemožní ďalšiu opravu. Nanešťastie, máme to odskúšané. Práve v takejto situácii prichádza čas na použitie zakladacieho klina.

Zakladací klin

Zakladací klin je v podstate čokoľvek, čo má dostatočnú veľkosť a pevnosť na to, aby zabránilo vozidlu v pohybe. Môže ísť o odrezok z dreveného hranolu, tehlu, väčší hranatý kameň, ale v predaji nájdete aj jednoúčelové zakladacie kliny, ktoré sú vyhotovené z kovu alebo plastu. Je jedno, pre ktorú z možností sa rozhodnete, podstatné je, aby bol aspoň jeden, ideálne dva.

Podložením kolesa v smere možného pohybu z kopca vozidlo zabezpečíte pred pohybom a vy tak môžete bezpečne vymeniť koleso na aute bez obavy, že by vám spadlo na brzdový kotúč.

Ilustračné foto: použitie zakladacieho klina v prípade, že by sa vozidlo mohlo spustiť dole kopcom smerom dozadu.
Ilustračné foto: použitie zakladacieho klina v prípade, že by sa vozidlo mohlo spustiť dole kopcom smerom dozadu (doprava).

Zakladací klin však nachádza uplatnenie aj v ďalších situáciách. Napríklad vtedy, keď parkujete na kopci, ale máte obavy z použitia ručnej pákovej brzdy, napríklad kvôli nízkym teplotám. Asi každý z nás pozná historky alebo má aj vlastnú skúsenosť so staršími vozidlami, ktorých ručné brzdy už nepracujú spoľahlivo, u nich je zakladací klin samozrejmosťou.

Je nanajvýš rozumné zaradiť takýto zakladací klin, pokojne aj vo forme odrezku z dreveného hranola, do svojej povinnej výbavy.

Povinná výbava osobných a úžitkových áut do 3,5 tony v skratke

  • výstražný trojuholník
  • bezpečnostný reflexný odev - napríklad reflexná vesta, reflexný overal a podobne
  • náhradné koleso (rezerva) a patričné náradie (zdvihák a kľúč) alebo sada na opravu defektu alebo pneumatiky runflat
  • nepoškodená nepoužitá autolekárnička

Ďalej pripomíname, že vodič motorového vozidla je povinný mať v čase prevádzky vozidla pri sebe nasledovné dokumenty:

  • vodičský preukaz;
  • identifikačný preukaz, ako pas alebo občiansky preukaz;
  • zelená karta alebo iný ekvivalentný doklad o platnom povinnom zmluvnom poistení pre náhradu škôd;
  • osvedčenie o evidencii vozidla časť I (malý techničák), prípadne časť II, ak nebola časť I zatiaľ vydaná;
  • doklady preukazujúce platnú emisnú a technickú kontrolu (papierové kartičky s veľkosťou platobnej karty).

Odporúčaná výbava (nepovinná)

Hoci to zákon vodičom osobných a úžitkových automobilov do 3,5 tony neprikazuje, odporúčame vám, aby ste mali vždy vo vozidle aj nasledovné položky výbavy a predmety. Môžu vám pomôcť v prípade problémov na cestách, ktoré, ako nám ukazuje prax, nastávajú každodenne:

  • formulár na vyplnenie údajov o dopravnej nehode a pero/ceruzka;
  • hasiaci prístroj;
  • ťažné lano na vlečenie vozidiel;
  • zakladací klin (alebo akékoľvek drevené odrezky či plastové predmety v tvare trojuholníka, ktoré uložíte pod koleso v prípade opravy defektu v kopci);
  • fľaša s čistou pitnou vodou a fľaša s destilovanou vodou;
  • baterka na svietenie;
  • pracovné rukavice;
  • napínacie popruhy (upínače, gurtne) pre upevnenie nákladu;
  • náhradné rúška, to v súvislosti s aktuálnou situáciou s ochorením COVID-19.
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie