Po tomto roku už auto nenaštartujete! Ekológovia chcú úplne zakázať používanie spaľovacích áut

Ekológovia všetkých zemí, spojte sa!
Vydané  Text: 

Ekológovia neprestávajú udivovať. Po schválení extrémne prísnych nariadení pre autá so spaľovacími motormi, ktoré začnú platiť s príchodom normy Euro 7, tu máme ďalšie novinky. Tie sa tentokrát týkajú áut so spaľovacím motorom vo všeobecnosti. Aktivisti totiž chcú ich kompletný zákaz už od roku 2050. ### Ďalší skvelý nápad Po neustálej tlačenici od ekológov a ekologických aktivistov na predných predstaviteľov Európskej rady, sme sa dočkali už rôznych enormne prísnych obmedzení. Niektoré z nich sa zavádzajú do praxe už dnes a niektoré začnú platiť v najbližších rokoch. Napríklad už spomínaná [emisná norma Euro 7](https://www.autoviny.sk/novinky/122532/velky-obrat-europska-unia-je-ochotna-uvolnit-podmienky-emisnej-normy-euro-7) prakticky zlikviduje predaj malých áut za dostupné ceny. Ekológovia však napriek tomu neprestávajú s vymýšľaním nových „skvelých“ nápadov. **Niektoré z nich dokonca hovoria o úplnom zákaze používania spaľovacích áut v roku 2050**. Za 28 rokov by teda do platnosti malo prísť nariadenie, ktoré absolútnym spôsobom zakáže využívanie áut s klasickým pohonom. Nejedná sa pritom len o klasické autá spaľujúce benzín či naftu, ale taktiež aj o hybridy či plug-in hybridy. Ako hlavným dôvodom takéhoto prísneho nariadenia má byť záchrana celosvetovej klímy.
### Má to však jedno ale… **Experti tvrdia, že ak do roku 2050 nebude európsky trh s autami kompletne zelený, môže to neodvratným spôsobom uškodiť životnému prostrediu**. Už skôr sa ekológom podarilo pretlačiť nariadenie, ktoré automobilkám zakazuje predaj áut s konvenčným pohonom. V závislosti od automobilky budú tieto uznesenia do praxe uvedené do roku 2035. Jednou z posledných automobiliek, ktorá sa nechá strhnúť totálnou vlnou elektromobility bude česká Škoda. Niektoré krajiny však už teraz zachádzajú do ešte väčších extrémov. [Napríklad Španielsko chce po roku 2040 úplne zakázať veľkoobchodný predaj benzínu a nafty](https://www.euroweeklynews.com/2021/04/11/spain-to-stop-selling-petrol-and-diesel-cars-after-2040/). Aj zástupcovia [Transport & Environment](https://www.transportenvironment.org) prispeli k tejto téme svojou troškou. **Podľa nich je zákaz používania klasických áut opodstatnený len v prípade, že elektrina bude vyrábaná z obnoviteľných zdrojov**. A to vo viacerých štátoch v Európe dnes ešte nie je. [Napríklad Poľsko sa stále spolieha v majoritnej väčšine na elektriny z tepelných elektrární](https://www.trade.gov/country-commercial-guides/poland-energy-sector).
### Vo firme má byť povinná elektromobilita Okrem toho, navrhujú presadiť ďalšie sprísnenie predaja klasických áut. To sa má dotknúť predovšetkým firiem. Podľa ich údajov je totiž viac ako 70% emisií na európskom trhu vyprodukovaných práve služobnými vozidlami. Práve preto sa ekológovia snažia presadiť zákon, [ktorý by firmám po roku 2030](https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2021/07/2020_10_Company_cars_briefing.pdf) prikazoval registrovať výhradne elektrické vozidlá. Či sa tento termín podarí skutočne aj dosiahnuť je zatiaľ diskutabilné. Súčasné firemné flotily sa totiž z drvivej väčšiny spoliehajú na klasické autá najmä kvôli ich dojazdu a jednoduchosti manipulácie s nimi. Taktiež je zatiaľ otázne či začne platiť prísny zákaz používania klasických áut v roku 2050. Avšak skeptický postoj sme mali aj k informáciám, ktoré kedysi predpovedali zákaz predaja klasických áut. Je teda dosť možné, že sa s príchodom novej emisnej normy dočkáme aj posledného výstrelu éry spaľovacích motorov v autách.

Škoda sa za nariadeniami Európskej rady nenaháňa. S výrobou spaľovacích motorov skončí až po tomto roku

Škodu čaká rok plný výziev. Ako sa automobilka ale postaví k nariadeniam Európskej rady, ktoré čoskoro znemožnia výrobu klasických áut?




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.