Nový Peugeot 9X8: Toto nie je sci-fi ani hra, ale reálne pretekárske auto. Francúzi sú odvážni

Viac ako 50 rokov Le Mans nevyhralo ani jedno auto bez zadného krídla – teraz ho Peugeot odstránil cielene.
Vydané  Text: 

### Nový pretekársky Hypercar od Peugeotu Automobilka Peugeot dnes predstavila **pretekársky špeciál 9X8 Hybrid Hypercar**, ktorým bude bojovať o titul na vytrvalostnom závodnom seriáli FIA Endurance. Pre hyperšportové automobily (LMH) určené na preteky sú kladené vysoké nároky a ich dizajn je odsúvaný na vedľajšiu koľaj. Je to kvôli tomu, že v prvom aj poslednom rade je cieľom konštruktérov dosahovanie čo najlepšej účinnosti a výkonu. Majú navyše mantinely stanovené organizáciami *Fédération internationale de l’Automobile* a *Automobile Club de l’Ouest*, organizátorom súťaže 24 hodín Le Mans, takže dizajnéri rozhodne nemajú voľné ruky. Napriek tomu sa značke Peugeot podarilo zachovať apel na výkon vozidla, dodržať nové predpisy pre hyperšportové vozidlá a súčasne sa sústrediť na dizajn. Výsledkom spolupráce konštruktérov z **PEUGEOT Sport** a dizajnérov z **Peugeot Design** je nový **Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar**.
„*S cieľom navrhnúť vzhľad pre naše budúce závodné auto sme najskôr spustili súťaž medzi dizajnérmi. Prišlo množstvo návrhov, keďže tento projekt vzbudil obrovské nadšenie s perspektívou, že jedného dňa uvidíme náš výtvor v konkurencii najprestížnejších svetových značiek na tých najlegendárnejších tratiach*,“ cituje šéfdizajnéra značky **Matthiasa Hossanna** tlačová správa výrobcu. „*Keď sme s pomocou inžinierov z divízie PEUGEOT Sport vybrali základný motív, pustili sme sa do práce. Uprednostňovali sme výkon, v tomto smere sme nerobili žiadne kompromisy, a v rámci inovatívnych predpisov inžinieri ponechali čo najviac priestoru, aby návrhárom poskytli tvorivú slobodu pri dizajnovaní Hypercar*.“ Zaujímavosťou je, že práve toto športové vozidlo je prvým, ktoré nieslo **nové logo značky Peugeot** – teda staronový štít s levom. Doteraz sme si mysleli, že týmto prvým modelom je kompaktný Peugeot 308.

Nový PEUGEOT 308 na Slovensku: kebyže som mladší, kúpim si toto auto | Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi

Nový Peugeot 308 má byť ukážkou toho, ako sa francúzsky výrobca posunul vpred. V skutočnosti je to taký malý skok.

### Zadnému krídlu je koniec Najvýraznejšou črtou tohto konceptu, ktorá napovedá o snahe priniesť do pretekov inovácie, je neprítomnosť zadného krídla. Zadné krídlo sa prvýkrát objavilo vo vytrvalostných pretekoch v Le Mans v roku 1967 a odvtedy je považované za štandard. Od roku 1971, teda niečo cez 50 rokov, nevyhralo žiadne auto bez zadného krídla. Nemenej sa na estetickej odlišnosti novinky od konkurencie podieľa aj **svetelný podpis**. Ide o do brutálnosti dotiahnutý **motív troch levích pazúrov**, vpredu svietiacich na bielo, vzadu na červeno. Nejde len o estetiku: „*Integrovali sme tri svetlé pazúry ako samostatné komponenty z kompozitu a vytvorili tak prieduchy, cez ktoré prechádza vzduch a je nimi odvádzané teplo*,“ uvádza Peugeot. Ďalším sprievodným efektom tohto unikátneho svetelného podpisu má byť **oveľa lepšie identifikovanie vozidla fanúšikmi**, ktorí budú Le Mans sledovať počas noci. **Peugeot 9X8** by mal v množstve ostatných vozidiel vynikať na prvý pohľad.
Podobne mimoriadny by mal byť aj interiér, ale jeho fotografie zatiaľ výrobca neukázal. Zmieňuje len to, že adaptuje koncepciu i-Cockpit, ktorú poznáme z osobných automobilov značky. To znamená kompaktné ovládacie prvky a sústredenie sa na ergonómiu a ľahkú dostupnosť ovládačov, čo je v obzvlášť v športovom automobile dôležité. Niečo málo nám odhaľuje iba video z dielne Peugeot Sport priložené nižšie, ktoré ponúka veľmi krátky pohľad na kokpit s displejom integrovaným do volantu.
Matthias Hossann, šéfdizajnér spoločnosti Peugeot zodpovedný aj za projekt 9X8
### Hybridný výkon 680 + 270 koní Francúzi si veria, že budú lídrami pretekov aj bez zadného krídla. Majú vysoké ambície, pretože už vyhrali v Le Mans s dvomi autami dvoch rôznych generácií: s **modelom 905** s benzínovým motorom V10 v rokoch 1992 a 1993 a s **modelom 908** s motorom V12 HDi-FAP v roku 2009. Pretekársky špeciál kombinuje **vzadu umiestnený spaľovací 2,6-litrový motor V6** s dvoma turbodúchadlami a maximálnym výkonom 500 kW (680 koní) s predným elektromotorom/generátorom s výkonom do 200 kW (270 koní). V rámci hybridov s pohonom všetkých štyroch kolies Peugeot 9X8 niektoré detaily do istej miery zdieľa s ostatnými modelmi z portfólia značky, napríklad s modelmi 3008 alebo 508 – to tvrdí výrobca. ### Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar 2022: Video Dodávame, že o fotografie nového **Peugeotu 9X8 v betónovej garáži** sa postarala **fotografka Agnieszka Doroszewicz** a vytrvalostné preteky 24 hodín Le Mans sa budú konať 11. a 12. júna 2022. [Tohtoročný kalendár FIA WEC](https://www.fiawec.com/en/calendar/80) začína Sebringom (USA) 12. a 13. marca, respektíve 18. marca 2022, a končí osemhodinovkou v Bahraine 12. novembra 2022.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé