Nový Peugeot 9X8: Toto nie je sci-fi ani hra, ale reálne pretekárske auto. Francúzi sú odvážni
Viac ako 50 rokov Le Mans nevyhralo ani jedno auto bez zadného krídla – teraz ho Peugeot odstránil cielene.
Vydané Text: Erik Stríž
„*S cieľom navrhnúť vzhľad pre naše budúce závodné auto sme najskôr spustili súťaž medzi dizajnérmi. Prišlo množstvo návrhov, keďže tento projekt vzbudil obrovské nadšenie s perspektívou, že jedného dňa uvidíme náš výtvor v konkurencii najprestížnejších svetových značiek na tých najlegendárnejších tratiach*,“ cituje šéfdizajnéra značky **Matthiasa Hossanna** tlačová správa výrobcu.
„*Keď sme s pomocou inžinierov z divízie PEUGEOT Sport vybrali základný motív, pustili sme sa do práce. Uprednostňovali sme výkon, v tomto smere sme nerobili žiadne kompromisy, a v rámci inovatívnych predpisov inžinieri ponechali čo najviac priestoru, aby návrhárom poskytli tvorivú slobodu pri dizajnovaní Hypercar*.“
Zaujímavosťou je, že práve toto športové vozidlo je prvým, ktoré nieslo **nové logo značky Peugeot** – teda staronový štít s levom. Doteraz sme si mysleli, že týmto prvým modelom je kompaktný Peugeot 308.
### Zadnému krídlu je koniec
Najvýraznejšou črtou tohto konceptu, ktorá napovedá o snahe priniesť do pretekov inovácie, je neprítomnosť zadného krídla. Zadné krídlo sa prvýkrát objavilo vo vytrvalostných pretekoch v Le Mans v roku 1967 a odvtedy je považované za štandard. Od roku 1971, teda niečo cez 50 rokov, nevyhralo žiadne auto bez zadného krídla.
Nemenej sa na estetickej odlišnosti novinky od konkurencie podieľa aj **svetelný podpis**. Ide o do brutálnosti dotiahnutý **motív troch levích pazúrov**, vpredu svietiacich na bielo, vzadu na červeno. Nejde len o estetiku: „*Integrovali sme tri svetlé pazúry ako samostatné komponenty z kompozitu a vytvorili tak prieduchy, cez ktoré prechádza vzduch a je nimi odvádzané teplo*,“ uvádza Peugeot.
Ďalším sprievodným efektom tohto unikátneho svetelného podpisu má byť **oveľa lepšie identifikovanie vozidla fanúšikmi**, ktorí budú Le Mans sledovať počas noci. **Peugeot 9X8** by mal v množstve ostatných vozidiel vynikať na prvý pohľad.
Podobne mimoriadny by mal byť aj interiér, ale jeho fotografie zatiaľ výrobca neukázal. Zmieňuje len to, že adaptuje koncepciu i-Cockpit, ktorú poznáme z osobných automobilov značky. To znamená kompaktné ovládacie prvky a sústredenie sa na ergonómiu a ľahkú dostupnosť ovládačov, čo je v obzvlášť v športovom automobile dôležité. Niečo málo nám odhaľuje iba video z dielne Peugeot Sport priložené nižšie, ktoré ponúka veľmi krátky pohľad na kokpit s displejom integrovaným do volantu.
Matthias Hossann, šéfdizajnér spoločnosti Peugeot zodpovedný aj za projekt 9X8
Endurance, Fia Wec, Hybrid, Hypercar, Le Mans, Motorsport, Novy Model, Peugeot, Peugeot 9X8, Peugeot Hybrid Hypercar, Sport, Str
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk