Podľa podpredsedu Európskej komisie chce Putin vojnou „odvrátiť pozornosť od klimatického problému.“

Európski politici vidia za agresiou na Ukrajine snahu odvrátiť pozornosť od klimatických zmien v Rusku.
Vydané  Text: 

Podľa podpredsedu Európskej komisie, Fransa Timmermansa, **čelí Rusko takým veľkým klimatickým výzvam, že prezident Putin radšej odpútava pozornosť agresiou na Ukrajine.** *„Zmiznutie permafrostu má obrovské dôsledky pre ruskú infraštruktúru. Týka sa to tak ropného a plynárenského priemyslu, ako aj vojenskej infraštruktúry vybudovanej na permafroste. Je to ako keby sa základy pod vašim domom potápali. Rusi musia riešiť zlú úrodu a lesné požiare, no zároveň vidia, ako sa zvyšok sveta postupne vzďaľuje od fosílnych palív. Zatiaľ čo celá ich krajina a ich export sa stále točia okolo nej.“* *„Odvrátením pozornosti Putin dúfa, že získa späť svoju stratenú popularitu,“* povedal Timmermans v podcaste [Betrouwbare Bronnen.](https://dagennacht.nl/serie/betrouwbare-bronnen/) Podľa podpredsedu Európskej komisie zodpovedného za zelenú politiku Rusko zaostáva aj v digitálnej revolúcii, a preto má Putin ďalší dôvod spôsobovať problémy inde. **Ruská vláda chce zo všetkých síl zabrániť stupňujúcim sa občianskym protestom,** aké boli na námestiach Kyjeve a Bielorusku. *„Uvedomujú si: ak sa to stane tam, môže sa to stať aj tu v Moskve,“* hovorí Timmermans. *„To, čo teraz Putin robí, je čisto reakčné. Keď sa prebral v Rusku, uzavrel spojenectvo s Ruskou pravoslávnou cirkvou a znovu a znovu zdôrazňuje veľkosť ruských a tiež sovietskych dejín. Stalin by už nemal byť zobrazovaný ako masový vrah. A teraz sa dokonca pokúša obnoviť studenú vojnu.“* Putin sa podľa Timmermansa zahráva s ohňom: *„Aj keby násilie na Ukrajine nikto v skutočnosti nechcel, stále sa môžete ocitnúť v situácii, keď sa to v Moskve začne valiť a stane sa nezastaviteľným, pretože vládne vojenská logika.“*
Pre Timmermansa pritom nie je ruská mentalita cudzia. Ako vojak **bol vycvičený na vypočúvanie ruských vojnových zajatcov. Ako mladý diplomat bol politickým tajomníkom na holandskom veľvyslanectve v Moskve.** Podľa Timmermansa musia Európa a Spojené štáty urobiť len jednu vec. *„Buďte jednotní. Jediní ľudia, ktorí to môžu zastaviť, sú ľudia s vplyvom v Moskve. Banky a oligarchovia, ktorí si uvedomujú, že dobrodružstvo na Ukrajine ich bude veľmi bolieť za vysokú cenu. Preto je teraz príprava sankcií mimoriadne dôležitá. Jediný spôsob, ako získať rešpekt od Rusov, je byť silný.“* ### Timmermans na Slovensku Tesne pred vojenským konfliktom zavítal podpredseda Európskej komisie aj na Slovensko, kde sa zúčastnil diskusií o zelenej transformácii. V rámci svojej návštevy sa stretol s ministrom životného prostredia SR Ján Budajom. Témou ich diskusie boli Európska zelená dohoda, klimatický balík EÚ Fit For 55 a aktivity Ministerstva životného prostredia SR. **V rámci nej bol segment venovaný aj automobilovému priemyslu a elektromobilite,** ktorá je podľa zástupcov Európskej komisie nevyhnutná. Prechod na elektromobilitu *„zobral priemysel ako príležitosť na technologické inovácie,“* uviedol Frans Timmermans počas diskusie na tému automobilovej budúcnosti.
Je pravdou, že časť automobilových výrobcov predstavila svoje plány prechodu na elektromobilitu, no tie boli iniciované predovšetkým legislatívnymi zmenami Európskej komisie. **Niektorí výrobcovia, ako napríklad Stellantis či Toyota, opakovane upozorňujú na nedostatok času, vysoké náklady a možnú destabilizáciu priemyslu.** V tomto ohľade vyjadrenia podpredsedu Európskej komisie nereflektujú názory všetkých výrobcov. Timmermans priznal, že aj po zákaze predaja spaľovacích automobilov budú na cestách jazdiť spaľovacie vozidlá. **Ich cieľom v tomto smere je regulácia,** ktorá by z ciest odstránila vozidlá spĺňajúce staršie emisné normy: *„Ak by sme sa dokázali zbaviť všetkého, okrem EURO VI, to už by bolo ohromné víťazstvo.“*




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.