Aký majú Slováci názor na elektromobily? Výsledky nášho prieskumu s vyše 8-tisíc respondentmi (2. časť)

My sme sa pýtali, vy ste odpovedali a vďaka tomu vieme, aká je verejná mienka nielen o elektromobiloch na Slovensku.
Vydané  Text: 

Koncom septembra sme požiadali našich čitateľov, aby sa zúčastnili [prieskumu o názoroch Slovákov na zákaz predaja spaľovacích áut a ich postoj k elektrickým automobilom](https://www.autoviny.sk/novinky/122856/zucastnite-sa-najvacsieho-prieskumu-na-slovensku-o-zakaze-spalovacich-aut-2-min-suhlasite-s-preferovanim-elektromobilov). Potešilo nás, ako sa tento prieskum na slovenskom internete ujal, že ho ľudia iniciatívne zdieľali medzi priateľmi a podporovali tak jeho distribúciu. Prvé zistenia z nášho prieskumu sme už zverejnili, dnes sa pozrieme na ďalšie.

92 percent Slovákov je proti zákazu bežných motorov. Zverejňujeme výsledky najväčšieho prieskumu o zákaze spaľovacích motorov

My sme sa pýtali, vy ste odpovedali. Nášho prieskumu sa zúčastnilo viac ako osemtisíc ľudí, ďakujeme všetkým respondentom!

Elektromobil Citroën ë-C4 v redakčnom teste Autoviny.sk koncom roka 2021
### Verejná mienka nie sú len komentáre, ktoré čítame na internete [Autá na benzín a naftu postupne končia, nahradia ich elektromobily](https://www.autoviny.sk/novinky/122616/vyfuky-skoncia-naftove-a-benzinove-auta-predsa-len-zakazu-bloomberg-predcasne-zverejnil-zamery-europskej-komisie). Tak znejú titulky správ, ktoré sa k nám dostávajú azda z každej strany. Sú čiastočne pravdivé, v krajinách Európskej únie sa podľa všetkého skutočne nebudú môcť predávať nové autá so spaľovacím pohonom už od roku 2035, teda za viac ako trinásť rokov. Toto rozhodnutie Európskej komisie vyvolalo vlnu nevôle a aj my v titule Autoviny.sk sa snažíme sprostredkovať nielen pozitívne informácie o nových elektromobiloch, ale aj tie menej priaznivé. Naším cieľom nie je ponúkať vyvážené správy, pretože našou úlohou nie je vyvažovať dobré správy tými negatívnymi, ale ponúkať objektívnosť bez tendenčnosti. A to aj za cenu, že sa to nebude páčiť jednej či druhej strane. Čítame pritom komentáre našich čitateľov a vieme, že prevažná väčšina z nich nie je zo zámerov Európskej komisie vôbec nadšená. Práve naopak, nešetria kritikou tvrdiac, že elektrické automobily nie sú zďaleka pripravené napĺňať potreby súčasných motoristov. V skutočnosti za tých štrnásť rokov už bude jazdiť nová generácia motoristov s novými potrebami, no a automobilky dovtedy na trhy uvedú nové generácie svojich vozidiel s podstatne lepšími vlastnosťami. Aký je však názor slovenského čitateľa motoristického média naozaj? Vieme totiž, že najviac je vždy počuť tých nespokojných, tí druhí nepotrebujú o svojich názoroch dávať vedieť za každú cenu. Zaujíma nás, čo si čitatelia-motoristi myslia a je možné tieto názory rozdeliť na základe veku respondentov. Platí, že čím je človek mladší, tým je ochotnejší akceptovať inovácie? A naopak? Odpovede na tieto a ďalšie otázky priniesol náš prieskum. ### Vybrané výsledky prieskumu (2. časť) [V prvej časti vyhlasovania výsledkov nášho prieskumu](https://www.autoviny.sk/novinky/123009/92-percent-slovakov-je-proti-zakazu-beznych-motorov-zverejnujeme-vysledky-najvacsieho-prieskumu-o-zakaze-spalovacich-motorov) sme zverejnili odhalenie, že až 92,1 percenta respodentov je proti zákazu predaja áut so spaľovacím motorom, hoci nás od takejto regulácie trhu delí viac ako 13 rokov. Táto bilancia pozostáva z odpovedí Určite nie (78,8 %) a Skôr nie (13,3 %). Fakticky to znamená, že títo respondenti sú proti elektromobilom, pretože práve tie sú považované za preferovanú alternatívu na benzínové, naftové aj plynové pohony. Okrem toho sme odhalili aj ďalšie zaujímavosti, ako napríklad názory na elektromobily ako také alebo do akej miery sú elektromobily vhodné pre súčasných motoristov. Za dôležitý považujeme fakt, že respondenti boli dosplelí a až 96 percent z nich vlastnilo auto. Dnes si objasníme ďalšíe výsledky z nášho prieskumu.
**Čo ľudí odrádza od kúpy elektromobilu najviac?** Respondenti mohli vybrať viac možností. * Až **83,6 %** respondentov tvrdí, že najviac ich od kúpy elektromobilu odrádza **vysoká nadobúdacia cena**; * **65,3 %** opýtaných považovalo za problém aj **obavy o životnosť batérie** a jej skoré znehodnotenie; * **krátky dojazd** na jedno nabitie považuje za jeden z najväčších argumentov proti kúpe **62,7 %** opýtaných; * príliš **dlhý čas nabíjania** prekáža **61,6 %** ľudí; * prekvapivé pre nás bolo zistenie, že až **54,5 % ľudí nechce elektromobily**, pretože podľa nich majú **otáznu ekologickosť výroby**; * a ešte prekvapivejšie pre nás je podľa **15,9 %** opýtaných **elektromobily ako také sú horšie autá** ako tie so spaľovacím motorom; * **chýbajúci pôžitok z nafty či benzínu** dokonca vadí až **17,5 %** respondentov. * Pri čítaní ručne dopísaných dôvodov ľudia obyčajne písali, že majú problém s nedostatkom nabíjačiek, recykláciou batérií a ekológiou elektromobilov ako takých. **Kedy by ste vedeli akceptovať elektromobil ako vlastné auto?** * 33,3 % Keď budú výrazne lacnejšie, t.j. okolo 12 až 15-tisíc eur. * 32,7 % Keď bude isté, že sú ekologickejšie ako autá so spaľovacím pohonom * 17,4 % Nikdy ich nebudem vedieť akceptovať * 5,1 % Už dnes elektromobily plne akceptujem * 4,6 % Keď ich budú vlastniť a používať všetci ostatní **Ktoré značky sa podľa najviac spájajú s elektromobilitou?** Respondenti mohli vybrať z viacerých možností a tiež mohli dopísať vlastné. * 79,2 % Tesla * 38,7 % Volkswagen * 26,1 % Audi * 24,1 % Hyundai * 23,0 % Škoda * 20,5 % Mercedes-Benz * 19,2 % BMW * 14,8 % Renault * 14,7 % Kia * 12,2 % Nissan … * 5,6 % Citroën




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.