Aktuality

Ľudia jasne ukazujú, o aký typ auta majú záujem! Najpredávanejším modelom v Európe je opäť tento obľúbený model

Dacia Sandero 1.0 SCe Comfort

Aktuálny stav vo svete dokonale vydláždil cestu k zdražovaniu. To sa týka nielen bežných tovarov každodennej spotreby, ale predovšetkým nových áut a pohonných hmôt. Spoločnosť JATO Dynamics, ktorá každý mesiac prináša aktuálne dáta o predajoch áut v Európe, odhalila najhoršie výsledky za dlhé desaťročia.

Najhorší výsledok za 3 desaťročia

V januári 2022 bolo na európsky trh celkovo dodaných 811 332 nových áut. To predstavuje medziročný pokles o 2,4 %. Taktiež ide o 28 % prepad v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2020. Čo je však zarážajúcejšie, menej áut sa naposledy v januári predalo ešte v roku 1991. Rok 2022 si teda pripísal najnižšie predaje za posledných 31 rokov! Jediným trhom, ktorý sa dokázal posilniť bol švédsky.

Výrazne nižšie medziročné predaje sú však spôsobené primárne kremíkovou krízou, nedostatkom komponentov a pandémiou COVID-19, ktorá si v Európe vyžiadala spomalenie ekonomického rastu. Do týchto údajov ešte nie je započítaný vojenský konflikt u našich východných susedov, množstvo protiruských ekonomických sankcií a predovšetkým zdražovanie ropy.

Felipe Munoz, analytik JATO Dynamics tento stav komentoval slovami: „Minulý mesiac zostala dôvera spotrebiteľov nízka v dôsledku ekonomického dopadu pandémie a výroba bola naďalej zasiahnutá pretrvávajúcim nedostatkom polovodičov.

Predaje áut podľa koncernov

Darilo sa elektromobilom a SUV

Napriek pomerne ťažkej situácii na trhu sa v januári 2022 darilo predovšetkým dvom skupinám vozidiel. Autá typu SUV predstavovali až 49,7 % (402 900) všetkých predaných kusov. Toto číslo je zároveň historicky najvyšším percentuálnym zasupením SUV spomedzi všetkých predaných nových áut v Európe. Aj keď z globálneho pohľadu predaje medziročne klesli, SUV si oproti januáru 2021 polepšili o 11 % a oproti tomu istému mesiacu roku 2020 o 10 %.

Segmentu SUV dominoval koncern Volkswagen, ktorý si zabezpečil až 24 % podiel predajov. Je to medziročný nárast o 7 %. Výnimočne dobre sa darilo najmä modelom ako CUPRA Formentor, VW ID.4, Audi Q3, Škoda Enyaq iV, VW Taigo, VW Tiguan Allspace a Audi Q4. Druhé miesto si zabezpečil s podielom 17 % koncern Stellantis. Dobre sa darilo aj Toyote a koncernu Hyundai-Kia, ktorý pred nedávnom odhalil silnú dvojku v podobe modelov Tucson a Sportage.

Nafta stále odoláva

Silné obdobie zažívajú aj elektrické autá. Celkovo sa ich v prvom mesiaci tohto roka predalo 149 400 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 36 % a viac ako dvojnásobný nárast v porovnaní s januárom 2020. Elektromobily aj napriek tomu zaznamenali spomalenie extrémneho rastu z konca minulého roka. Aj vďaka tomu sa im nepodarilo predstihnúť autá s naftovými motormi, no rozdiel je už len 2 %.

predaje áut podľa typu paliva

Sandero opäť na tróne

Celkovo najpredávanejším autom za sledované obdobie bola Dacia Sandero. Dodaných bolo 17 558 nových kusov, čo je medziročný nárast o 10 %. Druhé miesto sa ušlo Peugeotu 208 (16 190 predaných kusov), ktorý napriek tomu zaznamenal pokles predajov o 6 %. Za ním nasleduje jeho väčšia verzia v podobe Peugeotu 2008 (14 536 predaných kusov). Najväčší medziročný pokles si pripísal Renault Clio, ktorý v porovnaní s januárom 2021 stratil 11 %. V TOP 10 najpredávanejších autách sa umiestnila aj horúca novinka v podaní Toyoty Yaris Cross s celkovo 12 456 predanými kusmi.

Dacia Sandero 1.0 SCe Comfort

Ak sa pozrieme do tabuľky najpredávanejších elektromobilov, vidíme, že do TOP 10 sa už nezmestila Tesla Model 3 (575 kusov za 01/2022) a ani žiadny iný model od tohto amerického výrobcu. Naopak, enormný nárast predaja si pripísal VW ID.4 (3 146 predaných kusov), ktorý medziročne posilnil o neskutočných 831 % a umiestnil sa na 5. priečke. Pred ním boli len Kia Niro (4 049), Renault Zoe (3 338), Fiat 500 (3 276) a Hyundai Kona (3 203).

Predaje áut celkovo podľa modelov
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie