Aktuality

Keď elektromobilita dáva zmysel: Legendárne Piaggio prináša fantastický elektrický skúter do mesta

Piaggio 1

Odpoveďou na tieto otázky je skúter. Najlepším dôkazom sú veľkomestá, kde sa tieto vozidielka svižne prepletajú cez dopravu a do cieľa prídu zaručene rýchlejšie než ľudia v automobiloch. No a pokiaľ takýto skúter postaví Piaggio, je viac než isté, že bude mať ešte aj príťažlivý dizajn, ponúkne desaťročia technologických skúseností a šmrnc, pre ktorý ho budete mať radi.

Nech to elektrina tlačí

Spoločnosť Piaggio vyrába svoje slávne skútre už desaťročia a vždy vedela vycítiť, ktorým smerom sa bude vývoj uberať. Preto je úplne prirodzené, že s nástupom elektrifikácie prišiel nápad na elektrický skúter. V podstate ide o ideálne riešenie. Mestské trasy bývajú väčšinou krátke, takže obava z dojazdu sa potláča úplne dozadu. V meste navyše aj najviac vyniknú výhody elektrického pohonu s rýchlymi reakciami pri štarte a dynamickom zrýchľovaní. Otočiť rukoväťou a mať hneď výkon, bez akéhokoľvek oneskorenia, to je na nezaplatenie. A všetky tieto výhody zabalilo Piaggio do príťažlivého a ekologického balenia s názvom Piaggio 1.

Skúter Piaggio 1 spája výhody moderného elektrického skútra ako obratnosť, nízku hmotnosť a praktické využitie v mestskej prevádzke s minimalizmom, kvalitou a spoľahlivosťou.

Bezpečnosť zaisťuje pevný rám a odpruženie navrhnuté pre zážitok z jazdy, esteticky cítiacich záujemcov osloví atraktívny dizajn s dôrazom pre ten najmenší detail, komfort a vysokú úroveň spoľahlivosti. Horúcou novinkou je kompletný technologický balíček vrátane digitálneho farebného prístrojového panelu, LED osvetlenia a bezkľúčového zapaľovania.

Piaggio 1

Piaggio 1 je tiež jediným e-skútrom vo svojej kategórii, ktorý má pod sedadlom rozmerný úložný priestor, do ktorého sa zmestí veľká jet prilba. Skúter Piaggio 1 poháňa elektromotor zabudovaný do zadného kolesa. Vo verzii moped s obmedzenou rýchlosťou na 45 km/h má výkon 1,2 kW (1,6 k), zatiaľ čo výkonnejšia verzia je vybavená jednotkou s výkonom 2 kW (2,7 k).

Vo všetkých verziách je batéria umiestnená pod sedadlom, v priebehu niekoľkých sekúnd sa dá jednoducho vybrať a odniesť na nabíjačku domov alebo do kancelárie. To znamená, že vodiča neobmedzujú možnosti nabíjania, ale nabíja tam, kde sa práve nachádza.

V ponuke sú celkom dve verzie modelu Piaggio 1 s dvomi typmi batérií: Piaggio 1 dosahuje maximálnu rýchlosť 45 km/h, dojazd až 55 km v režime ECO, až 48 km v režime SPORT (WMTC). Výkonnejšia verzia Piaggio 1 Active sa potom rozbehne na rýchlosť 60 km/h, zvládne dojazd až do vzdialenosti 85 km v režime ECO a do 66 km v režime SPORT (WMTC). Verzia 1 je vybavená Li-ion batériou s kapacitou 1,4 kWh, ktorá váži 10 kg, zatiaľ čo verzia 1 Active používa batériu s väčšou kapacitou 2,3 kWh, ktorá váži 15 kg. Štandardná doba do plného nabitia je 6 hodín (zo siete s napätím 220 V). Batéria má vynikajúcu účinnosť 800 nabíjacích cyklov. Aj po nich si však batéria zachová 70 % svojej kapacity a je stále dokonale použiteľná.

Oslovuje dizajnom

Piaggio 1 rešpektuje minimalizmus vyžadovaný mestskou elektromobilitou bez toho, aby obetoval nezameniteľný štýl či kvalitu materiálov a spracovania typické pre skútre Piaggio. LED svetlá vyčnievajú po stranách prednej kapoty, ich tvar podčiarkujú čisté krivky profilu vozidla a dodávajú mu celkovo ľahký a dynamický vzhľad. Štíhla zadná časť je zakončená tenkým svetlom osadeným rovnako LED.

Aj napriek kompaktným rozmerom má trojuholník sedlo-stúpačky-riadidlá presne rovnaké proporcie ako pri tradičných skútroch modelového radu Piaggio. Tieto rozmery sa premietajú do pohodlnej jazdnej pozície, čiastočne vďaka plochým a priestorným stúpačkám, ktoré dopĺňajú praktické a robustné sklopné stúpačky spolujazdca. Vodič sa pozerá na veľmi dobre čitateľný 5,5” digitálny farebný LCD displej. Ukazovateľ rýchlosti v strednej časti obklopujú ukazovatele úrovne energie (využívanej alebo rekuperovanej v priebehu jazdy), stavu nabitia batérie a zostávajúceho dojazdu v kilometroch, ďalej informáciami o jazde, ktoré si je možné zvoliť prostredníctvom tlačidla MODE umiestneného na prístrojovom paneli a tiež na ľavom ovládači: okamžitú a priemernú spotrebu, čas jazdy, celkové a denné počítadlo kilometrov (Trip A a B). Spodná časť displeja zobrazuje jazdný režim, ktorý je možné si zvoliť pomocou špeciálneho tlačidla MAP na pravom ovládači.

Piaggio 1

Jednoducho do ulíc

Pre naštartovanie stačí jednoducho stisnúť tlačidlo MAP na pravej strane riadidiel (s pridržanou páčkou brzdy) a vybrať jeden z dvoch jazdných režimov: ECO a Sport (navyše je k dispozícii režim Reverse, ktorý je možné zvoliť iba keď vozidlo stojí a zjednodušiť si tak manévrovanie s modelom Piaggio 1 v tesnom priestore). ECO režim, určený na úsporu energie, predlžuje výdrž batérie; rýchlosť je obmedzená na 30 km/h a akcelerácia pozvoľnejšia. Režim Sport je základným jazdným režimom, ktorý využíva výkon motoru naplno.

Pohodlné a ergonomické sedadlo sa nachádza iba 770 mm nad zemou, čo na semafore poteší jazdca každej výšky, potešia aj praktický háčik na tašku a USB port s vodotesným gumovým krytom.

Piaggio 1

Piaggio 1 je extrémne ľahké vozidlo (75 kg bez batérie, 79 kg pri verzii1 Active) bez toho, aby obetovalo čokoľvek zo skvelej architektúry podvozku, ktorá je prevzatá z tradičných skútrov Piaggio: rám, skonštruovaný tak, aby vydržal nápor mestskej prevádzky, je z vysoko odolných oceľových trubiek, spevnených lisovanými oceľovými prvkami. Systém odpruženia využíva vpredu jednostranú vidlicu s vinutou pružinou a hydraulickým tlmičom, zatiaľ čo vzadu sú dva hydraulické tlmiče.

Verzie a farby

Piaggio 1 prichádza v dvoch farebných radoch: Forever Grey, Forever White a Forever Black sú tri najtmavšie farebné vyhotovenia, Sunshine Mix, Arctic Mix a Forest Mix sú tri dvojtónové verzie, ktoré vyzdvihujú mladistvý a svieži charakter skútra. Pri farebných vyhotoveniach radu Mix má sedlo šedý poťah, ktorý lepšie kontrastuje s lesklo čiernymi bočnými panelmi. Farebné prevedenia sú v ponuke pre všetky verzie. Verzia 1 Active sa esteticky líši od ostatných červenou dekoráciou na zadnej kyvnej vidlici.

No a ceny? Tie vyzerajú celkom lákavo. Za základnú verziu Piaggio 1 zaplatíte 2 999 eur, silnejšia verzia Piaggio 1 Active stojí od 3 599 eur. Keďže ich výkony sú porovnateľné so skútrami do 50 cm3, stačí na ich riadenie bežný vodičský preukaz skupiny B.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie