Aktuality

Autom roka 2022 sa stal elektromobil KIA EV6. V meste prejde 687 km, nabije sa za 18 minút a má záruku 7 rokov

  • KIA EV6 patrí k najlepším elektromobilom na trhu, zisk ocenenia AUTO ROKA 2022 bol preto celkom očakávaný. Konkurenciu mal však vskutku silnú.

Ocenenie COTY 2022 pre KIA EV6

Kia EV6 právom patrí k najpôsobivejším elektromobilom na trhu. Nejde len o kapacity akumulátorov 58 a 77,4 kWh, ktoré v závislosti od konfigurácie umožňujú mestský dojazd na úrovni až do 539-687 kilometrov, ale aj teoretickú maximálnu rýchlosť nabíjania výkonom až 240 kW, čo zodpovedá 18 minútam stráveným na nabíjačke. Pri tomto údaji je potrebné uvedomiť si, že ide o čas nabíjania akumulátora z kapacity 10 percent na 80 percent, čo je ideálne rozpätie. Nabíjanie jednosmerným prúdom na nabíjacej stanici s výkonom 50 kW potrvá 73 minút, čo je stále prijateľná hodnota, ak zvážime, že elektromobil sa nabíja vtedy, keď sa nepoužíva.

Nielen pre tieto vlastnosti, ale aj pre celkový charakter vozidla, KIA EV6 získala ocenenie Auto roka 2022 od Car of the Year (COTY). Plne elektrický crossover zvolila 59-členná porota zložená z motoristických novinárov z 22 európskych krajín.

Kia EV6 bola pôvodne zaradená do výberu najvyššieho ocenenia spolu s viac ako 60 ďalšími modelmi áut, ktoré boli uvedené na trh v roku 2021, uvádza tlačová správa výrobcu. V novembri porota COTY zredukovala tento dlhý zoznam na sedemčlenný užší zoznam, z ktorého šesť vozidiel boli elektrické vozidlá (EV), čo demonštruje rastúci význam elektrických vozidiel pre spotrebiteľov, keďže spoločnosť prechádza smerom k novej budúcnosti mobility.

Kia EV6 získala titul Auto roka 2022 celkovo s 279 bodmi, za ňou Renault Mégane E-Tech (265 bodov), Hyundai IONIQ 5 (261 bodov), Peugeot 308 (191 bodov), Škoda Enyaq iV (185 bodov), Ford Mustang Mach-E (150 bodov) a Cupra Born (144 bodov), sumarizuje tlačová správa.

Nevieme, či porota vo svojom hodnotení zohľadňovala aj záruky od výrobcu, ale je potrebné ich pripomenúť. Kia ponúka na všetky svoje nové autá prenosnú záruku na 7 rokov alebo do 150 000 kilometrov, platí pritom aj na trakčný akumulátor. Ide o záruku na stratu kapacity pod úroveň 70 % pôvodnej kapacity. Existujú totiž výrobcovia, ktorí na trakčné akumulátory poskytujú záruku len dva roky, čo celkom prirodzene vedie k špekuláciám o ich životnosti.

Európske Auto roka 2022 je Kia EV6
Európske Auto roka 2022 je Kia EV6

Nepriaznivé stránky elektromobility tu sú a je dobré, že o nich vieme

Automobilky medzi sebou súperia o to, ktorá z nich vyvinie a uvedie na trhy čo najlepší elektromobil. Musia to spraviť tak, aby boli ceny týchto technologických vlajkových lodí relatívne nízke (rozumejme medzi 30- až 50-tisíc eurami), pritom autá musia byť špičkovo vybavené a schopné nielen dlhého dojazdu, ale aj rýchleho nabíjania.

V praxi sa síce môžeme stretávať s rôznymi reáliami vlastníctva elektromobilu, všetky pritom nie sú len pozitívne. Lenže práve v ich prípade platí pravidlo, že auto sa má prispôsobiť majiteľovi a nie naopak. Už výber auta má byť podriadený tejto myšlienke. Elektromobil si má dnes kupovať najmä ten, kto vie, že ho bude vedieť využiť na sto percent a určité obmedzenia pre neho nebudú dôležité.

Moderné elektromobily sú už dnes vhodné pre väčšinu motoristov aj na Slovensku. Kto auto používa na krátke a stredne dlhé trasy a má prístup k nabíjacej infraštruktúre, napríklad aj prostredníctvom konvenčnej elektrickej zásuvky vo vlastnom dome, ten môže na jedno nabitie jazdiť aj týždeň. A keď potrebuje prejsť dlhšiu vzdialenosť, musí si trasu dôslednejšie naplánovať, zohľadniť dostupnosť nabíjacích bodov a počítať s dlhším časom cestovania.

Kia EV6 má už kompletný slovenský cenník,

Oprávnená je však kritika predovšetkých dvoch faktov, ktoré súvisia s nabíjaním elektromobilov. V pravom rade je to upozornenie výrobcov, že rýchlonabíjanie môže viesť k predčasnej degradácii kapacity akumulátora - za bežných okolností sa preto odporúča nabíjať pomalšie, dlhšie, a to práve v čase nepoužívania auta.

Druhým sporným bodom je reálna rýchlosť nabíjania na nabíjacích staniciach - spravidla teoretické maximálne výkony dosiahne len málokto a môže sa stať, že výkon nabíjačky klesne pod akceptovateľnú úroveň - zákazník však naďale platí podstatne vyššiu tarifu za rýchle nabíjanie.

To sú však reálie, ktoré pre mnohých nemusia byť dôvodom na odmietnutie kúpy.

Z našich redakčných skúseností môžeme potvrdiť, že mať jeden názor na elektromobily ako také nie je správne a ani možné. Záleží na preferenciách, životnom štýle a potrebách zákazníka. Kto potrebuje jazdiť krížom cez celé Slovensko dvakrát týždenne, ten si radšej vyberie auto s naftovým pohonom, nie elektromobil. A kto jazdí 90 percent času na krátke vzdialenosti na úrovni desiatok kilometrov a má na parkovisku vyvedenú elektrickú zásuvku, ten sa namiesto dojazdu môže sústrediť na praktickú stránku vozidla, jeho jazdné vlastnosti a hodnotný interiér. A v týchto ohľadoch KIA EV6 naozaj dokáže vyniknúť.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?