Keď elektromobilita dáva zmysel: Legendárne Piaggio prináša fantastický elektrický skúter do mesta

Plné ulice, smog, kolabujúca doprava. Do takýchto podmienok treba niečo iné ako auto. Malé, obratné, svižné a také, čo nezhoršuje životné prostredie.
Vydané  Text: 

Odpoveďou na tieto otázky je skúter. Najlepším dôkazom sú veľkomestá, kde sa tieto vozidielka svižne prepletajú cez dopravu a do cieľa prídu zaručene rýchlejšie než ľudia v automobiloch. No a pokiaľ takýto skúter postaví Piaggio, je viac než isté, že bude mať ešte aj príťažlivý dizajn, ponúkne desaťročia technologických skúseností a šmrnc, pre ktorý ho budete mať radi. ### Nech to elektrina tlačí Spoločnosť Piaggio vyrába svoje slávne skútre už desaťročia a vždy vedela vycítiť, ktorým smerom sa bude vývoj uberať. Preto je úplne prirodzené, že s nástupom elektrifikácie prišiel nápad na elektrický skúter. V podstate ide o ideálne riešenie. **Mestské trasy bývajú väčšinou krátke, takže obava z dojazdu sa potláča úplne dozadu.** V meste navyše aj najviac vyniknú výhody elektrického pohonu s rýchlymi reakciami pri štarte a dynamickom zrýchľovaní. Otočiť rukoväťou a mať hneď výkon, bez akéhokoľvek oneskorenia, to je na nezaplatenie. A všetky tieto výhody zabalilo Piaggio do príťažlivého a ekologického balenia s názvom Piaggio 1. Skúter Piaggio 1 spája výhody moderného elektrického skútra ako obratnosť, nízku hmotnosť a praktické využitie v mestskej prevádzke s minimalizmom, kvalitou a spoľahlivosťou. Bezpečnosť zaisťuje pevný rám a odpruženie navrhnuté pre zážitok z jazdy, esteticky cítiacich záujemcov osloví atraktívny dizajn s dôrazom pre ten najmenší detail, komfort a vysokú úroveň spoľahlivosti. Horúcou novinkou je kompletný technologický balíček **vrátane digitálneho farebného prístrojového panelu, LED osvetlenia a bezkľúčového zapaľovania.**
Piaggio 1 je tiež jediným e-skútrom vo svojej kategórii, ktorý má pod sedadlom rozmerný úložný priestor, do ktorého sa zmestí veľká jet prilba. **Skúter Piaggio 1 poháňa elektromotor zabudovaný do zadného kolesa.** Vo verzii moped s obmedzenou rýchlosťou na 45 km/h má výkon 1,2 kW (1,6 k), zatiaľ čo výkonnejšia verzia je vybavená jednotkou s výkonom 2 kW (2,7 k). **Vo všetkých verziách je batéria umiestnená pod sedadlom, v priebehu niekoľkých sekúnd sa dá jednoducho vybrať a odniesť na nabíjačku domov alebo do kancelárie.** To znamená, že vodiča neobmedzujú možnosti nabíjania, ale nabíja tam, kde sa práve nachádza. V ponuke sú celkom dve verzie modelu Piaggio 1 s dvomi typmi batérií: **Piaggio 1 dosahuje maximálnu rýchlosť 45 km/h, dojazd až 55 km v režime ECO, až 48 km v režime SPORT (WMTC).** Výkonnejšia verzia Piaggio 1 Active sa potom rozbehne na rýchlosť 60 km/h, zvládne dojazd až do vzdialenosti 85 km v režime ECO a do 66 km v režime SPORT (WMTC). Verzia 1 je vybavená Li-ion batériou s kapacitou 1,4 kWh, ktorá váži 10 kg, zatiaľ čo verzia 1 Active používa batériu s väčšou kapacitou 2,3 kWh, ktorá váži 15 kg. Štandardná doba do plného nabitia je 6 hodín (zo siete s napätím 220 V). Batéria má vynikajúcu účinnosť 800 nabíjacích cyklov. Aj po nich si však batéria zachová 70 % svojej kapacity a je stále dokonale použiteľná. ### Oslovuje dizajnom Piaggio 1 rešpektuje minimalizmus vyžadovaný mestskou elektromobilitou bez toho, aby obetoval nezameniteľný štýl či kvalitu materiálov a spracovania typické pre skútre Piaggio. LED svetlá vyčnievajú po stranách prednej kapoty, ich tvar podčiarkujú čisté krivky profilu vozidla a dodávajú mu celkovo ľahký a dynamický vzhľad. **Štíhla zadná časť je zakončená tenkým svetlom osadeným rovnako LED.** Aj napriek kompaktným rozmerom má trojuholník sedlo-stúpačky-riadidlá presne rovnaké proporcie ako pri tradičných skútroch modelového radu Piaggio. **Tieto rozmery sa premietajú do pohodlnej jazdnej pozície, čiastočne vďaka plochým a priestorným stúpačkám, ktoré dopĺňajú praktické a robustné sklopné stúpačky spolujazdca.** Vodič sa pozerá na veľmi dobre čitateľný 5,5” digitálny farebný LCD displej. Ukazovateľ rýchlosti v strednej časti obklopujú ukazovatele úrovne energie (využívanej alebo rekuperovanej v priebehu jazdy), stavu nabitia batérie a zostávajúceho dojazdu v kilometroch, ďalej informáciami o jazde, ktoré si je možné zvoliť prostredníctvom tlačidla MODE umiestneného na prístrojovom paneli a tiež na ľavom ovládači: okamžitú a priemernú spotrebu, čas jazdy, celkové a denné počítadlo kilometrov (Trip A a B). Spodná časť displeja zobrazuje jazdný režim, ktorý je možné si zvoliť pomocou špeciálneho tlačidla MAP na pravom ovládači.
### Jednoducho do ulíc Pre naštartovanie stačí jednoducho stisnúť tlačidlo MAP na pravej strane riadidiel (s pridržanou páčkou brzdy) a vybrať jeden z dvoch jazdných režimov: ECO a Sport (navyše je k dispozícii režim Reverse, ktorý je možné zvoliť iba keď vozidlo stojí a zjednodušiť si tak manévrovanie s modelom Piaggio 1 v tesnom priestore). ECO režim, určený na úsporu energie, predlžuje výdrž batérie; rýchlosť je obmedzená na 30 km/h a akcelerácia pozvoľnejšia. Režim Sport je základným jazdným režimom, ktorý využíva výkon motoru naplno. **Pohodlné a ergonomické sedadlo sa nachádza iba 770 mm nad zemou,** čo na semafore poteší jazdca každej výšky, potešia aj praktický háčik na tašku a USB port s vodotesným gumovým krytom.
Piaggio 1 je extrémne ľahké vozidlo (75 kg bez batérie, 79 kg pri verzii1 Active) bez toho, aby obetovalo čokoľvek zo skvelej architektúry podvozku, ktorá je prevzatá z tradičných skútrov Piaggio: rám, skonštruovaný tak, aby vydržal nápor mestskej prevádzky, je z vysoko odolných oceľových trubiek, spevnených lisovanými oceľovými prvkami. **Systém odpruženia využíva vpredu jednostranú vidlicu s vinutou pružinou a hydraulickým tlmičom, zatiaľ čo vzadu sú dva hydraulické tlmiče.** ### Verzie a farby Piaggio 1 prichádza v dvoch farebných radoch: Forever Grey, Forever White a Forever Black sú tri najtmavšie farebné vyhotovenia, Sunshine Mix, Arctic Mix a Forest Mix sú tri dvojtónové verzie, ktoré vyzdvihujú mladistvý a svieži charakter skútra. Pri farebných vyhotoveniach radu Mix má sedlo šedý poťah, ktorý lepšie kontrastuje s lesklo čiernymi bočnými panelmi. Farebné prevedenia sú v ponuke pre všetky verzie. Verzia 1 Active sa esteticky líši od ostatných červenou dekoráciou na zadnej kyvnej vidlici. No a ceny? Tie vyzerajú celkom lákavo. **Za základnú verziu Piaggio 1 zaplatíte 2 999 eur, silnejšia verzia Piaggio 1 Active stojí od 3 599 eur.** Keďže ich výkony sú porovnateľné so skútrami do 50 cm3, stačí na ich riadenie bežný vodičský preukaz skupiny B.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.