Ľudia jasne ukazujú, o aký typ auta majú záujem! Najpredávanejším modelom v Európe je opäť tento obľúbený model

Štatistikám predajov opäť kraluje lacné auto z Rumunska. Dacia Sandero sa dlhodobo drží na najvyšší priečkach.
Vydané  Text: 

Aktuálny stav vo svete dokonale vydláždil cestu k zdražovaniu. To sa týka nielen bežných tovarov každodennej spotreby, ale predovšetkým nových áut a pohonných hmôt. Spoločnosť [JATO Dynamics](https://www.jato.com/suvs-secure-highest-ever-monthly-market-share-in-europe-but-demand-remains-weak-in-january/), ktorá každý mesiac prináša aktuálne dáta o predajoch áut v Európe, odhalila najhoršie výsledky za dlhé desaťročia. ### Najhorší výsledok za 3 desaťročia **V januári 2022 bolo na európsky trh celkovo dodaných 811 332 nových áut**. To predstavuje medziročný pokles o 2,4 %. Taktiež ide o 28 % prepad v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2020. **Čo je však zarážajúcejšie, menej áut sa naposledy v januári predalo ešte v roku 1991**. Rok 2022 si teda pripísal najnižšie predaje za posledných 31 rokov! Jediným trhom, ktorý sa dokázal posilniť bol švédsky. **Výrazne nižšie medziročné predaje sú však spôsobené primárne kremíkovou krízou, nedostatkom komponentov a pandémiou COVID-19, ktorá si v Európe vyžiadala spomalenie ekonomického rastu**. Do týchto údajov ešte nie je započítaný vojenský konflikt u našich východných susedov, množstvo protiruských ekonomických sankcií a predovšetkým zdražovanie ropy. Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics tento stav komentoval slovami: „*Minulý mesiac zostala dôvera spotrebiteľov nízka v dôsledku ekonomického dopadu pandémie a výroba bola naďalej zasiahnutá pretrvávajúcim nedostatkom polovodičov.*“
### Darilo sa elektromobilom a SUV Napriek pomerne ťažkej situácii na trhu sa v januári 2022 darilo predovšetkým dvom skupinám vozidiel. **Autá typu SUV predstavovali až 49,7 % (402 900) všetkých predaných kusov**. Toto číslo je zároveň historicky najvyšším percentuálnym zasupením SUV spomedzi všetkých predaných nových áut v Európe. **Aj keď z globálneho pohľadu predaje medziročne klesli, SUV si oproti januáru 2021 polepšili o 11 % a oproti tomu istému mesiacu roku 2020 o 10 %**. **Segmentu SUV dominoval koncern Volkswagen, ktorý si zabezpečil až 24 % podiel predajov**. Je to medziročný nárast o 7 %. Výnimočne dobre sa darilo najmä modelom ako CUPRA Formentor, VW ID.4, Audi Q3, Škoda Enyaq iV, VW Taigo, VW Tiguan Allspace a Audi Q4. **Druhé miesto si zabezpečil s podielom 17 % koncern Stellantis**. **Dobre sa darilo aj Toyote a koncernu Hyundai-Kia, ktorý pred nedávnom odhalil silnú dvojku v podobe modelov Tucson a Sportage**. ### Nafta stále odoláva **Silné obdobie zažívajú aj elektrické autá**. Celkovo sa ich v prvom mesiaci tohto roka predalo 149 400 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 36 % a viac ako dvojnásobný nárast v porovnaní s januárom 2020. **Elektromobily aj napriek tomu zaznamenali spomalenie extrémneho rastu z konca minulého roka. Aj vďaka tomu sa im nepodarilo predstihnúť autá s naftovými motormi, no rozdiel je už len 2 %**.
### Sandero opäť na tróne Celkovo **najpredávanejším autom za sledované obdobie bola Dacia Sandero**. Dodaných bolo 17 558 nových kusov, čo je medziročný nárast o 10 %. **Druhé miesto sa ušlo Peugeotu 208** (16 190 predaných kusov), ktorý napriek tomu zaznamenal pokles predajov o 6 %. **Za ním nasleduje jeho väčšia verzia v podobe Peugeotu 2008** (14 536 predaných kusov). Najväčší medziročný pokles si pripísal Renault Clio, ktorý v porovnaní s januárom 2021 stratil 11 %. **V TOP 10 najpredávanejších autách sa umiestnila aj horúca novinka v podaní Toyoty Yaris Cross s celkovo 12 456 predanými kusmi**.
**Ak sa pozrieme do tabuľky najpredávanejších elektromobilov, vidíme, že do TOP 10 sa už nezmestila Tesla Model 3 (575 kusov za 01/2022) a ani žiadny iný model od tohto amerického výrobcu**. Naopak, **enormný nárast predaja si pripísal VW ID.4** (3 146 predaných kusov), ktorý medziročne posilnil o neskutočných 831 % a umiestnil sa na 5. priečke. **Pred ním boli len Kia Niro (4 049), Renault Zoe (3 338), Fiat 500 (3 276) a Hyundai Kona (3 203)**.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.