Aktuality

Povinné čierne skrinky v autách už od budúceho roka: aké údaje budú zaznamenávať?

Čierna skrinka v aute
Ilustračná fotografia. Čierna skrinka v aute bude musieť byť pripojená káblom, bezdrôtové riešenie podľa EÚ nie je dostatočne bezpečné. Okrem toho sa údaje z čiernej skrinky EDR budú môcť extrahovať iba po odomknutí vozidla, aby sa predišlo neoprávnenému použitiu údajov.

Nehody v krajinách EÚ každý rok stoja približne 100 miliárd eur. Preto Európsky parlament pred časom podporil nový legislatívny návrh, ktorý má zaviesť deväť nových bezpečnostných systémov pre všetky osobné a nákladné automobily na cestách Európskej únie. Staršie automobily budú z tejto povinnosti vylúčené, pretože sa novinka bude týkať iba nových modelov.

Odhaduje sa, že vďaka tomuto balíku bezpečnostných opatrení do roku 2038 zomrie na európskych cestách 25 000 ľudí ľudí menej. 25-tisíc, to je ako celé dnešné Topoľčany (údaj z r. 2016). Takzvané čierne skrinky v autách (EDR, Event Data Recorder) tiež pomôžu lepšie objasniť príčiny nehôd na cestách.

Podľa revidovaných pravidiel EÚ (nariadenie o všeobecnej bezpečnosti) sa systém EDR má stať v polovici roka 2022 povinným pre nové typy osobných automobilov a dodávok. Anonymizované údaje z EDR sa použijú na účely výskumu a analýzy nehôd, uvádza Európska komisia na svojich webstránkach.

Kedy sa to začne?

Čo sa týka termínov, tie už poznáme. Povinnosť má vstúpiť do platnosti v máji 2022 a bude sa týkať všetkých nových automobilov schválených od 6. júla 2022. A od roku 2024 sa už táto povinnosť bude týkať všetkých nových automobilov, teda aj tých, ktoré boli schválené pred júlom 2022. Dôvod je ten, že automobilky budú mať dosť času, aby svoje staršie modely pripravili na montáž EDR. Generačná výmena automobilov totiž nenastáva každý rok, ani každé dva roky, spravila sú to štyri a viac rokov.

Práve dnes sa skončilo obdobie pripomienkovania návrhu na technické požiadavky a skúšobné postupy na typové schválenie povinného EDR do osobných a nákladných automobilov. Pripomienky boli doručené iba dve, jedna z Belgicka, druhá z Nemecka. Išlo napríklad o zabezpečenie legislatívneho rámca pre vykonávania technických prehliadok, ktoré budú kontrolovať aj stav týchto čiernych skriniek, aby boli reálne použiteľné počas celej doby používania vozidiel. Definitívne rozhodnutie o týchto technických požiadavkých má padnúť ešte počas tohto roka.

Koľko to bude stáť motoristov?

Ovplyvnia tieto nové predpisy ceny áut? A do akej miery? Analýza nákladov, ktorú vykonalo Združenie distribútorov a výrobcov automobilových dielov SDCM, ukazuje, že sumy sa môžu pohybovať v rozmedzí 70 až 80 eur pri novom automobile, čo sú relatívne nízke čiastky.

Samozrejme, do celej veci budú vstupovať aj ďalšie povinné bezpečnostné funkcie a opatrenia, ktoré sa prirodzene do ceny vozidiel premietnu takisto. Zvyšovanie cien osobných automobilov je dlhodobý trend, ktorému sa určite nevyhneme ani v blízkej budúcnosti a s ktorým sa jednoducho musíme zmieriť. Na každom živote záleží a ak takéto opatrenia zachránia tisíce až desiatky tisíc životov, nepochybne sa pár stoviek eur investovaných navyše do bezpečnosti vyplatí.

Čierna skrinka v aute

Čierna skrinka (EDR) si zapamätá množstvo podrobných údajov

Aké údaje sa uložia do pamäte „čiernej skrinky“? Nedávno sme spoznali podrobný zoznam:

  • rýchlosť vozidla v rozpätí 0 až 250 km/h aspoň 5 sekúnd pred zrážkou,
  • stupeň otvorenia škrtiacej klapky (stlačenie plynového pedálu) do 5 sekúnd pred nárazom,
  • brzdenie do 5 sekúnd pred nárazom,
  • pohyby volantu do 5 sekúnd pred nárazom,
  • zmeny pozdĺžnej a priečnej rýchlosti počas zrážky,
  • stav bezpečnostných pásov (zapnuté / nezapnuté) do 1 sekundy pred zrážkou,
  • otáčky motora,
  • aktivácia systému ABS,
  • uhol sklonu vozidla,
  • prevádzka stabilizačného systému (ako ESP),
  • aktivácia airbagu,
  • stav polohy predných sedadiel (ak mohli ovplyvňovať rozhodnutie počítača aktivovať airbag),
  • stav indikátora systému monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS) v sekunde pred nehodou
  • činnosť tempomatu 5 sekúnd pred nárazom,
  • stav aktívnych asistenčných systémov vodiča (napr. systém udržiavania v jazdnom pruhu).

Na rozdiel od čiernych skriniek používaných v lietadlách teda čierne skrinky EDR v automobiloch nebudú zaznamenávať zvuk. Ich použitie teda nebude v rozpore s ochranou osobných údajov, napríklad s GDPR.

Čierna skrinka v aute
Čierna skrinka pre auto (EDR) je v skutočnosti pomerne malé zariadenie, vnútri ktorého je sada procesorov a polovodičových súčiastok. Veľmi podobné funkcie dnes máme vo svojich mobilných telefónoch.

Od polovice roka 2022 budú povinné aj ďalšie systémy

  • Povinný „obmedzovač“ rýchlosti. Vďaka radarom a mapovým podkladom bude systém poznať rýchlostné limity na cestách. Ak vodič prekročí povolenú rýchlosť, systém ho upozorní vibrovaním plynového pedálu. Na rozdiel od niektorých názorov systém nijako neznižuje rýchlosť vozidla.
  • Povinná predpríprava na alkotester. Ide o štandardizované rozhranie, ktoré uľahčuje inštaláciu dychových analyzátorov blokujúcich naštartovanie motora, ak je vodič pod vplyvom alkoholu. Ide len o uľahčenie montáže a nie o vybavenie áut alkotestermi - to má prísť na rad až neskôr.
  • Systém na sledovanie únavy vodiča. Ide o systém, ktorý analyzuje správanie vodiča. Ak počítač vyhodnotí, že je vodič ospalý, navrhne mu prestávku.
  • Pokročilý systém detekcie rozptýlenia. Ide o systém, ktorý rozpozná úroveň vizuálnej pozornosti, ktorú vodič venuje dopravnej situácii, a v prípade potreby ho upozorní. Funguje podobne ako vyššie popísané.
  • Signál núdzového zastavenia. Rýchle blikanie brzdových svetiel informuje vodičov za nami, že sme začali intenzívne brzdiť, čoskoro bude pre automobily povinný.
  • Detekcia objektov pri cúvaní. Nie je to nič iné ako zadné parkovacie senzory alebo zadná kamera.
  • Pokročilý brzdový systém. Automaticky rozpozná možnosť kolízie a použije brzdový systém na zníženie rýchlosti, čím zabráni alebo zníži závažnosť kolízie.
  • Systém udržiavania v jazdnom pruhu. Ide o systém, ktorý zabraňuje neúmyselnému vybočeniu z jazdného pruhu v prípade, že sú splnené najmä vizuálne podmienky na jeho sledovanie kamerou.
  • Záznamník údajov o nehode, t.j. čierna skrinka v aute. Zhromažďuje údaje o jazde, aby pomohla odhaliť príčiny a okolnosti nehody.

Výber týchto systémov nebol náhodný. EÚ starostlivo analyzovala nehody z hľadiska ich príčin a vybrala systémy, ktoré môžu výrazne ovplyvniť bezpečnosť cestnej premávky pri relatívne nízkych nákladoch. Je potrebné zdôrazniť, že žiadny z vyššie uvedených systémov nebol vytvorený špeciálne s ohľadom na nové nariadenia EÚ . Každý z nich je dostupný už dnes, častokrát už v základnej výbave - napríklad taký systém sledovania únavy vodiča, parkovacie senzory/kamera či pokročilý brzdový asistent. Niektoré automobily majú v základnej výbave už aj aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu.

(2) Mercedes-Benz EQS: Platforma EVA, akumulátor, pohon, energetický a termomanažment
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie