Aktuality

Nový Peugeot 9X8: Toto nie je sci-fi ani hra, ale reálne pretekárske auto. Francúzi sú odvážni

Nový pretekársky Hypercar od Peugeotu

Automobilka Peugeot dnes predstavila pretekársky špeciál 9X8 Hybrid Hypercar, ktorým bude bojovať o titul na vytrvalostnom závodnom seriáli FIA Endurance.

Pre hyperšportové automobily (LMH) určené na preteky sú kladené vysoké nároky a ich dizajn je odsúvaný na vedľajšiu koľaj. Je to kvôli tomu, že v prvom aj poslednom rade je cieľom konštruktérov dosahovanie čo najlepšej účinnosti a výkonu. Majú navyše mantinely stanovené organizáciami Fédération internationale de l’Automobile a Automobile Club de l’Ouest, organizátorom súťaže 24 hodín Le Mans, takže dizajnéri rozhodne nemajú voľné ruky.

Napriek tomu sa značke Peugeot podarilo zachovať apel na výkon vozidla, dodržať nové predpisy pre hyperšportové vozidlá a súčasne sa sústrediť na dizajn. Výsledkom spolupráce konštruktérov z PEUGEOT Sport a dizajnérov z Peugeot Design je nový Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar.

Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar (2022)

S cieľom navrhnúť vzhľad pre naše budúce závodné auto sme najskôr spustili súťaž medzi dizajnérmi. Prišlo množstvo návrhov, keďže tento projekt vzbudil obrovské nadšenie s perspektívou, že jedného dňa uvidíme náš výtvor v konkurencii najprestížnejších svetových značiek na tých najlegendárnejších tratiach,“ cituje šéfdizajnéra značky Matthiasa Hossanna tlačová správa výrobcu.

Keď sme s pomocou inžinierov z divízie PEUGEOT Sport vybrali základný motív, pustili sme sa do práce. Uprednostňovali sme výkon, v tomto smere sme nerobili žiadne kompromisy, a v rámci inovatívnych predpisov inžinieri ponechali čo najviac priestoru, aby návrhárom poskytli tvorivú slobodu pri dizajnovaní Hypercar.“

Zaujímavosťou je, že práve toto športové vozidlo je prvým, ktoré nieslo nové logo značky Peugeot - teda staronový štít s levom. Doteraz sme si mysleli, že týmto prvým modelom je kompaktný Peugeot 308.

Prečítajte si aj:


Nový PEUGEOT 308 na Slovensku: kebyže som mladší, kúpim si toto auto | Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi

ERIK STRÍŽ


Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar (2022)
Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar (2022)

Zadnému krídlu je koniec

Najvýraznejšou črtou tohto konceptu, ktorá napovedá o snahe priniesť do pretekov inovácie, je neprítomnosť zadného krídla. Zadné krídlo sa prvýkrát objavilo vo vytrvalostných pretekoch v Le Mans v roku 1967 a odvtedy je považované za štandard. Od roku 1971, teda niečo cez 50 rokov, nevyhralo žiadne auto bez zadného krídla.

Nemenej sa na estetickej odlišnosti novinky od konkurencie podieľa aj svetelný podpis. Ide o do brutálnosti dotiahnutý motív troch levích pazúrov, vpredu svietiacich na bielo, vzadu na červeno. Nejde len o estetiku: „Integrovali sme tri svetlé pazúry ako samostatné komponenty z kompozitu a vytvorili tak prieduchy, cez ktoré prechádza vzduch a je nimi odvádzané teplo,“ uvádza Peugeot.

Ďalším sprievodným efektom tohto unikátneho svetelného podpisu má byť oveľa lepšie identifikovanie vozidla fanúšikmi, ktorí budú Le Mans sledovať počas noci. Peugeot 9X8 by mal v množstve ostatných vozidiel vynikať na prvý pohľad.

Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar (2022)
Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar (2022)

Podobne mimoriadny by mal byť aj interiér, ale jeho fotografie zatiaľ výrobca neukázal. Zmieňuje len to, že adaptuje koncepciu i-Cockpit, ktorú poznáme z osobných automobilov značky. To znamená kompaktné ovládacie prvky a sústredenie sa na ergonómiu a ľahkú dostupnosť ovládačov, čo je v obzvlášť v športovom automobile dôležité. Niečo málo nám odhaľuje iba video z dielne Peugeot Sport priložené nižšie, ktoré ponúka veľmi krátky pohľad na kokpit s displejom integrovaným do volantu.

Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar (2022)
Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar (2022)
Matthias Hossann, šéfdizajnér spoločnosti Peugeot zodpovedný aj za projekt 9X8

Hybridný výkon 680 + 270 koní

Francúzi si veria, že budú lídrami pretekov aj bez zadného krídla. Majú vysoké ambície, pretože už vyhrali v Le Mans s dvomi autami dvoch rôznych generácií: s modelom 905 s benzínovým motorom V10 v rokoch 1992 a 1993 a s modelom 908 s motorom V12 HDi-FAP v roku 2009.

Pretekársky špeciál kombinuje vzadu umiestnený spaľovací 2,6-litrový motor V6 s dvoma turbodúchadlami a maximálnym výkonom 500 kW (680 koní) s predným elektromotorom/generátorom s výkonom do 200 kW (270 koní).

V rámci hybridov s pohonom všetkých štyroch kolies Peugeot 9X8 niektoré detaily do istej miery zdieľa s ostatnými modelmi z portfólia značky, napríklad s modelmi 3008 alebo 508 - to tvrdí výrobca.

Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar 2022: Video

Dodávame, že o fotografie nového Peugeotu 9X8 v betónovej garáži sa postarala fotografka Agnieszka Doroszewicz a vytrvalostné preteky 24 hodín Le Mans sa budú konať 11. a 12. júna 2022. Tohtoročný kalendár FIA WEC začína Sebringom (USA) 12. a 13. marca, respektíve 18. marca 2022, a končí osemhodinovkou v Bahraine 12. novembra 2022.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie