Na vodný pohon: BMW iX a BMW i4 sa môžu pochváliť ekológiou ako málokto

Ak sa pri výrobe aj prevádzke elektromobilu používa energia získaná z bezpečných obnoviteľných zdrojov, kritika ich neekologickosti sa dostáva do úzkych.
Vydané  Text: 
#### Voda, vzduch a slnečné svetlo Spoločnosť BMW Group bude čerpať energiu na výrobu nových elektrických modelov BMW iX a BMW i4 v závodoch v mestách Dingolfing a Mníchov iba z regionálnych vodných elektrární, avizovala automobilka ešte začiatkom roka a dnes môže hovoriť o tom, že ďalší krok v dosahovaní čo najlepšej uhlíkovej bilancie má úspešne za sebou. Za týmto účelom sa podpísali dohody so spoločnosťami Stadtwerke München a RWE Supply & Trading na **dodávku elektriny z vodných elektrární** na riekach Isar (pre iX) a Lech (pre i4).
Elektromobil BMW iX a v pozadí vodná elektráreň na rieke Isar, ktorá vyrába elektrickú energiu pre výrobu vozidla.
Spoločnosť BMW Group už dnes využíva vo svojich závodoch po celom svete **zelenú elektrinu**. Napríklad od roku 2013 dodávajú elektrickú energiu potrebnú na výrobu modelu BMW i3 v závode v Lipsku **štyri veterné turbíny**. Medzi mnohé ďalšie príklady patrí aj najnovší závod spoločnosti BMW Group v mexickom San Luis Potosí, kde výroba vo veľkej miere využíva energiu z rozmerných **solárnych panelov**. Energia z obnoviteľných zdrojov slúži aj na výrobu širokej palety komponentov pre elektrické vozidlá v závodoch spoločnosti BMW Group v mestách Landshut, Dingolfing a Berlin. Člen predstavenstva pre výrobu Milan Nedeljković sa v tomto kontexte vyjadril, že automobilka sa na trvalo udržateľný rozvoj pozerá z celkového pohľadu. „Takže okrem samotného znižovania emisií z jazdenia pracujeme aj na výraznom znižovaní uhlíkovej stopy v celom našom výrobnom procese,” povedal Nedeljković. Z tohto dôvodu sa BMW snaží aj o to, aby boli zachovávané emisné štandardy aj dodávateľskom reťazci. **Energetické ciele**, ktoré si stanovila spoločnosť BMW Group, sú nastavené na dlhodobé horizonty. Emisie z výroby každého vozidla poklesli medzi rokmi 2006 až 2019 o viac ako 70 percent. Nedeljković však rozpráva aj o tom, ako vyzerajú plány do budúcna: „Do roku 2030 chceme znížiť emisie CO2 o ďalších 80 percent. To znamená, že oproti roku 2006 sa chceme dostať na úroveň nižšiu ako 10 percent.” Spolu so 100-percentným využívaním zelenej elektrickej energie sa spoločnosť BMW Group od roku 2020 systematicky zameriava na investovanie do zvyšovania energetickej účinnosti — čiastočne aj vďaka využívaniu možností digitalizácie. **Dátoví analytici už pomohli zvýšiť efektívnosť výroby**, a to napríklad predbežnou údržbou strojov ako aj minimalizáciou chybových častí z karosárne. Spolu s **drastickým znižovaním emisií CO2** sa spoločnosť prostredníctvom všetkých relevantných certifikátov zameriava aj na odstraňovanie akýchkoľvek ďalších zvyškových emisií.
BMW i4 eDrive40 (2022)
### Uhlíkovo neutrálne auto už pri kúpe V súčasnosti tak zákazník už pri preberaní nového BMW iX dostáva do rúk auto s neutrálnou uhlíkovou bilanciou. Ak bude čerpať energiu pre elektromotor z obnoviteľných zdrojov alebo si u dodávateľa zaplatí za zelenú elektrinu, fakticky sa z elektromobilu stáva environmentálne bezpečnejšia alternatíva k automobilu s konvenčným spaľovacím motorom, a to predovšetkým kvôli nulovým lokálnym emisiám.

PRVÝ TEST BMW iX xDrive50 za 136-tisíc eur: skvelý podvozok, úplné ticho a ohromný výkon. Takéto majú byť luxusné elektromobily.

Jazdili sme prvé BMW iX (i20) xDrive50 na Slovensku. Toto auto je historickým míľnikom automobilky pre pohon aj koncepciu interiéru.





ODPORÚČANÉ



Inzercia

Advertisement