Aktuality

Nový Nissan Juke Hybrid sa ovláda jedným pedálom, nový pohon priniesol aj zmeny karosérie

Ovládanie auta len jediným pedálom? Čiastočne.

Počas jazdy sa používa iba akceleračný (plynový) pedál. Ak ho uvoľníte, auto začne prudko rekuperovať energiu, teda spomaľovať, v prípade elektromobilov až do úplného zastavenia vozidla.

Výhodou tohto režimu jazdy je elegantnejšie ovládanie pohybu vozidla a tiež maximálne využívanie princípu rekuperačného nabíjania batérie. Keď auto spomaľuje alebo brzdí, z elektromotora sa stáva generátor energie, ktorý premieňa mechanickú energiu na elektrickú, a tú zasiela do trakčného akumulátora.

V reálnych podmienkach sa na tento princíp rekuperácie nemôžete spoliehať ako na zaručený spôsob nabíjania batérie elektromobilu, ale napríklad v hybridoch (HEV) a plug-in hybridoch (PHEV) môžete takto nabiť batériu doplna za niekoľko desiatok kilometrov jazdy s benzínovým či naftovým motorom. V prípade elektromobilu pomáha zlepšovať celkový energetický manažment vozidla a prispievať tak k čo najdlhšiemu dojazdu na nabitie.

Takáto koncepcia ovládania vozidla ale nie je univerzálna. V prvom rade režim jazdy s jedným pedálom nemá vplyv na brzdový systém vozidla. To znamená, že princípom rekuperácie energie pri spomaľovaní sa vozidlo skutočne prudšie spomalí a následne až zastaví, ale nie s razantnosťou, ktorá je typická pre konvenčné automobilové brzdy. Jazda v režime s jedným pedálom teda neponúka riešenie pre prípad núdzového brzdenia alebo rýchleho brzdenia ako takého.

Preto je naďalej nevyhnutné mať aj v moderných elektromobiloch aspoň dva pedále - jeden na brzdenie, druhý na akceleráciu. Práve tak to má naďalej aj NOVÝ NISSAN JUKE HYBRID, ktorý sa práve dočkal modernizácie a nového hybridného pohonu s podporou funkcie e-Pedal.

Nissan Juke Hybrid (modernizácia 2022)

Rovnako ako LEAF, aj nový JUKE Hybrid je vybavený systémom Nissan e-Pedal, ktorý po aktivácii umožňuje ovládať vozidlo pomocou plynového pedálu. Keď sa noha zdvihne z akcelerátora, použije sa mierne brzdenie (do 0,15 g) a vozidlo spomalí na rýchlosť ~ 5 km/h. Na úplné zastavenie vozidla je ale potrebné stlačiť brzdový pedál.

V každom prípade je v novom Juke hybridný systém dovedený do stavu, keď je využívaný v maximálnej možnej miere. Pri každom štarte sa aktivuje režim 100% EV, teda režim elektromobilu. Na elektrinu potom jazdí až do rýchlosti 55 km/h, čo je vskutku pôsobivé. Napríklad nová Kia Sportage Hybrid jazdí plne elektricky do rýchlosti 30 km/h. O maximalizáciu elektrického režimu jazdy sa síce stará automatika, ale keď vodič chce jazdiť elektricky aj tam, kde to počítač nevyhodnotí ako potrebné, má možnosť tlačidlom EV spustiť elektrickú prevádzku.

Nissan Juke Hybrid (modernizácia 2022)

Pohon so spotrebou 5,1 l/100 km

Hybridné hnacie ústrojenstvo modernizovaného modelu Juke pozostáva z novej generácie spaľovacieho motora Nissan, ktorý bol špeciálne vyvinutý pre prácu v hybridnom hnacom ústrojenstve. Produkuje výkon max. 69 kW (94 k) a krútiaci moment do 148 Nm. Nie sú hodnoty, ktoré by ohromili, ale v elektrickej časti hybridného pohonu Nissan dodal hlavný elektromotor s výkonom 36 kW (49 k) a krútiacim momentom 205 Nm, zatiaľ čo Renault dodal 15 kW vysokonapäťový štartérgenerátor, menič a vodou chladenú batériu s kapacitou 1,2 kWh.

Výsledkom je hnacie ústrojenstvo, ktoré umožňuje až počas 80% mestského jazdenia znížovať spotrebu paliva o 40 percent. Kombinovaná spotreba tak dosahuje 5,1 l/100 km, zatiaľ čo kombinované emisie CO2 118 g/km.

Nissan Juke Hybrid (modernizácia 2022)

Čo stojí za pozornosť, je nová prevodovka od Renaultu s nízkym trením:

Na zníženie trenia táto prevodovka používa zubové spojky namiesto bežných synchronizačných prevodov na radenie 4 prevodových stupňov spaľovacieho motora a 2 prevodové stupne elektromotora. Okrem toho na zníženie trenia táto prevodovka nepoužíva spojku. Všetky štarty vozidla sú 100% elektrické a 2 elektromotory sa používajú v kombinácii na synchronizáciu prevodových stupňov, čím sa zabezpečuje plynulé, prepojené a citlivé zrýchlenie.

Nissan Juke Hybrid (modernizácia 2022)

Vylepšenia dizajnu a funkčnosti

Výrobca avizuje, že nový Nissan Juke ostáva naďalej športovo vyzerajúcim crossoverom, vylepšenia karosérie sa týkajú najmä aerodynamiky, s týmto účelom sa upravoval vzhľad predného nárazníka a zadného spojlera. Hybridná verzia dostala na predné a zadné dvere označenie „Hybrid“, predná maska chladiča obsahuje nové logo Nissan a tiež obsahuje pásik z čierneho lesklého materiálu v mieste, kde sa stretáva s kapotou, čím je v súlade s ostatnými elektrifikovanými modelmi Nissan, ktoré majú rovnaký dizajnový motív. Dizajn samotnej mriežky je teraz sieťovaný a keďže hybridná verzia nemá také nároky na chladenie, plocha otvoru sa zmenšila.

Nissan Juke Hybrid (modernizácia 2022)

Úplnou novinkou je dizajn 17-palcových zliatinových diskov kolies a dvojfarebné 19-palcové disky z Nissanu Ariya.

Nissan Juke Hybrid (modernizácia 2022)

Batožinový priestor má objem 354 litrov, čo je mierne zmenšenie o 68 litrov v porovnaní s benzínovou verziou v dôsledku montáže trakčného akumulátora s kapacitou 1,2 kWh. So sklopenými zadnými sedadlami zostáva priestor kufra najlepší v triede s 1237 litrami, zatiaľ čo priestor pre kolená vzadu zostáva nezmenený, celkom 553 mm

Prečítajte si aj:


Naozaj si nové autá vystačia iba s jediným pedálom?

ERIK STRÍŽ


Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?