Škoda sa za nariadeniami Európskej rady nenaháňa. S výrobou spaľovacích motorov skončí až po tomto roku

Škodu čaká rok plný výziev. Ako sa automobilka ale postaví k nariadeniam Európskej rady, ktoré čoskoro znemožnia výrobu klasických áut?
Vydané  Text: 

Nariadenia Európskej rady, dá sa povedať, už pred časom vystavili spaľovacím motorom stopku. Výrobcovia však k ukončeniu výroby spaľovacích motorov pristupujú individuálne. Niektorí skončia s produkciou klasických áut už za pár rokov, iní zase budú vyrábať autá spaľujúce fosílne palivá až do poslednej možnej chvíle. ### Polovica 30. rokov Do druhej kategórie spadá aj česká Škoda Auto. **Podľa vyjadrení jej šéfa odborov Jaroslava Povšíka skončí automobilka s výrobou klasických áut až v roku 2035**. Pôjde teda o posledný možný rok, ktorý aktuálne predpisy Európskej rady dovoľujú. Povšík sa v rozhovore pre [český podcast Agenda](https://podcasty.seznam.cz/podcast/agenda/jaroslav-povsik-skoda-auto-az-do-posledni-chvile-ale-od-roku-2035-diesel-nekoupite-50648) rozrozprával aj o súčasnom stave výroby a plánoch automobilky na najbližšie obdobie.
### 5 až 7 elektrických modelov **Podľa jeho slov firma na úspešný prechod k elektromobilite potrebuje päť, no najlepšie až sedem plne elektrických modelov**. „*Potrebujeme päť, najlepšie až sedem produktov elektro. Keď to budeme mať, bude to dobré. Musíme bojovať. V koncerne dnes o e-mobilitu bojuje každý. Cestu späť ku klasickým spaľovacím motorom už nemáme,*“ uviedol Povšík. **Pokiaľ by sa Škodovke nepodarilo získať výrobu zmieneného množstva elektromobilov, reálne by v rokoch 2030 až 2032 hrozilo zrušenie až 10-tisíc pracovných miest**. Tento rok pritom automobilka ukončila zmluvu s dvoma tisíckami zamestnancov. Povšík ale uvádza, že išlo o prirodzenú fluktuáciu, nakoľko išlo predovšetkým o zamestnancov z rôznych agentúr či ľudí, ktorí odišli do dôchodku alebo k inému zamestnávateľovi. Samotná výroba sa však pozastavila až do 10. januára v dôsledku nedostatku komponentov.
### Rok 2022 bude plný výziev Rok 2022 však nebude podľa Povšíka jednoduchý. „*Urobíme všetko pre to, aby sme na maximum vyrobili autá pre zákazníkov. Ale ako viete, už na začiatku roku sme mali prvý týždeň totálnu odstávku, pretože sme nemali čipy. Využili sme to k dokončeniu rozrobených áut. To sa nám podarilo na výbornú a sme jediná fabrika, ktorá nemá v práci ľudí, ale aj tak produkuje nové autá. Vyrobili sme dokopy až 17-tisíc áut len tým, že sme ich dokončili*,“ uvádza ďalej v rozhovore Povšík. ### Elektrická Octavia je na spadnutie Plány automobilky na najbližšie obdobie sú pritom jasné. **Škoda už dnes vyrába elektromobil Enyaq iV**. **Okrem toho sa už čoskoro spustí produkcia modelu Enyaq iV Coupé**, ktorý bude oficiálne predstavený už 31. januára. **Ďalej Škoda plánuje už v blízkej dobe odhaliť elektrickú Octaviu a v zálohe má ešte jeden elektromobil**. O ňom však Povšík nemohol povedať viac detailov. Uviedol však, že **Škoda sa postupne zbaví všetkých hybridov**. Celkovo tak už dnes má automobilka teoreticky k dispozícii štyri vlastné elektrické modely.
Začiatok roka je väčšinou spojený aj so zmenami v platoch. Na jar sa v Škode začína kolektívne vyjednávanie o mzdách. „*Máme sektorovo najlepšie priemerné mzdy v Českej republike. Máme priemer 56-tisíc korún (cca. 2 280 €). Sme na vrchole a preto už mzdy ďalej stúpať nemusia tak rýchlo. My sa ale budeme musieť pozrieť na infláciu, či ju dorovnáme, a k tomu vytvoríme ďalšiu štruktúru, ktorá by mala pomôcť. Už to nebude mzda, ktorá sa daní, ale niečo, čo zamestnanec dostane ako úľavu*.“ Podľa indícií by malo ísť napríklad o lacnejšie stravovanie alebo vyššie príspevky na rekreáciu. ### Silný rok aj napriek kríze **Škoda za minulý rok aj napriek polovodičovej kríze bola schopná dodať až 878 200 nových áut**. Je to síce pokles oproti roku 2020 o 126 600 vozidiel, no napriek tomu je to pri súčasnej situácii skvelý výsledok. Celkovo automobilka v troch výrobných závodoch v Českej republike zamestnáva viac ako 30-tisíc zamestnancov a jej odbory patria medzi tie najsilnejšie v krajine.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.